České dráhy mají skoro 900 bezbariérových vozů a jednotek
27.2.2025
PRAHA [České dráhy]
„Naše revoluce v obnově vozidlového parku uskutečněná za podpory objednatelů dopravy přináší výhody všem občanům, ale zvlášť výrazně usnadňuje život lidem s handicapem, ať jde o naše spoluobčany odkázané při pohybu na vozík, o nevidomé, slabozraké nebo neslyšící. Na všechny tyto skupiny lidí myslíme a vlaky vybavujeme pro přepravu ortopedických vozíků, nápisy v Braillově písmu a haptickými prvky, ovládáním dveří slepeckými vysílačkami nebo audiovizuálním informačním systémem,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.
Absolutní změnu v přístupnosti železnice zažívají především osoby na vozíku, jak potvrzují slova Michala Krapince: „Loni jsme uvedly do provozu 122 bezbariérových souprav a celkový počet vozidel přístupných osobám na vozíku dosáhl na začátku roku už 872 kusů. Do konce roku se zvedne na 900 vozidel. Přitom drtivá většina z nich, skoro 80 %, je dokonce přímo nízkopodlažní. Žádní cestující tak nemusí šplhat do vlaku po několika schodech, ale jejich podlaha je ve stejné výšce jako u moderních nástupišť. Pak se nastupuje stejně pohodlně sportovci, mamince s kočárkem i člověku, který je upoutaný na vozík.“
Za 5 let o 50 % bezbariérových spojů víc
Během uplynulých pěti let se zvedl počet vozidel vybavených pro cestující na vozíku z 626 na 872 kusů (+ 39 %), počet bezbariérových vozů vybavených klimatizací za tu dobu narostl o 79 % a nízkopodlažních o 53 %, ze 439 na 670 vozidel. „Velký nárůst přístupných vozidel umožnil během pouhých pěti let rozšířit nabídku bezbariérových spojů o zhruba 50 % na 7 131 vlaků. Zatímco před 5 lety byla bezbariérová jen polovina spojů Českých drah, nyní je to už 8 z 10 vlaků,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu.
„Největší počet bezbariérových vozidel patří do skupiny motorových jednotek Regionova, je to více než 220 vozidel, elektrických jednotek vycházejících z vlaku RegioPanter je téměř 190, elektrických jednotek CityElefant provozujeme 82 a motorových jednotek RegioFox máme aktuálně 59 s cílovým stavem 106 objednaných vlaků u výrobce. V dálkové dopravě jsou nejrozšířenější kombinované vozy řady Bbdgmee, kterých jezdí 64 kusů a moderní netrakční jednotky jako jsou Railjety, InterJety a ComfortJety, kterých je aktuálně 25 a jejich počet se zvýší na 37,“ vyjmenovává nejpočetnější typy bezbariérových vlaků Jiří Ješeta.
Podstatně se rozšířil seznam tratí a linek, na kterých byla v uplynulých pěti letech nasazena bezbariérová vozidla. Jsou to například tratě Beroun – Plzeň – Přeštice – Klatovy ve Středočeském a Plzeňském kraji, Tábor – České Budějovice, České Budějovice – Strakonice / Písek nebo Tábor – Písek – Strakonice v Jihočeském kraji, Kolín – Havlíčkův Brod na Vysočině a Týniště nad Orlicí – Hradec Králové – Chlumec nad Cidlinou v Královéhradeckém kraji. V Olomouckém a Zlínském kraji došlo k zavedení nových bezbariérových, nízkopodlažních jednotek např. na tratích z Olomouce do Vsetína, Zábřehu na Moravě, Šumperka, Nezamyslic nebo z Přerova do Vyškova na Moravě a Břeclavi a v Moravskoslezském kraji z Ostravy přes Studénku do Veřovic nebo ze Studénky do Hranic na Moravě. Uvedené příklady však představují pouze část ze všech tratí a linek, na kterých České dráhy v uplynulých pěti letech nasadily moderní bezbariérové vlaky nebo kde narostl počet bezbariérových spojů.