Ministr Vlček v Bruselu apeloval na záchranu evropského automobilového průmyslu
29.11.2024
BRUSEL [STAN]
„Evropská unie si v oblasti automobilového průmyslu stanovila ambiciózní cíle, jak ale upozorňuje Draghiho zpráva, jejíž doporučení jsme dnes také projednávali, ceny energií, narušení dodavatelského řetězce a silná globální konkurence ohrožují konkurenceschopnost evropských automobilek,“ uvedl Vlček. Ten na dnešní Radě EU spolu se svým italským protějškem Adolfem Ursem vyzval, aby Evropská unie urychlila hodnocení realističnosti cíle zákazu prodeje aut se spalovacími motory od roku 2035.
Dalším bodem společného česko-italského návrhu je také akutní potřeba řešení hrozby pokut za neplnění emisního cíle platného pro rok 2025. „Přechod na čistou mobilitu je celosvětovým trendem, kterému se přizpůsobují i evropské automobilky. Je ale potřeba dát evropskému automobilovému průmyslu více času k adaptaci na nové trendy, abychom neohrozili jeho konkurenceschopnost na globálním trhu. Na Radě jsem dnes proto apeloval, že je nezbytné přijmout taková opatření, která sankcionování automobilek přizpůsobí tržní realitě. Pokud by nyní Evropa trvala na uplatňování vysokých pokut, vážně bychom omezili jejich schopnost investovat do inovací a vývoje,“ říká v této souvislosti ministr a 1.místopředseda Starostů Vlček a zdůrazňuje, že Evropská unie musí jednat hned, aby zachránila svůj průmysl a udržela konkurenceschopnost v automobilovém odvětví.
Ministr apeloval také na nutnost snižování závislosti na surovinách dovážených ze třetích zemí a vyšší podporu místní výroby nebo větší rekvalifikace pracovníků a investice pro přechod na čistou mobilitu. „Nebojím se říct, že se do Česka vracím po velmi úspěšném jednání, kdy se nám aktivně podařilo na evropské půdě otevřít důležitou debatu, která se dotýká i zájmů českého průmyslu, zaměstnanosti a konkurenceschopnosti. K našemu bodu se v rámci diskuse vyjádřila dvacítka států. Jsme připraveni v řešení problémů evropského automobilového průmyslu pokračovat nejen s členskými státy, ale i Komisí a Evropským parlamentem, kde již v tomto tématu spolupracuji s některými českými europoslanci,“ deklaroval Vlček.
„Starostové hájí české zájmy v Evropě. Jsem ráda, že náš hlas je slyšet a že jsme se nebáli převzít iniciativu v zásadním tématu, které ovlivní budoucnost celé Evropy. V Evropském parlamentu, kde za hlavní frakci vyjednávám společnou pozici, se zaměřuji na podporu možných opatření, která by pomohla automobilkám zvládnout výzvy spojené s emisními limity a pokutami. Ve hře je několik konkrétních variant, které pravidelně konzultuji s představiteli evropského automobilového průmyslu, včetně jeho vrcholného vedení. Evropa nesmí zaostávat za světovou konkurencí, ale zároveň musí být otevřená rozumným a udržitelným technologickým změnám. Jsem ráda, že dokážeme táhnout za jeden provaz a po letech skutečně aktivně hájit naše zájmy, a to v koordinaci s ministrem Vlčkem i evropským byznysem,“ okomentovala europoslankyně ze Starostů Danuše Nerudová.
Český automobilový průmysl zaměstnává přímo i nepřímo bezmála půl milionu lidí, podílí se na 24 % exportu České republiky a 9 % jejího HDP. Automobilový průmysl je zásadní také pro evropskou ekonomiku, zaměstnává více než 13 milionů lidí a podílí se na 6,8 % celkové zaměstnanosti v EU.