Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - vše
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > tiskové zprávy
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Předseda Asociace pro Fairtrade se ohradil proti nepravdivým tvrzením koncernů Nestlé a Sara Lee (Douwe Egberts)

28.2.2005
PRAHA [Asociace pro Fairtrade z.s.p.o.]
Autor: Tomáš Tožička

Předseda české Asociace pro Fairtrade zaslal otevřený dopis firmám Nestlé a Douwe Egberts (Sara Lee) v němž se ohrazuje proti zavádějícím informacím, kterými tyto firmy v časopise EURO napadly výrobky obchodované v rámci partnerského obchodu Fair Trade. Článek byl zveřejněn v sedmém čísle 14.2. pod názvem Etický kartel. (Otevřený dopis je v příloze)

Označení FAIRTRADE zaručuje, že všechny výrobky byly vyprodukovány při dodržování standardů Mezinárodní organizace práce. Výrobní proces odpovídá mezinárodním zásadám ekologického zemědělství, šetří vodní i energetické zdroje a nevyužívá dalšího odlesňování.

Prodej kávy a dalších produktů certifikovaných FAIRTRADE v Evropské unii rychle roste a např. ve Velké Británii již tvoří 15% prodané kávy.

Tomáš Tožička
Předseda Asociace pro Fairtrade
Tel: 603866054
tozicka@mybox.cz

další informace:
www.aproft.org
www.ekumakad.cz
www.fairtrade.cz

===========================================
Asociace pro Fairtrade z.s.p.o.
Na Míčánkách 1
10400 Praha 4
tel/fax: 272737077
mobil:603866054

Praha, 16.2.2004

Věc: Vyjádření k zavádějícím a mylným informacím

Pro: Martin Walter - Nestlé; Vladimír Procházka – Douwe Egberts; Pavel Hanslíček – EURO
Uvedeno jako příloha k tiskové zprávě Asociace pro Fairtrade.

Vážení pánové,
ve svých prohlášeních v článku Etický kartel pro časopis EURO č. 7 jste na adresu partnerského obchodování – Fair Trade uvedli několik mylných informací, které bych rád uvedl na pravou míru.

Mluvčí firmy Nestlé Martin Walter uvádí: „Nabídka Fair Trade řeší jen obchod, ale ne udržitelnost pěstování kávy jako celku.“ Fair Trade rozhodně neřeší jen obchod, ale především situaci producentů, kteří se dostali do těžké situace kvůli zhoršujícím se podmínkám na trhu. Tato situace byla způsobena nejen neodpovědnou dotační politikou mezinárodní institucí, ale především chováním největších zpracovatelů, kteří akceptovali porušování konvencí Mezinárodní organizace práce, ekologickou devastaci a těží z obchodních bariér na dovoz kávových produktů do vyspělých zemí.

Dále se pan Walter obává, že některé postupy Fair Trade organizací mohou být kontraproduktivní, protože nejde jen o obchod, ale i o to, jak byla káva vypěstována. To je ovšem problém, který otevřely právě Fair Trade organizace (FTO) a teprve poté, co se jejich aktivita úspěšně rozrůstá, začaly se tím zabývat i nadnárodní společnosti.

Příkladem je i první Fairtrade káva uvedená na trh v ČR, Nuevo Futuro z Kolumbie. Tam v důsledku propadu cen přešlo mnoho farmářů na pěstování koky. FTO zavedly projekt Biokáva místo koky, který dává farmářům možnost vrátit se k legálním příjmům, a tím zároveň omezuje další produkci drog.

Manažer pro komunikaci a právní otázky z koncernu Sara Lee značka Douwe Egberts (DE) pan Procházka tvrdí, že pouhé vyplácení vyšších cen situaci neřeší. Dokud ovšem budou producenti vyrábějící pro DE dostávat 20 – 30 centů za libru kávy, jejíž výrobní náklady činí min. 70 centů, pak je vyplácení garantovaných vyšších cen jedinou možností jak zabránit dalšímu prohlubování chudoby v méně rozvinutých zemích. Pan Procházka poněkud mylně uvádí, že zvyšování cen vede k nadprodukci. Právě partnerské obchodování ukazuje, že je možné udržitelné pěstování kávy, protože garantovaná cena se týká nasmlouvaného množství. Vedle toho se producenti mohou soustředit na pěstování pro zajištění potravinové bezpečnosti. Producenti jsou tak vedeni k diversifikaci výroby, z čehož si vzal kodex CCCC příklad.

Velmi matoucí je informace podávaná panem Procházkou, že DE jde na rozdíl od Fairtrade především o zvyšování kvality. Byly to však právě FTO, které se soustředily na zvyšování kvality již od 90. let a postupně zavádí i bio certifikace. Jedním z důvodu zavedení CCCC je především neustále klesající kvalita kávy na světovém trhu.

Celý článek vykazuje nedostatek znalostí o Fair Trade a jeho certifikaci, kupodivu však nedostatečně informuje i o dohodě CCCC. Hned v úvodu sice zmiňuje spoluúčast nevládních organizací, ale zapomíná zmínit, že jednání těsně před skončením opustila největší z nich Greenpeace, protože CCCC předpokládá další rozšiřování geneticky manipulovaných rostlin a patentovou ochranu.

Kodex sám předpokládá, že část výrobců přejde na jinou produkci, což má být ovšem financováno z vládních a nevládních prostředků. V případě Fair Trade se podobná opatření financují v rámci systému. CCCC je pouze dobrovolným závazkem a jeho porušení nemá žádné sankce, v případě Fair Trade dochází ke ztrátě certifikace, podobně jako je tomu u bio produktů.

Fair Trade tedy i nadále zůstává jedinou funkční alternativou, která je pro ostatní producenty a zpracovatele výzvou. CCCC je prvním krokem na dlouhé cestě ke zlepšení podmínek na trhu s kávou. Přes nedostatky a omyly vítáme zájem o Fair Trade i snahy k nápravě mezinárodního obchodu, jak to požadují Rozvojové cíle tisíciletí schválené OSN v r. 2000.

Tomáš Tožička v.r.
Předseda české Asociace pro Fairtrade


DISKUSE - KOMENTÁŘE:


Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz