SOS vítá odbourávání poplatku za zrušení účtu
30.6.2005
PRAHA [Sdružení obrany spotřebitelů ČR]
Autor: Ivana Picková, tel: 604 956 114
SOS nesouhlasí s principem účtování sankce za řádné ukončení smluvního vztahu, protože může omezit možnost výběru spotřebitele. „Považujeme tento poplatek za výrazné omezení práva spotřebitele na výběr banky, kterým je v podstatě trestán za to, že bankovní ústav opouští,“ uvedla Ivana Picková z SOS. Proto SOS již v roce 2003 zjišťovalo u bank, zda odstraní poplatky za zrušení účtu. Následně bohužel bylo nuceno předat podnět Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
„SOS vítá dnešní rozhodnutí České spořitelny o odbourání poplatku za zrušení účtu. SOS již několikrát upozornilo, že pokládá poplatek za zrušení účtu za překážku svobodného odchodu spotřebitelů od jedné banky k druhé a tím i v rozporu s ustanovením občanského zákoníku o spotřebitelských smlouvách,“ uvedla Ivana Picková z SOS. „Hodnotíme toto rozhodnutí jako první krok ke splnění našich požadavků, které jsme adresovali jak České spořitelně, tak ČSOB, ale i jako důsledek působení tlaku Ministerstva financí ČR, které se začalo těmito problémy také zabývat.“
Poplatek za zrušení účtu v současné době již neúčtují zejména Komerční banka, HVB Bank Citibank, Živnobanka a Bawag. „SOS oceňuje současný trend směřující k odstranění tohoto poplatku. Domníváme se totiž, že banky by si měly udržet své klienty kvalitou služeb,“ uzavřela Picková.
Poplatek za zrušení účtu však zajisté není jediným problémem klientů bank, a proto je SOS i nadále připraveno zúčastňovat se jednání směřujících ke zlepšení jejich postavení. Dnes právě odeslalo na ministerstvo financí své stanovisko k otázkám zlepšení postavení klientů bank v ČR předloženým MF ČR k veřejné diskusi.
Kontakt:
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky, tel.: 224 239 940, fax: 224 239 941
www.spotrebitele.info,sos@spotrebitele.info
Ivana Picková, public relations, pickova@spotrebitele.cz, 604 956 114
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky, založené v roce 1993, je nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra v osmi krajích ČR, vydává elektronický časopis Svět spotřebitelů (www.spotrebitele.info) i tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International. Od roku 2003 je signatářem Etického kodexu občanských spotřebitelských organizací; rejstřík signatářů je přístupný na adrese kodex.spotrebitele.info.