Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - regionální rozvoj
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > zprávy
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Chcete vědět, kdo vyrobil vaši outdoorovou bundu? Od českých firem se to nedozvíte

26. 3. 2012 - PRAHA [Econnect/NaZemi]

Zajímá české outdoorové firmy, za jakých podmínek vzniká jimi prodávané outdoorové oblečení? A dozví se něco o těchto podmínkách český zákazník? To jsou otázky, na které hledal odpověď právě zveřejněný výzkum společnosti NaZemi. V českém prostředí se jedná o vůbec první systematický výzkum svého druhu mezi českými výrobci. Být společensky odpovědný při výrobě svého zboží má zájem jen minimum outdoorových firem.

Společnost NaZemi podrobila šetření 13 českých značek. „Zatímco ve světě se otázka společenské odpovědnosti v dodavatelských řetězcích již pojímá jako běžná součást CSR, v ČR byl náš dotaz na společenskou odpovědnost pro firmy často překvapením. Bylo to nejspíše poprvé v jejich dvacetileté historii, kdy jim tuto otázku někdo položil. Některé z nich se přesto již začínají o podmínky výroby svého zboží zajímat. Naprosté minimum z nich však koná konkrétní kroky,“ shrnuje závěry autorka výzkumu Anna Lazorová ze společnosti NaZemi.

Ve srovnání s obdobným výzkumem z roku 2010 došlo v roce 2011 k pozitivnímu posunu u společnosti Alpine Pro, která v reakci na předloňský výzkum NaZemi vyvinula etický kodex, kterým upravuje podmínky ve svém dodavatelském řetězci. Dalším pozitivem je, že svůj etický kodex veřejně publikovala firma Direct Alpine. Na druhou stranu firma Hannah loni po publikování výsledků výzkumu deklarovala, že se do výzkumu nezapojila pouze z nedorozumění, nového výzkumu se však již odmítla zúčastnit zcela vědomě. Stejně tak se do nynějšího výzkumu nezapojila ani společnost Husky.

„Zajímavým zjištěním bylo, že firma nemusí být velká, aby působila transparentně a mohla se chovat odpovědně. Například jedna z menších firem – Warmpeace – nám jako jediná poslala seznam svých dodavatelů a velice otevřeně komunikovala,“ podotkla Anna Lazorová ze společnosti NaZemi.

Dle zjištění agentury Ipsos Tambor z loňského listopadu jsou Čechům témata společenské odpovědnosti stále bližší. Tři čtvrtiny populace se při nákupu produktů ohlíží i na skutečnost, zda je výrobce společensky odpovědný či nikoliv (nárůst z 63 % na 75 %) a pro 86 % zaměstnaných lidí je důležité, zda je jejich zaměstnavatel společensky odpovědný či nikoliv.

Českých outdoorových značek jsou v ČR desítky. Slovo „českých“ v předchozí větě bychom však spíše měli dát do uvozovek. Z telefonického průzkumu, který společnost NaZemi uskutečnila v roce 2010 vyplynulo, že přes 50 % těchto firem přesunulo svoji výrobu do Asie. A ze značek, které našemu trhu dominují, tak učinily již téměř všechny. Z výzkumu společnosti NaZemi provedeného v roce 2010 mezi vietnamskými a čínskými dělníky tamních textilních továren vyplynulo, že dělníci pracují až 16 hodin denně 6 dní v týdnu za minimální mzdu, která jim nestačí ani na základní potraviny. Jsou šikanováni a zastrašováni, je jim bráněno v zakládání odborů apod.

Dotazované značky:
• Alpine Pro, Bushman, Horsefeathers, Humi, Warmpeace, Direct Alpine, Hannah, Humdrum, Husky, Loap, Meatfly, Nugget, Rock Empire
Dotazník společnosti NaZemi vyplnilo ze 13 zkoumaných firem pouze pět (prvních pět v pořadí ve výčtu výše). Tyto informace tazatelé z NaZemi doplnili daty z veřejně dostupných zdrojů a připravili profily jednotlivých firem.

Projekt Discover Fairness! a kampaň Ušili to na nás!
V České republice je projekt Discover Fairness! součástí kampaně Ušili to na nás!, která si klade za cíl zlepšovat pracovní i životní podmínky dělníků v rozvojových zemích, ze kterých pochází většina našeho oblečení. Dbá proto na to, aby veřejnost dostávala dostatek informací o podmínkách, jež při výrobě tohoto spotřebního zboží panují. Snaží se docílit, aby se spotřebitelé zajímali o původ svého oblečení a svou nákupní sílu používali cíleně a pozitivně. Se zázemím zájmu spotřebitelů pak míří na změnu přístupu oděvních firem a obchodníků s tímto zbožím. Snaží se rovněž přispět k takovým legislativním změnám, které by na tyto firmy kladly větší odpovědnost za původ jimi prodávaného zboží. www.usilitonanas.cz

NaZemi – společnost pro fair trade prosazuje globální rozvojové vzdělávání do škol i mimo ně, zasazuje se o zodpovědnost firem v jejich dodavatelském řetězci a propaguje fair trade jako účinnou podporu chudým pěstitelům a řemeslníkům z rozvojových zemí. Do 1. dubna 2011 existovala pod názvem Společnost pro Fair Trade. www.nazemi.cz

NaZemi vede společně s Ekologickým právním servisem, Amnesty International a dalšími 250 organizacemi z celé Evropy kampaň Byznys a lidská práva. Jejím cílem je změna evropského práva tak, aby nadnárodní společnosti byly povinny vyvarovat se porušování lidských práv. www.zakazdoucenu.cz


-red-

DISKUSE - KOMENTÁŘE:


O Autorech

-red-

(Článek je redakčně upravenou tiskovou zprávou některé z nevládních organizací. Jméno organizace uvádíme v záhlaví zprávy.)

Občanská společnost - návod k použití

Portál Občanská společnost - 
návod k použití Praktické návody, jak uplatňovat svá občanská práva. http://obcan.ecn.cz

- Právo vědět - Účast na rozhodování - Rovné příležitosti - Občan v EU -

Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz