Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - vše
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > tiskové zprávy
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

SOS posuzuje obchodní podmínky podnikatelů

28.4.2005
PRAHA [Sdružení obrany spotřebitelů ČR]
Autor: Ivana Picková, tel: 604 956 114

Přestože přísnější ustanovení občanského zákoníku o 24 měsíční záruční době, rozporu s kupní smlouvou a o spotřebitelských smlouvách podle evropské právní úpravy jsou účinná již déle než dva roky, stále se Sdružení obrany spotřebitelů ČR setkává s případy, kdy podnikatelé spotřebitele zavádějícím způsobem informují o jejich právech. SOS proto na základě upozornění a podkladů spotřebitelů podniklo průzkum obchodních podmínek podnikatelů a zjistilo některé nedostatky.

Začátkem letošního roku vyzvalo SOS spotřebitele v rámci projektu podpořeného Zastoupením Evropské komise v ČR, aby na adresu SOS zasílali kopie záručních listů, reklamačních řádů, či reklamačních protokolů, týkajících se prodeje spotřebního zboží, pokud se jim některá z jejich ustanovení nezdají v pořádku. Na základě takto shromážděných podkladů se SOS následně zabývalo jejich analýzou, aby zjistilo, zda nezkracují práva spotřebitelů.
Do průzkumu tak byly zahrnuty jak tzv. kamenné obchody, tak i obchody prodávající prostřednictvím internetu, na něž se vztahují přísnější podmínky vyplývající z evropské směrnice o ochraně spotřebitele v případě smluv uzavřených na dálku.

V průzkumu se odborníci SOS zaměřili zejména na dodržování zákonem stanovených povinností prodejce. Prakticky v každých obchodních podmínkách narazili na nějaký nedostatek. Nejčastěji se jednalo o zkracování zákonné záruky na spotřební zboží, objevovalo se podmínění přijetí reklamace či možnosti odstoupit od smlouvy nepřiměřeným až nereálným požadavkem neporušeného obalu, nepoužití či nerozbalení věci.

Práva spotřebitelů byla omezována i při výměně zboží či odstoupení od smlouvy, reklamace byla odmítnuta s odůvodněním, že spotřebitel s nákupním dokladem nepředložil současně záruční list, přestože zákon po spotřebiteli požaduje pouze doložení uskutečnění nákupu prokazatelným způsobem.

U jednoho z obchodních řetězců také podle obchodních podmínek nebylo možné uplatnit reklamaci v jiné provozovně prodejce, než ve které bylo zboží zakoupeno, přestože zákon o ochraně spotřebitele požaduje přijímání reklamací v kterékoliv provozovně, v níž je to možné s ohledem na sortiment prodávaných výrobků.

V případě internetových obchodů pak nejčastějším nedostatkem byla chybějící nebo zavádějící informace o možnosti odstoupení od smlouvy do 14 dnů od převzetí zboží. „Zákon dává spotřebitelům významná práva. Podle poznatků z poraden pro spotřebitele se jich přesto obtížně domáhají,“ řekla Ivana Picková, tisková mluvčí SOS, a dodala: „Někteří prodávající dokonce tvrdí spotřebitelům, že na zakoupený výrobek nemají žádnou záruku, anebo že záruka je jen krátká. Skutečnost je ale jiná: Pokud se vada objeví do šesti měsíců po koupi, má se zato, že existovala už při převzetí, a pokud s tím obchodník nesouhlasí, je jeho povinností dokázat to. Důležité je si uvědomit, že smluvní podmínky nebo i dohody s podnikatelem, na základě kterých se spotřebitel vzdává nebo omezuje některá svá zaručená práva, nejsou pro spotřebitele závazná a může se dovolat svých zákonných práv.“

SOS se v průběhu průzkumu setkalo také s případy, kdy obchodní podmínky, které nezaručovaly potřebnou úroveň ochrany a informovanosti spotřebitele obsahovaly klauzuli o tom, že jejich text vznikl ve spolupráci se Sdružením obrany spotřebitelů ČR. „Domníváme se, že tato informace mohla kromě pověsti SOS ohrozit a snad i poškodit ty spotřebitele, kteří byli špatně informováni o svých právech vyplývajících z platných zákonů,“ řekla Klára Přikrylová z SOS. Proto SOS neprodleně iniciovalo odstranění uvedeného odkazu. „Jako spotřebitelská organizace si uvědomujeme, že konzultace obchodních podmínek prodávajícího spotřebitelskou organizací může spotřebitelům pomoci garantovat věrohodnost daných ustanovení a vyznat se ve svých právech. Proto SOS přichází s nabídkou vůči podnikatelům: budou-li chtít ve svých obchodních podmínkách na SOS odkazovat, musí se zavázat, že budou naše doporučení respektovat a chovat se v souladu se zákonem,“ upozornila Přikrylová.

Kontakt:
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky
tel.: 224 239 940, fax: 224 239 941
www.spotrebitele.cz, sos@spotrebitele.cz
Ivana Picková, public relations, pickova@spotrebitele.info, 604 956 114
Klára Přikrylová, Sdružení obrany spotřebitelů ČR, prikrylova@spotrebitele.info,
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky, založené v roce 1993, je nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra v osmi krajích ČR, vydává elektronický časopis Svět spotřebitelů (www.spotrebitele.cz) i tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International. Od roku 2003 je signatářem Etického kodexu občanských spotřebitelských organizací; rejstřík signatářů je přístupný na adrese kodex.spotrebitele.info.

DISKUSE - KOMENTÁŘE:


Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz