Diskriminace Romů začíná již na základních školách
15.11.2006
PRAHA [Amnesty International v ČR]
Autor: Eva Dobrovolná, tel: 224 946 993
Právo na vzdělání je přitom dáno mnoha mnoha mezinárodními dokumenty a vlády mají povinnost zajistit jeho dostupnost pro všechny děti bez výjimky.
V těchto balkánských státech sice vznikly speciální programy, které mají postavení Romů zlepšit. V realitě jsou možnosti romských dětí dosáhnout dostatečného vzdělání přinejmenším omezené, což místní vlády uznávají.
„Bariéry, které brání romským dětem v přístupu k základnímu vzdělání, snižují šance na rozvoj jejich schopností a udržují romské komunity na okraji společnosti,“ uvedl Omar Fisher, výzkumník AI pro Bosnu a Hercegovinu, Chorvatsko a Slovinsko.
Romským dětem je někdy zdarma poskytována strava, učebnice i doprava. Jiné problémy však zůstávají. Některé děti žijí v přeplněných a nedostatečně vytápěných domech, v kterých jen těžko nalézají dostatečné podmínky pro plnění školních povinností.
K diskriminaci romských dětí v některých případech přispívají i učitelé. AI zaznamenala školy, kde byly děti segregovány do tříd, které tvořili výhradně Romové. V těchto třídách se učivo probíralo v omezeném rozsahu.
Učitelé na základní škole v chorvatském Mačinecu například segregaci romských žáků vysvětlují takto: „Rodiče těchto dětí jsou často alkoholici a ony jsou pak náchylné ke krádežím, hádkám a bitkám. Jen co se k nim učitel obrátí zády, začnou se ztrácet věci, obvykle jsou to nedůležité a bezcenné předměty, ale jde o to, že prostě kradou“. Nepravidelná školní docházka nebo špatný prospěch těchto dětí bývají také vysvětlovány za pomoci negativních stereotypů o „romském způsobu života“.
Učitelé na druhou stranu uznávají, že problémy romských dětí zvládat výuku jsou do velké míry způsobeny jazykovou bariérou. Řada romských dětí vůbec nedokáže hovořit jazykem většinové populace. Opatření k překonání jazykové překážky, mezi která patří dostupnost předškolního vzdělání a zapojení romských asistentů učitelů, doposud nebyla zavedena v dostatečném rozsahu.
Odstranění překážek bránících rovnému přístupu ke vzdělání je dlouhodobým procesem. K jeho úspěšnému naplnění prispěje zařazení romského jazyka, kultury a historie do vzdělávácího systému.
Žádné dítě by nemělo končit ve „zvláštních“ třídách z důvodu své etnicity. AI proto vyzvala k boji s diskriminací romských dětí na školách.
„Romští chlapci a dívky, stejně jako všechny ostatní děti, mají právo na rovný přístup ke vzdělání, které jim umožní zaujmout důstojné místo ve společnosti a přispívat k rozvoji společnosti, v které žijí,“ říká Omer Fisher.
Další informace
Komunity Romů v Evropě žijí obvykle ve velké chudobě, která snižuje jejich možnosti využívat ekonomických, sociálních a kulturních práv. Segregace a diskriminace vytlačily velkou část Romů na okraj společnosti, v některých případech do odlehlých slumů, v kterých chybí základní infrastruktura.
Podrobné zprávy AI o diskriminaci romských dětí:
False start: The exclusion of Romani children from primary education in Bosnia and Herzegovina, Croatia and Slovenia (AI Index: EUR 05/002/2006) http://web.amnesty.org/library/index/engeur050022006
Bosnia and Herzegovina: Roma and the right to education Factsheet (AI Index: EUR 63/014/2006) http://web.amnesty.org/library/index/engeur630142006
Croatia: The Roma and the right to education Factsheet (AI Index: EUR 64/001/2006) http://web.amnesty.org/library/index/engeur640012006
Slovenia: Roma and the right to education Factsheet (AI Index: EUR 68/002/2006) http://web.amnesty.org/library/index/engeur680022006
Pro více informací kontaktujte:
Amnesty International Česká republika
Eva Dobrovolná
Tel.: +420 224 946 993, + 420 724 133 134
E-mail: press@amnesty.cz
==========================================================================================
Romové v balkánských zemích – fakta
Přesná data týkající se romské komunity v balkánských zemích není možné zjistit.
Následující číselné údaje vyplynuly ze zkoumání a odhadů místních i zahraničních nevládních organizací, státních úřadů a mezivládních organizací jako je Rada Evropy. Zdroj ke každému z údajů je možné nalézt ve zprávě AI „False start: The exclusion of Romani children from primary education in Bosnia and Herzegovina, Croatia and Slovenia“.
Fakta o romské populaci v Bosně a Hercegovině
- Podle odhadů v zemi žije okolo 60.000 Romů
- Pod hranicí chudoby žije zhruba 26 % Romů. Ve zbývající části populace se pod touto hranicí nacházejí 3 % osob
- Na základě odhadů založených na počtů příjemců státní sociální pomoci je zhruba 70 % Romů nezaměstnaných
- Většina Romů užívá romský jazyk, v mladších generacích počet uživatelů tohoto jazyka klesá
- Podle některých zdrojů pouze 15 % romských dětí dokončí základní vzdělání
Fakta o romské populaci v Chorvatsku
- V zemi dle odhadů žije mezi 30.000 až 50.000 osob romské národnosti, z celkového počtu 4,4 milionu obyvatel
- Téměř 80 % Romů užívá romštinu
-Zhruba 12-13 % Romů musí vystačit s částkou nižší než 4,3 amerických dolarů na den. U většinové populace počet chudých lidí dosahuje 2 až 5 %
- Různé zdroje uvádějí, že 80 % romských rodin nemá zajištěn trvalý příjem
- Téměř 100 % romských dětí ve věku 8-13 let navštěvuje základní školu, v dalších letech však jejich počet klesá
- Ve věku 15 let navštěvuje základní školu jen asi 70 % romských dětí
Fakta o romské populaci ve Slovinsku
- Počet romských obyvatel této země se podle odhadů pohybuje mezi 7.000 – 12.000 osob
- V některých romských lokalitách je 90 % lidí bez zaměstnání. Většina z těch, kteří pracují, se živí sběrem železného odpadu a případně také příležitostnou prací v zemědělství
- Téměř 30 % romských dětí ve školním věku má jen omezenou znalost slovinského jazyka