Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - vše
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > tiskové zprávy
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Pracovník Člověka v tísni zjišťuje možnosti projektů na obnovu Srí Lanky

6.1.2005
PRAHA [Člověk v tísni]

Na kontě společnosti Člověk v tísni SOS Srí Lanka se již shromáždilo více než 56 milónů korun. Pracovník společnosti na Srí Lance pracuje na přípravě dlouhodobých projektů v postižených oblastech.

S končícím druhým týdnem od katastrofy začíná být také jasnější, jaká pomoc je na místě nejvíce potřeba. Od tak zvané první fáze pomoci, která představuje zejména přísun humanitární pomoci, je nyní potřeba připravit konkrétní projekty na obnovu postižených oblastí, aby se zde život vrátil k normálu.

Na humanitární pomoc byly zatím vyčleněny a použity zhruba 2 milióny korun, většina finančních prostředků půjde na obnovu zasažených oblastí.

"Materiální pomoc je podle mých informací ve většině postižených oblastí již dostupná, nicméně nelze vyloučit, že do některých částí Srí Lanky se ještě nedostala. Po počátečním zmatku vzniklo několik koordinačních center, která jsou organizována vládou nebo OSN, některé nevládní organizace se na místě slučují do koordinačních skupin, jako například Člověk v tísni společně s německou German Agro Action, irským Concernem a místní organizací Sewa Lanca," říká Tomáš Kocián, pracovník společnosti na Srí Lance.

Podle odhadů Srí Lanské vlády přišlo zhruba 850 tisíc lidí o své domovy a žijí v provizorních táborech a zařízeních. Právě průzkum možností, pokud jde o rekonstrukci a výstavbu domů v oblastech Trincomalee a Mullaitivu, je nyní jednou z hlavních činností koordinátora na místě. Současně se zvažují programy bezúročných půjček pro obyvatele Srí Lanky, pomocí kterých by se mohli navrátit k původním způsobům obživy, což se týká zejména rybářů a zemědělců z pobřežních částí ostrova. Důležité bude také vyškoleních odborníků z místních nevládních organizací, které se budou na rekonstrukci země podílet dlouhodobě, tedy i poté, co největší zájem světových organizací a médií opadne. Kromě nedostatku pitné vody a špatné hygienické situace je nyní na Srí Lance nejpalčivější právě otázka bydlení. Vláda chce život v zemi co nejrychleji stabilizovat, ale právě fakt, že uprchlíci před tsunami, kteří přišli na pobřeží o své domy, jsou nyní ubytování kde se dá, komplikuje například obnovení povinné školní docházky. "Lidé z pobřeží jsou nyní ubytováni všude, kde je střecha nad hlavou: ve školách, klinikách nebo třeba kostelech," říká Kocián. Nejefektivnější zůstává i nadále finanční pomoc, neboť sama vláda Srí Lanky apeluje na dárcovské země, aby nejdříve konzultovaly, co je na místě nejvíce potřeba a neposílaly materiální pomoc, které je dostatek. "Díky tomu, že byl zasažený pouze úzký pruh pobřeží, lidé z vnitrozemí sami zásobují postižené oblasti základními potravinami a pitnou vodou," říká Kocián. Společnost Člověk v tísni plánuje pracovat prostřednictvím vlastního zaměstnance na Srí Lance minimálně 12 - 18 měsíců.

Od dnešního dne společnost rovněž zahájila shromažďování darů pomocí dárcovských textových zpráv, aby se do sbírky mohli zapojit i drobní dárci, kteří mají se společností dobré zkušenosti, například z povodní v roce 2002. Člověk v tísni přistoupil na tento způsob pomoci až poté, co bylo vládou přislíbeno, že DPH, která je za tuto služby vybírána, bude rovněž odeslána na pomoc postiženým oblastem. Člověk v tísni nicméně považuje toto jednorázové rozhodnutí za nesystémové, a proto bude nadále společně s ostatními organizacemi apelovat na českou vládu, aby byla tato otázka vyřešena dlouhodobě. Dárcovské sms zprávy je možné odesílat ve formě DMS SRILANKA na číslo 87 777.

DISKUSE - KOMENTÁŘE:


Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz