Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - kultura
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > zprávy
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

MFDF Ji.hlava slaví jubilejní dvacátý ročník

24. 10. 2016 - JIHLAVA [Econnect/MFDF Ji.hlava]

20. MFDF Ji.hlava odstartuje filmem o Berdychově gangu a zaměří se na současné Turecko. Přivítá významné hosty jako Mikea Bonanna z dua The Yes Men a britskou producentku filmů Kena Loache Rebeccu O‘Brienovou
Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava je místem objevování nových tvůrců i neznámých filmů, místem rozostřujících se hranic mezi dokumentárním, hraným či experimentálním filmem. Z více než 3 600 přihlášených titulů bylo do programu zařazeno 310 snímků, což je téměř o 80 filmů více než v loňském roce, a dalších 26 nabídne divákům program Dokument ČT. V soutěžních sekcích bude uvedeno 45 filmů ve světové, 11 v mezinárodní a 2 v evropské premiéře. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava se uskuteční ve dnech 25. – 30. října 2016.

„Pro dvacátý ročník jsme připravili jak výstavu o historii Ji.hlavy na Masarykově náměstí, tak i reprízové kino Lux Film Prize v Horáckém divadle, které nabídne divácky nejatraktivnější filmy. Událostí bude návštěva dlouholeté producentky režiséra Kena Loache Rebbecy O‘Brienové, střihačské legendy Claire Athertonové, která spolupracovala především s Chantal Akermanovou, či střihače Jacopa Quadriho. Ten je nejbližším spolupracovníkem Gianfranca Rosiho, jehož Fuocoammare: Požár na moři patří k dokumentárním událostem sezony,“ popisuje významné události 20. ročníku ředitel festivalu Marek Hovorka.

Česká radost představí to nejvýraznější z české dokumentární tvorby uplynulého roku

„Soutěž Česká radost každoročně představuje nejvýraznější české dokumenty a je dobrou příležitostí k hlubší reflexi. Český dokumentární film je v období zlomu. Jeho úspěšní režiséři a producenti se často posouvají k hranému filmu či televizním produkcím – a jedním z důvodů jsou i lepší finanční podmínky. I proto během festivalu proběhne diskuze nad jeho směřováním v budoucích letech, které se zúčastní zástupci klíčových institucí i oborů,“ říká ředitel MFDF Ji.hlava Marek Hovorka.

V České radosti se letos sešlo 13 filmů s různými politicky a společensky závažnými tématy. Svoji světovou premiéru bude na 20. MFDF Ji.hlava mít celkem 11 nových českých dokumentárních filmů. Celý festival odstartuje v úterý 25. října unikátní premiérou filmu Zákon Helena. Celovečerní debut dokumentaristky a herečky Petry Nesvačilové citlivě nahlíží do hlubin života odsouzených a obviněných gangsterů z tzv. Berdychova gangu. Nesvačilová ve svém filmu spolu s elitní kriminalistkou Helenou Kahnovou objevuje opomíjené lidské stránky těch, kteří spáchali nebo se podíleli na zločinech různých rozměrů.

„Už jenom to, že jsem začala takový film natáčet, bylo nebezpečné. Mohu dokonce říct, že jsem měla prostě strach a nikdo mě nedokázal přesvědčit, abych ho neměla. Mojí odpovědí vždy bylo: Ale vy si neuvědomujete, že ten film se takhle zakonzervuje a já s ním budu žít celý svůj život,“ říká o svém filmu Petra Nesvačilová.

„Dokumentární filmy se tématům, která známe ze současných televizních detektivek, z různých důvodů spíše vyhýbají, a tak film režisérky a herečky Petry Nesvačilové je vzácnou výjimkou. V žádném případě nepřistupuje k tématu publicisticky, film je výsledkem několikaleté odvážné cesty po odvrácené straně naší každodennosti,“ zdůvodňuje volbu pro zahajovací film Marek Hovorka.

V České radosti se dále představí zcela nový příspěvek do cyklu Český žurnál s titulem Krtek a Lao-c‘ režiséra Filipa Remundy. Ten se ve svém snímku zaměřil na návštěvu čínského prezidenta v ČR a pouští se do konfrontačních rozhovorů s obyvateli země, kde se porušují lidská práva, lidé jsou za své názory vězněni, ale tamní populace se ke své prosperující vlasti hrdě hlásí. Záběry z protestů české veřejnosti a naopak nadšeného vítání prezidenta Číňany a rozhovory s čínskou disidentkou či učitelem češtiny jsou prokládány výroky mystika Lao-cʼe a záběry z návštěvy Leonida Brežněva v Praze z roku 1978. Film tak otevírá otázku, s kým vlastně český prezident buduje vřelé mezinárodní vztahy. „Víc než protesty mě zajímal fakt, že pro Číňany jsme tím, že dovolujeme lidem demonstrovat, směšní. Vydal jsem se do Číny, abych zjistil, v čem je zakopaný pes,“ říká o svém filmu Remunda.

Dokumentarista Pavel Jurda osobně uvede svůj celovečerní debut Jmenuji se Hladový Bizon, kde se spolu se slepcem ztrácejícím i sluch vydává do Spojených států navštívit šamana kmene Navajo v naději, že Hladovému Bizonovi vrátí sluch. Dagmar Smržová pak ve svém filmu Miluj mě, jestli to dokážeš sleduje příběhy tří hendikepovaných mužů, již touží po milostném životě. Snímek otevírá téma, které veřejnost přehlíží nebo vnímá kontroverzně, ačkoliv je společensky závažné. Především však nabízí citlivý pohled do intimního života lidí s postižením. ,,Není zásluhou ani zaviněním nikoho, jestli vypadá líp, nebo hůř, jestli se narodil silnější, nebo slabší. Měli bychom si tedy navzájem vycházet vstříc a pomáhat ve všem, co jeden může a druhý ne – i v milování,“ říká dokumentaristka Dagmar Smržová.

K ryze militaristickým tématům se vyjadřuje Adéla Komrzý ve svém příspěvku do Českého žurnálu s názvem Výchova k válce a Barbora Chalupová ve filmu Do zbraně, kde se pouští i do experimentů na hraně zákona s podomácku vyrobenými zbraněmi. Také žánr dokumentární eseje je letos zastoupen rovnou dvěma filmy – Martin Ryšavý uvede svůj film Slepý Gulliver, kde výpravy na Ukrajinu a do Ruska rámují záběry z vyšetření autorových očí, a Květoslava Přibylová představí svoji vizuální báseň o vztahu člověka k přírodě s názvem Stopy, střepy, kořeny.

V České radosti budou dále uvedeny filmy jako Český žurnál: Exekuce (Andrea Culková, 2016), FC Roma (Rozálie Kohoutová, Tomáš Bojar, 2016), Jak odchází prezident (Pavel Kačírek, 2016), Miluj mě, jestli to dokážeš (Dagmar Smržová, 2016), Návod na použití Jiřího Koláře (Roman Štětina, 2016) a Normální autistický film (Miroslav Janek, 2016).

V tradiční soutěži Česká radost o nejlepší český dokumentární film uplynulého roku bude letos rozhodovat pětičlenná porota ve složení režisér a scenárista Jan Bušta, teoretik umění Karel Císař, jihlavský pedagog a performer Matěj Kolář, lingvista, překladatel a básník Patrik Ouředník a producentka multižánrové tvorby Kamila Zlatušková. Česká radost není jen prestižním výběrem nových českých dokumentů, ale také přehlídkou nejčerstvějších trendů a různorodosti české kinematografie.

