Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - vše
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > tiskové zprávy
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Senát vrátil návrh nového správního řádu Sněmovně, důvodem byl nesouhlas senátorů s řešením podjatosti pracovníků úřadů

21.5.2004
BRNO [Ekologický právní servis]
Autor: Pavel Černý, tel: 776 119 903, 545 575 229

Ve čtvrtek 20. května rozhodl Senát o vrácení návrhu nového správního řádu Poslanecké sněmovně. Jediným důvodem tohoto kroku se stal nesouhlas většiny senátorů se způsobem, jakým se návrh pokouší řešit problém podjatosti úředníků v případech, kdy rozhodují o žádostech „své vlastní“ obce. Námitky, týkající se přílišné komplikovanosti návrhu při současné nejasnosti řady jeho ustanovení a oslabování právního postavení osob dotčených úředním rozhodováním, sice na schůzi Senátu opakovaně zazněly, avšak nepromítly se do žádného schváleného pozměňovacího návrhu.

Poslanecká sněmovna návrh v březnu schválila po několikaletém legislativním procesu, během nějž byl opakovaně měněn a upravován. Přesto měli vůči jeho konečné podobě výhrady jak opoziční poslanci, kteří kritizovali především složitost předpisu, z toho vyplývající zbytečné zatěžování účastníků řízení a potřebu nárůstu počtu zaměstnanců správních úřadů 1) , tak i další subjekty, například Rada Asociace krajů 2) a Rada vlády pro lidská práva 3).

Obdobné výhrady proti návrhu zazněly i při jeho projednávání na schůzi Senátu. Místopředseda Senátu Jan Ruml upozornil, že řada ustanovení návrhu mnohdy zjevně, jinde skrytě se posunuje postavení účastníka řízení dotčeného rozhodnutím v jeho neprospěch. Jako příklady uvedl mimo jiné oslabení možnosti stát se účastníkem řízení a rozšíření možnosti vyloučit odkladný účinek odvolání. Senátorka Jitka Seitlová poukázala na skutečnost, že zatímco současný zákon stanoví úředníkovi, aby zjistil skutečný stav věci, návrh mu ukládá pouze povinnost ověření stavu, o němž nejsou „důvodné pochybnosti“, a vyjádřila názor, že obdobná nejasná a nejednoznačná ustanovení tohoto zákona budou posilovat prostor pro korupci.4) Návrhy, motivované těmito výhradami, však nezískaly většinovou podporu.

Jediným důvodem vrácení návrhu Poslanecké sněmovně se tak stal nesouhlas většiny senátorů se způsobem, jakým se pokoušel řešit problém podjatosti úředníků v případech, kdy rozhodují o žádostech „své vlastní“ obce. Podle návrhu by v takovém případě měl rozhodnutí vydat úřad jiné obce, případně kraje. To však senátoři odmítli s odůvodněním, že by šlo o řešení příliš administrativně i finančně náročné. Návrh přitom v tomto bodě vycházel z opakovaných rozhodnutí správních soudů, podle nichž jsou při rozhodování o žádosti obce, která je současně jejich zaměstnavatelem, všichni úředníci z povahy věci „automaticky“ podjatí. 5) O návrhu tak na své příští schůzi bude znovu rozhodovat Poslanecká sněmovna.

Právník Pavel Černý z Ekologického právního servisu se domnívá, že návrh zavádí příliš rozsáhlá a zneužitelná omezení především v oblasti opravných prostředků a není v souladu se zákonem o svobodném přístupu k informacím. Zároveň nesouhlasí s názorem, že by schválení návrhu přineslo zrychlení a zjednodušení úředních postupů: „Naprostou většinu správních řízení vedou úředníci bez právnického vzdělání, kteří mají často problémy správně používat i současný, relativně jednoduchý a především dlouhodobě užívaný správní řád. Bude-li návrh schválen, bude pravděpodobně ještě mnohem častěji docházet k rušení rozhodnutí kvůli formálním pochybením úřadů. Zejména díky rozšířené možnosti nepřiznávat odvoláním odkladný účinek se však pravděpodobně bude stávat, že rozhodnutí sice bude zrušeno, ale zásah, který jím byl povolen, bude již s nevratnými následky uskutečněn“, domnívá se Černý.

Kontakt:

Mgr. Pavel Černý
Ekologický právní servis
Bratislavská 31, 602 00 Brno
Email: brno@eps.cz
Tel. 545 575 229
Mobil 776 119 903


Poznámky:

1) Viz např. vystoupení poslanců Tomáše Duba a Jiřího Pospíšila v rozpravě při projednávání návrhu v poslanecké sněmovně dne 17.2.2004 (http://www.psp.cz/eknih/2002ps/stenprot/027schuz/s027160.htm#r3)

2) Usnesení Rady AK ČR č. 207 ze dne  28. listopadu 2003 - viz http://www.kr-urady.cz/vismo/dokumenty2.asp?u=450022&id_org=450022&id=48713

3) „Podnět Rady vlády pro lidská práva – Doporučení k připravované nové úpravě správního řízení“ schválený usnesením Rady ze dne 6. listopadu 2003 (http://wtd.vlada.cz/vrk/vrk.htm - Rada vlády ČR pro lidská práva - Dokumenty - Podnět Rady vlády pro lidská práva ve věci doporučení k připravované nové úpravě správního řízení).

4) Viz stenografický záznam z projednávání v Senátu - http://www.senat.cz/ISO-8859-2.cs.cgi/xqw/xervlet/pssenat/hlasovani?action=steno&T=350&O=4#st350

5) Např. rozsudek Krajského soudu v Hradci Králové č.j. Ca 23/2002-17 ze dne 3.10.2002


DISKUSE - KOMENTÁŘE:


Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz