Počet „Béček“ dál klesá, provozních zbývá jen stovka
4.3.2025
PRAHA [České dráhy]
„Modernizace našich vozidel se netýká jen lokomotiv. Díky nákupu netrakčních jednotek InterJet a ComfortJet klesá také počet starších osobních vozů. Během uplynulých pěti let v provozu klesl počet klasických ‚Béček‘, kterým se říká kvůli původním potahům sedaček také ‚koženka‘, o zhruba 140 vozů na současnou stovku. O 45 kusů klesl počet provozních vozů řady BDs a o 13 kusů také typ Bd upravený pro přepravu jízdních kol. Elektrické jednotky způsobily pokles počtu provozních vozů u typu Bdt o zhruba 110 vozů a u typu Bdmtee o 60 vozů využívaných v regionální dopravě. Staré vozy jsme nahradili moderními soupravami s klimatizací, Wi-Fi a dalšími přednostmi moderního cestování, kdy lze z vlaku udělat pojízdnou kancelář nebo své malé privátní kino,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu.
Bývalé ČSD v letech 1964 až 1985 obdržely od vagónek v NDR a v Maďarsku více než 3 500 osobních vozů pro dálkovou dopravu konstrukčního řešení UIC-Y/B 70 v různých provedeních, především jako 2. třída, dále jako 1. třída, kombinované vozy 1. a 2. třídy nebo služebního a zavazadlového oddílu v kombinaci s oddíly 2. třídy, popřípadě jako vozy lehátkové, lůžkové a některá další provedení. Z uvedeného počtu vozů zbývá v provozním stavu bez zásadních modernizací posledních 275 kusů různého provedení a z toho je plánované pravidelné nasazení pro posledních zhruba 130 vozů. Část těchto výkonů je jen sezónní nebo představuje posilové vozy zařazené do vlaků jen v některé dny v týdnu. Zbývající provozní vozy slouží jako záložní v případě neplánované náhrady nebo pro mimořádné posílení souprav.
Vedle toho zůstávají v provozu v dálkových vlacích také vozy odpovídající základnímu typu UIC-Y/B 70, pro který je charakteristická délka vozu 24,5 metru, které prošly rozsáhlou modernizací. Kompletní výměnou interiéru a novým uspořádáním s velkoprostorovým oddílem nebo s různě velkými oddíly prošly během své životnosti např. vozy řady Bee.
Starší osobní vozy, tzv. „Béčka“ nebo „koženky“ jsou nyní z provozu vytlačovány hlavně díky pořízení netrakčních jednotek InterJet a ComfortJet. Jejich dodání představuje celkem 230 nejmodernějších vozů s různým uspořádáním. Cestujícím nabízí nejvyšší kvalitu cestování na našich železnicích i ve střední Evropě. Jsou vybaveny klimatizací a palubní Wi-Fi sítí, mají různé uspořádání míst (za sebou nebo proti sobě), umožňují nabíjení cestovní elektroniky, disponují místy pro osoby na vozíku, pro cestující s malými dětmi (místa na kočárky a dětské kino), pro přepravu jízdních kol a velkých zavazadel a mají řadu dalších výhod spojených s cestováním na železnici.