Mezi moři – soutěž o nejlepší dokumentární film z oblasti střední a východní Evropy

Soutěžní sekce představující to nejlepší z dokumentárních filmů ve střední a východní Evropě nazvaná Mezi moři letos nabídne 14 snímků, z nichž 7 bude mít svoji světovou premiéru. Svoji českou premiéru bude mít i výrazný estonský snímek Zosji Rodkevičové Můj přítel Boris Němcov. Důvěrný portrét ruského politika Borise Němcova známého jako hlavní tvář protiputinovské opozice, přibližuje jeho aktivity posledních let. „Je to dlouhometrážní debut, dokumentární tragédie. Výjimečného vůdce ruské opozice, zavražděného v únoru roku 2015, tu ukazuji se sympatiemi, lidskou vřelostí a ironií,“ říká o svém debutu Zosja Rodkevičová. Po projekci filmu bude následovat debata s režisérkou, na níž se spolupodílí pražská kancelář Heinrich-Böll-Stiftung.

Světovou premiéru budou mít také dva slovenské snímky: improvizovaný observační dokument Bajka režisérské dvojice Lucie Nimcové a Sholto Dobie a československý koprodukční film Díra v hlavě Roberta Kirchhoffa. Ten v několika evropských zemích konfrontuje zapomínající současnost se vzpomínkami posledních přeživších pamětníků hrozivých událostí romského holokaustu.

V soutěžní sekci budou za osobní účasti autorů následující filmy: Bajka (Lucie Nimcová, Sholto Dobie, Slovensko, 2016), Mezi domy a kosmem (Kostana Banović, Nizozemí, Bosna a Hercegovina, 2016), Dialog s Josefem (Elžbieta Josadé, Litva, Francie, 2016), Nechvalně známé činy (Gabriel Tampea, Rumunsko, 2015) a Oslnivý svit soumraku (Salomé Jashi, Gruzie, Německo, 2015) a další.

Opus Bonum – soutěž o nejlepší světový dokumentární film

Soutěžní sekce Opus Bonum každoročně představuje to nejlepší ze světového dokumentu. Letos bude jediná porotkyně, francouzská střihačka Claire Athertonová, vybírat z 16 filmů z třinácti zemí, z čehož šest filmů bude mít svoji světovou premiéru. O cenu za nejlepší světový dokumentární film roku 2016 se mimo jiné utkají i film kanadského režiséra Mikea Hoolbooma Tvoříme páry, v němž Hoolboom kombinuje převzatý a vlastní materiál, a nový snímek na pomezí dokumentu a fikce Belgičana Mauritse Wouterse Cesta zpátky zavede diváky do míst a časů, jež jsou již dávno považovány za ztracené. Oba režiséři své filmy osobně uvedou.

Významní festivaloví hosté: Rebecca O’Brienová, Claire Athertonová, Mike Bonanno, Fridrik Thor Fridriksson, Jacopo Quadri či Chang Ping

Největší svátek autorského i experimentálního dokumentárního filmu ve střední a východní Evropě už podvacáté přivede do Jihlavy současné i věčné ikony filmového a společenského života z celého světa. „Tak jako dokumentární film neulpívá na povrchu, podobně i letošní Ji.hlava představí výjimečné osobnosti, které nejsou snadno viditelné,“ říká Marek Hovorka.

Festivaloví návštěvníci se letos tváří v tvář s producentkou Rebeccou O‘Brienovou, jež dlouhá léta spolupracuje s britským režisérem Kenem Loachem, který za své sociální drama Já, Daniel Blake letos získal Zlatou palmu v Cannes. Rebecca O’Brienová na festivalu přednese svoji producentskou masterclass, kde se podělí o své zkušenosti s třicetiletou spoluprací s Kenem Loachem. Důležitou roli tu bude hrát téma tenké hranice mezi dokumentaristikou a fikcí a také specifičnost tvorby filmu, jehož hlavní protagonista je váš přítel a blízký spolupracovník. Součástí masterclass navíc bude česká premiéra nového biografického filmu Versus: Život a dílo Kena Loache (2016), na němž se O’Brienová podílela jako producentka.

Svoje tvůrčí metody představí také legendy islandské kinematografie režisér Fridrik Thor Fridriksson a hudební skladatel Hilmar Örn Hilmarsson, jenž je znám také pod přezdívkou HÖH a za hudbu k Fridrikssonově filmu Děti přírody získal v roce 1991 Evropskou filmovou cenu. Hilmarsson na 20. MFDF Ji.hlava přednese svoji masterclass, ve které popíše rozdíly v komponování hudby pro dokumentární a fikční film. Společně se svými posluchači bude rozjímat nad autenticitou dobových hudebních nástrojů pro historické dokumentární filmy.

Společným hostem Institutu dokumentárního filmu a MFDF Ji.hlava je Mike Bonanno z americké dvojice aktivistů známé jako The Yes Men. Ten festivalovým divákům představí jejich zatím poslední filmy Yesmeni opravují svět (2009) a Yesmeni se bouří (2014). Yesmeni již dvacet let mapují metody, díky nimž nejsnáze dosáhnou spolupráce s novináři a dostanou tak své příběhy upozorňující na společenské problémy do zpráv. Mike Bonanno se o své zkušenosti s festivalovými diváky podělí na masterclass, jež spolupořádá Institut dokumentárního filmu.

Další masterclass, tentokrát zaměřenou na střih, povede italský střihač Jacopo Quadri. Ten se podílel na vítězném filmu letošního Berlinale s titulem Fuocoammare: Požár na moři. Podle Quadriho je filmový střih jako řeka, jež se prodírá neznámou krajinou. „Každý prvek souvisí s jiným, ať už jsou v kontrastu, nebo jsou si podobné tak, jako by byl film cestou,“ říká.

Dalšími vzácnými hosty, kteří usednou v některé z porot nebo povedou své masterclasses, jsou filmoví tvůrci různých profesí. Střihačka Claire Athertonová bude jedinou porotkyní soutěžní sekce světových dokumentárních filmů Opus Bonum a taktéž na festivalu přednese svoji masterclass doprovozenou projekcí posledního společného filmu s Chantal Akermanovou No Home Movie (2015). V porotách dále zasedne i litevský nezávislý dokumentarista Audris Stonys, šéfredaktor portálu Cineuropa.org Domenico La Porta, finská hudební skladatelka japonského původu Maiko Endoová či kreslíř a nezávislý kurátor pro filmový festival v Rotterdamu Gurtjan Zuilhof. Na tradici rodinné poroty pro soutěže experimentálních filmů Fascinace a Exprmntl.cz navazují britští manželé Silbersteinovi, soutěž krátkých filmů Krátká radost bude posuzovat divadelní soubor Vosto5.

Své masterclass na festivalu také povedou islandský režisér a producent Fridrik Thor Fridriksson či slovenský kameraman Martin Kollár. Ten představí svůj celovečerní režijní debut Pátý říjen (2016), jehož protagonistou je jeho vlastní bratr.

Výrazné osobnosti již pošesté přivede do Jihlavy také projekt Inspirační fórum. Letos je jedním z jeho lektorů americký psycholog Philip G. Zimbardo, známý především pro svůj vězeňský experiment. Druhým lektorem již 6. ročníku je čínský novinář žijící v exilu v Německu Cchang Pching, mimo jiné držitel hlavní ceny Human Rights Press Award z Hongkongu z roku 2014. Cchang Pching byl ve své zemi opakovaně stíhán za to, že se zabývá ožehavými tématy jako feministická hnutí, čínská politika či situace v Tibetu. Nyní nesmí na území Číny vycházet žádné jeho texty ani knihy. Kurátorem Inspiračního fóra je Filip Remunda.

Průhledná krajina: Turecko

V pořadí druhou zemí, jejíž kinematografii 20. MFDF Ji.hlava představí, je Turecko, země větší než Ukrajina a neznámá stejně jako sám Orient. V 17 filmech shromážděných v této sekci se zračí vyrovnávání se s minulostí, střet kultur i intelektuální reflexe každodennosti.

„Letošní puč dostal Turecko na přední stránky světových novin, ale na dokumentární reflexi neměli filmaři zatím dostatek času. Rozhodli jsme se tedy vyhledat autory, kteří vzrůstající napětí už dříve tušili a snažili se jej svou tvorbou postihnout,“ charakterizuje dramaturgickou koncepci sekce tureckých filmů členka kurátorského týmu Akile Nazli Kaya.

Výrazným snímkem, který v této sekci festival uvede, je festivalově úspěšný celovečerní debut Gulîstan, země růží turecké režisérky Zayne Akyolové. Film vypráví o skupině bojovnic Strany kurdských pracujících, jež přežívají v horách, na které střídavě útočí Daesh – tzv. Islámský stát – Turecko i Írán. Tyto dívky se společně cvičí v boji, odcházejí do válečných zón a vracejí se do zaminovaných kopců. Ve filmu otevřeně vypovídají o válce a roli žen v ní. Tento film letos v srpnu získal prestižní cenu Doc Alliance Film Award.

Mezinárodní a transkontinentální migraci – palčivé téma dnešní doby – reflektují filmy Callshop Istanbul (Hind Benchekroun, Sami Mermer, 2015) a How Would You Like to Migrate? (Fatih Bilgin, 2012). Specifické výrazové prostředky pro zpracování podhoubí současné situace v Turecku používají filmy Přišel jsem a odcházím (Metin Akdemir, 2011), Plnou parou zpět (Ayce Kartal, 2013) a Přesčas (Gürcan Keltek, 2012).

Werner Herzog a Svědectví naší doby

Tematická sekce nazvaná Svědectví nabídne výběr filmů, které z různých stran zachycují situaci světa a jakkoliv by se mohlo zdát, že mezi nimi není žádná spojnice, v kontextu světové i české dokumentární tvorby jsou všechny z mnoha důvodů neopomenutelné. A tak diváci vedle investigativního dokumentu Nulté dny (2016) Alexe Gibneyho, o počítačovém útoku Izraele a USA na íránské jaderné zařízení, budou mít možnost zhlédnout všednodenní život syrských mužů, kteří se přihlásili k sebevražedným atentátníkům proti vládnímu režimu, ve filmu Dugma: Spoušť (2016) norského žurnalisty Påla Salahdina Refsdala či filmy věnující se životu rakouského spisovatele Petera Handkeho – Peter Handke – Jsem v lese. Možná se opozdím… (Corinna Belzová, 2016) – a výsledek improvizovaných interakcí tanečnice a kameramana Testy duetů (Jeremy Moss, 2016).

Dva dokumentární snímky však náleží do speciální kategorie Zvláštní uvedení, jež každoročně prezentuje výjimečné kinematografické události, které nezaměnitelným stylem provází hlubokou a kritickou reflexí záhybů žitého světa. A hle: Snění o propojeném světě je zbrusu nový film německého režiséra Wernera Herzoga, který nabízí pohled na spletitou krajinu internetu od jeho zrodu až do současnosti. Ve filmu se setkáváme s lidmi z různých koutů naší planety a odhalujeme, jak virtuální svět proniká a mění všechny aspekty fungování současné lidské kultury a společnosti. Protipólem jest válečná akčně-popularizační esej Pešmergové francouzského filozofa Bernard-Henri Lévyho. Jeho informačně bohatý film sleduje kurdské bojovníky proti Islámskému státu v bezprostřední blízkosti nepřátelské linie.

Průhledná bytost: zástupce francouzské nové vlny Éric Rohmer

Dokumentární tvorba Érika Rohmera není příliš známá, přestože hraje klíčovou roli pro pochopení jeho hraných filmů. Původním povoláním učitel, později tvůrce školních výukových programů a šéfredaktor významného filmového časopisu Cahiers du cinéma Éric Rohmer za svůj život natočil desítky různých filmů. „Vybrali jsme dvanáct filmů a rozdělili do čtyř tematických bloků tak, aby bylo možné představit Rohmerovo nové pojetí dokumentů o filmařích, jeho představu o výukových filmech i čistě dokumentární tvorbu jako svébytný způsob esejistického vyjadřování,“ popisuje výběr Rohmerových filmů dramaturg David Čeněk.

Festival MFDF Ji.hlava ve čtyřech blocích uvede Rohmerovy filmové portréty významných umělců a osobností, jako byli Stéphane Mallarmé (1968), Carl Theodor Dreyer (1965) nebo samotný průkopník filmového umění Luis Lumiére (1968), několik rohmerovských esejí o prostoru, životě a umění, jako Nadja v Paříži (1964) nebo Statkářka z Montfauconu (1967), a také jeho celovečerní film Celuloid a mramor (1966), jehož základ tvoří umělci, kteří uvažují o svém vztahu ke kinematografii.

„Nejen obraz slouží lepšímu pochopení textu, ale text by měl sloužit lepšímu pochopení obrazu. K čemu slouží vzdělání než k lepšímu pochopení života a umění obecně? Velcí autoři si zaslouží, aby byli probíráni ve školách ne proto, že jsou mistři stylu, ale protože přinášejí originální pohled na svět,“ nechal se kdysi slyšet dokumentarista a učitel Éric Rohmer.

Viktor Kossakovsky a spol.: Loňské masterclasses zdarma online na dokrevue.cz

Nové vydání online žurnálu dokrevue.cz nabídne od pondělí 17. října jako pozvánku na nadcházející ročník jihlavského festivalu zdarma ke zhlédnutí přehlídku masterclasses významných tvůrců, kteří MFDF Ji.hlava navštívili v předcházejícím roce. Mezi nimi jsou umělecká skupina Flatform, držitel ceny za přínos světové kinematografii ruský režisér Viktor Kossakovsky, svérázný norský dokumentarista Thomas A. Østbye, norský producent dokumentů a pořadů specifického žánru slow TV Thomas Hellum či chorvatský režisér a absolvent FAMU Lordan Zafranovič. Kromě masterclasses nabídne dok.revue také záznam debaty s členkou ruské skupiny Pussy Riot Maschou Aljochinovou.

Konference Fascinace a Laboratorium – místa pro filmové umění mimo plátna

Tak jako se experimentální filmy prolínají celým festivalovým programem, tak se i místa pro sledování filmového umění rozpínají napříč celým festivalovým prostorem. Letos budou návštěvníci moci zhlédnout videoinstalace na velkoplošných obrazovkách přímo v prostorách hlavního festivalového kina DKO. V Dělnickém domě bude jako součást off-screen výstavního prostoru Laboratorium vystavena interaktivní instalace Sólo Márii Júdové a Andreje Boleslavského, která pomocí algoritmů vytváří prostředí zpřítomňující choreografii, jejímž iniciátorem je pohyb návštěvníků. Instalace Sólo bude mít na MFDF Ji.hlava svoji světovou premiéru.

„Laboratorium je každoroční off-screen částí sekce Fascinace. Tematicky se letos soustředí na meze a okraje viditelného: závěr letu ukázaný pouze v kompozici světel, fotogenie krajiny v otevíracích záběrech velkofilmů, vmezeření lidí do davů valících se křižovatkou, tisíce osobních fotografií komponovaných do pravidelných geometrií vzpomínek, jevy a projevy za hranicemi (viditelnosti) věcí,“ popisuje dramaturgyně sekcí věnovaných experimentálním filmům Andrea Slováková.

Na obrazovkách v DKO budou k vidění další dvě světové premiéry, a sice videa z prototypu tzv. haptické kamery, která snímá to, čeho se její nositel dotýká. Autory projektu Bilbao a svět  je polsko-ekvádorská dvojice Agata Merglerová a Cristian Villavicencio. Druhou světovou premiérou je 12minutová smyčka japonského videoumělce Yoshiki Nishimuru vytvořená z pohledu z přistávajícího letadla, konstruovaného do pohyblivých světelných objektů v prostoru počítačové grafiky.

