Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - vše
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > tiskové zprávy
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Krátí obchodníci záruční práva spotřebitelů?

24.1.2005
PRAHA [Sdružení obrany spotřebitelů ČR]
Autor: Ivana Picková, tel: 604 956 114

Občanský zákoník garantuje spotřebitelům délku záruční doby. Přesto podle spotřebitelů v některých obchodech jejich právo nerespektují.. Zda prodávající skutečně krátí zákonná práva kupujících má ověřit nový průzkum Sdružení obrany spotřebitelů České republiky.

Převzetím evropské směrnice o některých aspektech prodeje spotřebního zboží a záruk na toto zboží se od 1. ledna 2003 práva českých spotřebitelů výrazně rozšířila, přesto se spotřebitel může setkat s komplikacemi.
„Zákon dává spotřebitelům významná práva. Podle poznatků z poraden pro spotřebitele se jich přesto obtížně domáhají,“ řekl František Lobovský, předseda Republikového výboru SOS, a dodal: „Někteří prodávající dokonce tvrdí spotřebitelům, že na zakoupený výrobek nemají žádnou záruku, anebo že záruka je jen krátká. Skutečnost je ale jiná: Pokud se vada objeví do šesti měsíců po koupi, má se zato, že existovala už při převzetí, a pokud s tím obchodník nesouhlasí, je jeho povinností dokázat to. Bohužel, drtivá většina obchodníků tvrdí, že si vadu zboží spotřebitel způsobil sám.“

Omezování práv spotřebitelů v kupních smlouvách může však mít i formu požadavku na uplatnění reklamace zboží pouze v originálním obalu, jindy je uplatnění reklamace podmiňováno předložením kupního dokladu i záručního listu.
V rámci projektu podpořeného Zastoupením Evropské komise v ČR se Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS) nyní průzkumem snaží zjistit, jak často se tato porušení práv vyskytují. Vyzývá spotřebitele, aby na adresu: Sdružení obrany spotřebitelů ČR, Ve Smečkách 7, 110 00 Praha 1, či e-mailem na zaruky@spotrebitele.info, posílali kopie záručních listů, reklamačních řádů, či reklamačních protokolů, týkajících se prodeje spotřebního zboží, pokud se jim uvedená tvrzení nezdají v pořádku.

Spotřebitelské organizace mají ze zákona právo požadovat po podnikatelích i soudní cestou, aby se zdrželi protiprávního jednání. SOS přepokládá, že informace získané od spotřebitelů využije i v tomto rámci.

Kontakt:
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky tel.: 224 239 940, fax: 224 239 941
www.spotrebitele.info sos@spotrebitele.info
Ivana Picková, public relations pickova@spotrebitele.info, 604 956 114
František Lobovský, předseda Republikového výboru lobovsky@spotrebitele.info, 603 248 266
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky, založené v roce 1993, je nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra v osmi krajích ČR, vydává elektronický časopis Svět spotřebitelů (www.spotrebitele.info) i tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International.

DISKUSE - KOMENTÁŘE:


Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz