Klamavé značení kvasu
11.10.2004
PRAHA [Sdružení obrany spotřebitelů ČR]
Autor: Ivana Picková, tel: 604 956 114
Předmětem podnětu, který předalo Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS) Státní zemědělské a potravinářské inspekci, byl prodej nealkoholického nápoje „Klášterní kvas – Klasik“. SOS na výrobek upozornil spotřebitel z Prahy, který nápoj koupil v obchodě zdravé výživy ve Vizovicích v dvoulitrové PET lahvi. Zjistil, že na původní staré etiketě v azbuce je uveden "benzoan sodný (benzoat natriju)", avšak na nové etiketě v češtině se píše pouze o stopovém množství sodné soli.
Při kontrole, provedené inspektorátem Státní zemědělské a potravinářské inspekce v Brně, byl odebrán vzorek nápoje. Na základě laboratorních rozborů bylo zjištěno, že nealkoholický nápoj skutečně obsahuje konzervační látku kyselinu benzoovou, resp. benzoan sodný.
Nedeklarováním této konzervační látky tak došlo k porušení zákona č. 110 /1997 Sb. v platném znění. Kontrolovaná osoba byla seznámena s výsledky laboratorních zkoušek a nevyhovujícím značením tohoto nápoje. Státní inspekce bude dál věc řešit ve správním řízení.
„Benzoany patří mezi chemické konzervanty, které jsou zařazovány mezi významné alergeny. Proto může způsobit jejich přídavek u nezanedbatelného počtu konzumentů, kteří jsou na tuto látku alergičtí, až velmi nepříjemné zdravotní problémy. Z toho důvodu je trestuhodné, pokud výrobce či dovozce tuto rizikovou aditivní látku neuvede v soupisu užitých surovin na obalu a takovýto výrobek kromě toho dodává do obchodů tzv. zdravé výživy, neboť zde to spotřebitel většinou neočekává. A pokud někdo takovýto nápoj, který může považovat za zdravější variantu limonády, dává malému dítěti, je porušen i zákon č. 304/2004 Sb., neboť benzoany nejsou pro dětskou stravu vůbec povoleny,“ řekl poradce v oblasti výživy Ing. Vít Syrový.
Sdružení obrany spotřebitelů ČR v této souvislosti vyzývá spotřebitele, aby byli pozornější při nákupech zboží, četli informace uvedené na obalu, všímali si případných nesrovnalostí a svá eventuální podezření si nenechávali pro sebe.
Podle zákona nikdo nesmí klamat spotřebitele, zejména uvádět nepravdivé, nedoložené, neúplné, nepřesné, nejasné, dvojsmyslné nebo přehnané údaje, anebo zamlčet údaje o skutečných vlastnostech výrobků nebo služeb či úrovni nákupních podmínek. Svůj podnět mohou spotřebitelé předat přímo Státní zemědělské a potravinářské inspekci (SZPI) například prostřednictvím internetu na www.szpi.gov.cz. Předání podnětu může také zprostředkovat SOS.
„Jaká úroveň nabídky se v naší republice ustálí, bude záležet jedině na tom, s jakými podmínkami budou čeští spotřebitelé ochotni se smířit. Naše spotřebitelská organizace se snaží napomáhat zpřístupňování informací, které mohou veřejnosti usnadnit orientaci v nabídce na trhu. Konečné rozhodnutí, které zboží koupit a které odmítnout, je ale vždy na jednotlivém spotřebiteli,“ říká František Lobovský, předseda Republikového výboru SOS, a dodává: „Všichni, kteří nakoupí špatně, a cítí se poškozeni nebo oklamáni, by měli upozornit příslušný státní dozorový orgán, anebo naše SOS, protože tím mohou prospět ostatním kupujícím.“
Bližší informace o přídatných látkách (označovaných písmenem E a číslem), mezi něž benzoan sodný patří, získají zájemci například na internetových stránkách SZPI (www.szpi.gov.cz), ve veřejně dostupných publikacích a rovněž také na poradenské lince, provozované Sdružením obrany spotřebitelů ČR pod názvem „SOS po telefonu“ 900 08 08 08 (za dotovanou sazbu 8 Kč/min), jež je v provozu každý pracovní den od 8 do 17 hodin.
Kontakt:
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky
tel.: 224 239 940, fax: 224 239 941 www.spotrebitele.cz sos@spotrebitele.cz
Ivana Picková, public relations pickova@spotrebitele.cz, 604 956 114
František Lobovský, předseda Republikového výboru lobovsky@spotrebitele.cz, 603 248 266
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky, založené v roce 1993, je nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra v osmi krajích ČR, vydává elektronický časopis Svět spotřebitelů (www.spotrebitele.cz) i tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International.