Ve středu 26. října se uskuteční již druhý ročník setkání distributorů experimentálních filmů, zástupců galerií prezentujících pohyblivý obraz a prestižních festivalů z celého světa Konference Fascinace. Tématem diskuzní části je opět hledání způsobů, jak experimentální filmy a videa prezentovat v kinech i mimo ně – důraz bude letos kladen na kurátorské, organizační i ekonomické aspekty prezentace těchto děl na festivalech vs. v galeriích. Prezentace experimentálních filmů a videoartu v galeriích tvoří pro některé distributory až polovinu příjmů. Přesto z diskuzí na Konferenci Fascinace v roce 2015 vyplynulo, že způsob poskytování, oceňování a prezentace děl v galeriích nemá zatím vžitá pravidla prakticky nikde na světě. Zatímco komunikace s festivaly je většinou nastavena pro všechny distributory, producenty a filmaře podobně a dlouhodobě, s galeriemi se pravidla hledají spíše ad hoc.
Konference Fascinace také navazuje na úspěšnou loňskou prezentaci českých experimentálních filmů a letos nabídne účastníkům retrospektivu experimentálních filmů ze střední a východní Evropy a z Islandu. Prezentované období je vymezeno komunistickými diktaturami, v nichž experimentální tvorba v zemích východního bloku vznikala ve specifických a mimořádně obtížných podmínkách. Tato oblast je dosud málo probádaná a málo známá i v zemích svého vzniku, především však za jejich hranicemi.

Po diskuzní části konference budou následovat one to one meetingy, na kterých čeští a východoevropští experimentální filmaři mají možnost osobně představit portfolio své tvorby přítomným distributorům, dramaturgům a galeristům. Konference Fascinace se uskuteční ve středu 26. října a uzávěrka pro přihlášení jako účastník konference je stanovena na 20. října. Přihlášení pro zájemce z České republiky je zdarma. 

Nejen filmem je festivalový divák živ – rozhlasové dokumenty na 20. MFDF Ji.hlava

Český rozhlas uvádí v rámci 20. MFDF Ji.hlava již 5. ročník přehlídky rozhlasových dokumentů. Od čtvrtka 27. do soboty 29. října budou pro festivalové diváky připraveny rozhlasové dokumenty v klubu Zacheus v Jihlavě.
Český rozhlas nabídne kromě rozhlasových dokumentů i několik workshopů pro profesionály i začínající rozhlasové dokumentaristy. V návaznosti na svůj workshop Od nápadu k rozhlasovému dokumentu zve dvojice Brit Jensen a Eva Blechová také do svých konzultačních hodin. Doku-doktorky v nich prostřednictvím individuálních konzultací nabídnou pomoc s vývojem a realizací nápadů na rozhlasové dokumenty.

Martin Groman, ředitel společnosti Ferdinanda Peroutky, a Tomáš Černý povedou rozpravu nad přípravami svého rozhlasového pořadu o F. Peroutkovi, Eva Blechová svede boj s nezvaným hostem – kunou – na vlastní půdě a taktéž povede workshop, zaměřený na umění položit správnou otázku ve správnou chvíli, nazvaný Jak se ptát? Rozhovor jako spolupráce. Brit Jensen společně s novinářkou Magdalenou Sodomkovou uvedou rozhlasový dokument Yursa plave o život, jehož hlavní hrdinka při odchodu ze Sýrie po potopení lodi, na níž plula, plavala několik hodin k řeckým břehům. Magdalena Sodomková ji potkala na srbsko-maďarských hranicích a společně pak odletěly do Ria, kde se Yursa stala členkou olympijského týmu uprchlíků. Dokumentární série vznikla pro Český rozhlas Radiožurnál, převzala ji i britská stanice BBC.

Ve středu 26. října a čtvrtek 27. října mohou festivaloví fanoušci navštívit živé vysílání stanice Vltava a Radia Wave, a to přímo z mezipatra nad kavárnou jihlavského DKO.

Aktivity Institutu dokumentárního filmu na 20. MFDF Ji.hlava

Institut dokumentárního filmu přiveze do Jihlavy tradičně řadu aktivit pro filmové profesionály i veřejnost. Čerstvě dokončené dokumenty ze střední a východní Evropy se představí na trhu East Silver, nejlepší z nich se utkají o ceny Silver Eye. Dokumentaristé budou pracovat na svých projektech pod vedením světových expertů v rámci workshopu Ex Oriente Film. Mezinárodní projekt KineDok, který promítá autorské dokumenty a pořádá diskuze s tvůrci na netradičních místech, zve diváky na film Dominový efekt.

