„Mobilování“ ze zahraničí je drahé
29.7.2004
PRAHA [Sdružení obrany spotřebitelů ČR]
Autor: Ivana Picková, tel: 604 956 114
Na Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS) se již začínají obracet spotřebitelé, kteří si detailně nezjistili cenu za využívání mobilních služeb v zahraničí a vycházeli jen z jakési představy, kterou si vytvořili o výši cen podle reklamní kampaně mobilních operátorů. Finální vyúčtování služeb je nakonec zaskočilo svou výší.
Čeští mobilní operátoři se snaží ve spotřebitelích vzbudit dojem levného volání a posílání SMS ze zahraničí. Eurotel balíčkem 10 SMS ze zahraničí po 10 haléřích, T-Mobile zase balíčkem 10 minut hovoru po 9,90 Kč. Využití těchto nabídek je však limitováno dodatečnými podmínkami a běžné ceny hrazené po vyčerpání těchto zlevněných služeb jsou významně vyšší – u Eurotelu dokonce více než stonásobně! Běžná SMS zpráva z Evropy totiž stojí 11,30 Kč. Zákazníka T-Mobile na účtu další minuty překvapí běžnou cenou 41,65 Kč s DPH.
„Podle běžně dostupných informací, které má Sdružení obrany spotřebitelů České republiky k dispozici, se zdá, že se operátoři snaží vzbudit svými speciálními nabídkami ve spotřebitelích přesvědčení, že volání a posílání SMS ze zahraničí není drahé. Skutečnost je bohužel často jiná,“ říká František Lobovský, předseda Republikového výboru SOS a doporučuje: „Z pohledu naší spotřebitelské organizace radíme uživatelům mobilních telefonů, aby se před cestou do zahraničí vždy podrobně seznámili s úrovní cen za užívání mobilních služeb a případně změnili nastavení své záznamové schránky. Mohou se tak vyhnout budoucímu nemilému překvapení. Výhodu mají spotřebitelé s předplacenými kartami, kteří mají mnohem lepší kontrolu nad výší svého účtu.“
Problémy s roamingem nejsou pouze českým specifikem. Evropská komise už například vydala stanovisko k nepřiměřeně vysokým cenám za roamingové služby, účtovaným dvěma britskými mobilními operátory. Pokud tito operátoři vznesenou námitku patřičně nezohlední, mohla by jim Evropská komise nařídit i snížení ceny, což by následně jistě ocenili čeští turisté, cestující do Velké Británie. „Stanovisko Evropské komise velice vítáme, protože by mohlo přispět ke snížení nadměrně vysokých poplatků za roaming v celé Evropě,“ zdůraznil F. Lobovský.
Kontakt:
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky
tel.: 224 239 940, fax: 224 239 941
www.spotrebitele.info, sos@spotrebitele.info
Ivana Picková, public relations, pickova@spotrebitele.info, 604 956 114
František Lobovský, předseda Republikového výboru, lobovsky@spotrebitele.info, 603 248 266
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky, založené v roce 1993, je nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra v osmi krajích ČR, vydává elektronický časopis Svět spotřebitelů (www.spotrebitele.cz) i tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International.