Ex Oriente Film

Vzdělávací program Ex Oriente Film pomáhá 12 týmům začínajících i zkušených tvůrců z celé střední a východní Evropy s komplexním vývojem jejich projektů. Lektory workshopu bude řada významných světových profesionálů, kteří také přednesou své autorské masterclasses a přednášky. Jsou mezi nimi např. oceňovaná režisérka a producentka Salomé Jashi, jejíž film Oslnivý svit soumraku je zařazen do  soutěžní sekce Mezi moři, renomovaný filmový kritik a ředitel prestižního benátského Critics Week Giona A. Nazzaro či jeden z předních evropských specialistů na marketing a distribuci Peter Jaeger. Velmi zajímavým hostem, kterého přiváží IDF v rámci workshopu Ex Oriente Film ve spolupráci s MFDF Ji.hlava, bude Mike Bonanno ze slavné aktivistické dvojice Yes Men.

East Silver

V Oblastní galerii Vysočiny se uskuteční již 13. ročník trhu East Silver zaměřeného na mezinárodní distribuci, festivalová a televizní uvedení nových středo- a východoevropských dokumentů. A již poosmé z něj členové mezinárodních porot vyberou nejlepší snímky, které získají ceny Silver Eye ve třech kategoriích. Nominované filmy byly vybrány z téměř 650 dokumentů, profily více než 280 z nich najdete v novém online katalogu East Silver, uzpůsobeném i pro mobilní zařízení a doplněném fotogalerií a trailery.  

KineDok

Ve středu 26. 10. od 18.00 v kostele Povýšení svatého Kříže se pod záštitou projektu KineDok uskuteční site-specific projekce oceňovaného dokumentu Dominový efekt o abchazském ministru sportu, který se ve válkou zničené zemi snaží uspořádat světový šampionát v dominu i udržet svůj vztah s hysterickou Ruskou Natašou. Snímek je jedním z 15 filmů, které letos mezinárodní projekt KineDok promítá a doprovází diskuzemi na netradičních místech v 7 evropských zemích. Jenom v České republice najdete KineDok na 42 místech. Více na kinedok.net.

Portál DAFilms.cz na MFDF Ji.hlava

Od 24. října do 6. listopadu bude na portálu DAFilms.cz – paralelně k festivalu – dostupná přehlídka Ji.hlavský manifest (1997–2016). Dvacetiletá historie festivalu představená skrze eseje uvedené v jeho historii tak bude k dispozici i online na DAFilms.cz.

U příležitosti desetiletého výročí své existence chystá DAFilms.cz pro návštěvníky festivalu webovou stránku vyhraj.dafilms.cz. Spuštěna bude v době konání festivalu a jejím prostřednictvím může každý návštěvník zaslat někomu Festivalový pozdrav z Ji.hlavy. Adresát díky tomuto uživatelsky jednoduchému kroku obdrží možnost vidět jeden festivalový snímek zdarma. Odesílatel, který na něj myslel, zase získá možnost vyhrát roční předplatné na DAFilms.cz. Tím se mu zpřístupní výběr více než 1 400 kvalitních dokumentů z prestižních evropských festivalů zdarma.


-red-

DISKUSE - KOMENTÁŘE:


Související odkazy

O Autorech

-red-

(Článek je redakčně upravenou tiskovou zprávou některé z nevládních organizací. Jméno organizace uvádíme v záhlaví zprávy.)

Občanská společnost - návod k použití

Portál Občanská společnost - 
návod k použití Praktické návody, jak uplatňovat svá občanská práva. http://obcan.ecn.cz

- Právo vědět - Účast na rozhodování - Rovné příležitosti - Občan v EU -

Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
NAVRCHOLU.cz Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz