Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - vše
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > tiskové zprávy
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Základní údaje o festivalu Jeden svět 2004

22.3.2004
PRAHA [Člověk v tísni]
Autor: Filip Šebek , tel: 226 200 454, 776 160 952

Šestý ročník mezinárodního festivalu dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět pořádaný společností Člověk v tísni při České televizi proběhne v Praze od 14. do 22. dubna 2004. Souběžně s Prahou se Jeden svět představí také v Brně (16.4. – 22.4.), Plzni (19.4. – 23.4.) a Ostravě (19.4. – 23.4.). Poté se festival přesune do jedenácti regionálních center ČR: do Českých Budějovic (26.4 – 28.4.), Hradce Králové (26.4. – 30.4.), Liberce (25.4. – 29.4.), Kutné Hory (28.4. – 1.5.), Olomouce (26.4. – 30.4.), Opavy (10.5. – 14.5.), Pardubic (3.5. – 8.5.), Teplic (28.4 – 30.4.), Uherského Hradiště (22.4 – 30.4.), Ústí nad Labem (26.4. – 28.4.) a do Rožnova pod Radhoštěm (3.5. – 5.5.).

 

Záštitu nad festivalem převzali již tradičně Václav Havel, ministr kultury Pavel Dostál, primátor hlavního města Prahy Pavel Bém, primátoři a starostové jednotlivých měst a hejtmani deseti krajů.

 

Akreditační tisková konference proběhne ve středu 7. 4. 2004 od 11:00 v kině Perštýn. Zájemce o akreditaci prosím, aby v předstihu oznámili svou účast na filip.sebek@oneworld.cz.

 

Jeden svět 2004 představí 140 filmů z celého světa, jež byly vybrány z celkem 950 přihlášených dokumentů. Festivalovým centrem bude Divadlo ARCHA, promítat se dále bude v pražských kinech Aero, Evald, Bijásek, Perštýn, Ponrepo a rovněž ve Francouzském institutu a v Městské knihovně. Základní osou festivalu zůstávají: hlavní soutěž, soutěžní kategorie krátkých forem a speciální soutěžní kategorie Máte právo vědět. V nich se filmy utkají o Cenu ministra kultury České republiky za nejlepší film, Cenu za nejlepší režii udělovanou hlavní porotou, Cenu Rudolfa Vrby, Cenu primátora hl.m. Prahy udělovanou nejlepšímu krátkému dokumentu, Cenu diváků zaštiťovanou Plzeňským Prazdrojem, Cenu Českého rozhlasu za kreativní použití hudby a zvuku v dokumentárním filmu a Zvláštní cenu za významný přínos k obhajobě lidských práv, o níž tradičně rozhoduje prezident Václav Havel. V rámci nesoutěžních tematických bloků uvede Jeden svět okolo padesáti dokumentů rozdělených do následujících sekcí: Vyrovnání s minulostí; Jeden svět dětem; Bohatý Sever, chudý Jih; Přijímání jinakosti; Důstojné stáří; Special Reports; Visegrádský výběr a Filmy porotců. Součástí programu budou také dvě retrospektivy: „Cinéma Vérité“ a „Válka, film a propaganda“. Po promítání budou následovat diskuse s festivalovými hosty a odborníky na dané téma.  

Festivalu se osobně zúčastní Harry Wu, jeden z nejznámějších čínských disidentů, který v současnosti žije v americkém exilu, a srbská aktivistka Nataša Kandič. Ta zde převezme Cenu Homo Homini, kterou společnost Člověk v tísni každoročně uděluje osobnostem, které se významně zasloužily o prosazování lidských práv, demokracie a nenásilného řešení politických konfliktů. V minulosti tuto cenu získali člen ruské Státní dumy Sergej Kovaljov za mobilizaci veřejného mínění proti válce v Čečensku, kubánský křesťanský disident Oswaldo Payá Sardiňas, nejvyšší představitel Kosova Ibrahim Rugova za nenásilnou opozici proti jugoslávskému režimu, Jihoafričan Zackie Achmat, který s velkým osobním nasazením rozpoutal kampaň za snížení cen léků proti AIDS v zemích třetího světa a trojice významných obhájců lidských práv a demokratických a náboženských svobod ve Vietnamu Thich Huyen Quang, Thich Quang Do a Nguyen Van Ly.

 

Soutěžní kategorie a poroty

 

Hlavní soutěž zahrnuje 15 celovečerních dokumentárních snímků natočených v posledních dvou letech a zároveň reprezentuje ty nejlepší filmy, které se přihlásily na Jeden svět 2004. Filmy v této kategorii soutěží o Cenu ministra kultury České republiky za nejlepší film a Cenu za nejlepší režii udělovanou hlavní porotou. Členy této mezinárodní poroty jsou uznávaní filmoví tvůrci - Nick Broomfield (Velká Británie), Robert Drew (USA), Patricio Guzmán (Chile), Marcel Lozinski (Polsko) a Helena Třeštíková (ČR).

 

Soutěžní kategorie krátkých forem je novinkou oproti loňským ročníkům, kdy existovala pouze soutěžní kategorie krátkých dokumentů. Letos jsme se tuto kategorii rozhodli rozšířit kromě dokumentů i na experimentální a animované filmy s tematikou lidských práv. Celkem bude tedy kategorie zahrnovat 16 krátkých filmů (do 35 minut) soutěžících o Cenu za nejlepší krátký film, kterou uděluje porota primátora hlavního města Prahy. Členové poroty primátora hlavního města Prahy jsou ředitelé a dramaturgové prestižních mezinárodních dokumentárních festivalů: John Anderson (USA, Human Rights Watch), Ally Derksová (Nizozemsko, IDFA), Kerstin Hagrupová (Švédsko, Švédský filmový institut), Jean-Pierre Rehm (Francie, Dokumentární festival Marseille) a Štefan Uhrík (Česká Republika, MFF Karlovy Vary).

 

Máte právo vědět je jedinečná soutěžní kategorie představující 16 celovečerních dokumentárních filmů, které originálním a kvalitním filmařským zpracováním upozorňují na neznámá nebo zamlčovaná témata týkající se lidských práv. Tyto filmy budou soutěžit o Cenu Rudolfa Vrby. Kupříkladu snímek Občan Berlusconi se dopodrobna zabývá aktivitami kontroverzního italského premiéra, film Zimbabwe - odpočítávání je osobitým pohledem na režim prezidenta Mugabeho, natočený jeho bývalým stoupencem a dnešním neúprosným kritikem, filmovým režisérem Michaelem Raeburnem. V čínském snímku  Lepší je žít je ukázán tragický osud vesnické rodiny nakažené v rámci vládního programu dárcovství krve virem HIV. O Cenu Rudolfa Vrby se bude rovněž ucházet dokument Revoluce nepůjde v přímém přenosu, zabývající se dalším z řady rozporuplných politiků, venezuelským prezidentem Hugem Chávezem či dokumenty popisující situaci v Izraeli, Srbsku, Rusku a v Afghánistánu. Porota udělující tuto cenu je záměrně složena nikoli z filmařů, ale z charismatických a statečných jednotlivců, kteří porušování lidských práv zažili na vlastní kůži. Pozváním těchto inspirujících lidí na festival dává Jeden svět obecenstvu příležitost setkat se a mluvit s těmi, kteří mají osobní zkušenost s některými náročnými výzvami, jimž dnešní svět čelí. O Ceně Rudolfa Vrby tedy nebudou rozhodovat profesionální filmaři dle tradičních kritérií.

 

Hlavní soutěž

Mezi filmy z hlavní soutěže, které budou promítnuty v Divadle Archa patří několika cenami ověnčený snímek amerického režiséra Jonathana Karsha Krev mé krve, jež pojednává o bezprostřední Susan Tomové, která dokáže zvládnout jedenáctku adoptovaných dětí s těžkým handicapem aniž by z jejího příbytku zmizel humor, naděje a drobné každodenní radosti. Režisérka Elisabeth Chai Vasarhelyi ve svém debutu Obyčejný život  vystihuje poválečné dilema skupinky mladých přátel, zda zůstat či odejít z rodného Kosova. Jeden z vítězů nizozemského festivalu dokumentárních filmů IDFA Konzum je oproti tomu barvitou a klipovitě sestříhanou kritikou konzumní společnosti. Významných ocenění za dokument Příběh rybáře, popisující boj charismatického maďarského rybáře za obnovení života v řece Tise, do které v roce 2000 unikly z rumunského dolu vlastněného australskou společností tuny kyanidu, se dočkal i australsko-maďarský tvůrce Peter Hegedus. Izraelský snímek Arniny děti vypráví, jak se z palestinských chlapců, kteří v dětství hráli pod vedením Židovky Arny divadlo, stávají sebevražední útočníci a bojovníci proti izraelské armádě.  Francouzská režisérka Anne Lainé  ve filmu Rwanda: ohlušující výkřik ticha zkoumá, jak se deset let po genocidě život ve Rwandě jen těžko vrací do normálních kolejí. Cenou z festivalů v Cannes, Chicagu či Lipsku se může pochlubit režisér Rithy Panh za dokument S-21: vražedný stroj Rudých Khmerů, v němž konfrontuje bývalé vězně a jejich mučitele z řad Rudých Khmerů v jednom z nejobávanějších koncentračních táborů v Kambodži. Německo bude v soutěži zastupovat ve své zemi velmi oceňovaný snímek Smrt v Lübecku, jež je černobílou rekonstrukcí dodnes nevyřešeného případu, při kterém v domě pro uprchlíky zaživa uhořelo deset žadatelů o azyl, a nový film Wernera Herzoga Koloběh života o nejvýznamnějším buddhistickém rituálu Kálačakra. Latinskoamerická kinematografie bude zastoupena pozoruhodným debutem režisérky Mercedes Moncada Rodriguez Vášeň Marie Eleny, která v duchu magického realismu odkrývá protipóly současného Mexika na pozadí tragického osudu mladé indiánské ženy, a brazilským filmem Stvořeny pro slepotu z dílny jednoho z nejvýznamnějších latinskoamerických filmařů Roberta Berlinera, který v něm líčí osud trojice slepých sester, jež se dostávají z brazilského slumu na nějaký čas až na pódia prestižních hudebních festivalů. Druhý izraelský soutěžní snímek Křižovatka od Ilana Ziva pátrá po okolnostech smrti tří mladíků na pozadí izraelsko-palestinského konfliktu. Dokument Smrt v Gibraltaru seznamuje diváky se surfařským rájem španělské pláže, která se pro mnoho afrických utečenců cestujících v přeplněných člunech stává místem, kde na prahu vysněné Evropy nalézají smrt. Příspěvek známého  režiséra  Alexe Gutmana Fresky je lyricky laděným dokumentem o životě v arménském městě Gjumri, které bylo v roce 1988 postiženo ničivým zemětřesením. Hlavními postavami posledního soutěžního filmu Zahrada jsou sedmnáctiletý Palestinec Nino a o rok starší Dudu, kteří se živí prostitucí a prodejem drog ve vykřičené čtvrti Tel Avivu.

 

Tematické bloky

 

V rámci nesoutěžních tematických bloků uvede Jeden svět okolo padesáti dokumentů rozdělených do následujících sekcí:

 

Vyrovnání s minulostí

Původ myšlenky uspořádat tuto sekci vznikl na základě spolupráce s německým lidskoprávním filmovým festivalem Perspektive. Cílem projektu je shromáždit sbírku dokumentárních filmů, které nebudou pouze ukazovat, jak se německá společnost vyrovnává se zločiny nacismu a země bývalého „východního“ bloku se zločiny komunismu, ale zároveň budou nabízet příklady, jak se se svou minulostí poznamenanou porušováním lidských práv a zločiny proti lidskosti vypořádávají další země (například Chile, Rwanda, Srbsko, Kambodža, Arménie atd.). Společně s festivalem Perspektive by Jeden svět chtěl promítat tyto filmy na českých a německých středních školách.

 

Jeden svět dětem

V předchozích letech jsme pořádali speciální projekce pro studenty středních škol. Letošní novinkou je promítání filmů určených pro žáky základních škol. Nápad vznikl ve spolupráci s nizozemským dokumentárním festival IDFA, kde je promítání dokumentů pro děti již řadu let pevnou součástí programu.

 

Bohatý Sever, chudý Jih

Podle odhadů disponuje více než čtvrtina světové populace (1,3 miliardy lidí) maximálně jedním dolarem na den. Jen v subsaharské Africe se počet lidí s tímto směšným příjmem za poslední desetiletí vyšplhal k sedmdesáti milionům. Téměř osm set milionů lidí na celém světě postrádá zdravotní péči a ke stejnému číslu bychom došli při sčítáni negramotných dětí. Miliarda a čtvrt lidí trpí nedostatkem pitné vody…

Filmy v tomto bloku by měly divákům přiblížit rozličné aspekty propasti, která se čím dál více rozevírá mezi „bohatým Severem“ a „chudým Jihem“. Dalším tématem je pak způsob, jakým současní dokumentaristé vnímají globalizaci. Snímek Globální hostina kupříkladu pojednává o dopadu globalizace na výrobu jídla ve světě a o tom, jak liberalizace obchodu prosazovaná Světovou bankou nahrává velkým nadnárodním společnostem a likviduje malé farmáře, země třetího světa a přírodu. Hudební animovaný snímek Nejšťastnější oříšek na světě se odlehčenou formou zabývá dopadem globalizace na obchod s ořechy v Senegalu, Bolívii, Mosambiku a Spojených státech. Ve filmu Etiopie: Live Aid si připomene hladomor z roku 1984, který změnil životy milionů Etiopanů i těch, kteří se podíleli na největší humanitární akci dvacátého století.

Z antiglobalizačně zaměřených filmů se diváci mohou těšit na jeden z vítězných snímků loňského nizozemského dokumentárního festivalu IDFA Konzum či na dokument Chlapec Carlo Giuliani, vyprávějící o smrti mladého demonstranta během antiglobalizačních protestů v Janově v červnu 2001.

 

Filmy porotců

Na Jednom světě je zvykem promítnout jeden nebo dva filmy členů hlavní poroty podle jejich vlastního výběru. Vedle dokumentu Heleny Třeštíkové Hitler, Stalin a já to bude proslulý film uznávaného chilského tvůrce Patricia Guzmána Bitva o Chile s unikátními záběry násilného svržení prezidenta Allendeho a nástupu vojenské junty. Známý polský dokumentarista ověnčený za svou tvorbu mnoha prestižními cenami Marcel Lozinski bude zastoupen filmem Možné je všechno. Zakladatel americké direct cinema Robert Drew vybral snímek Americký hrdina na prodej a britský režisér Nick Broomfield filmy Aileen - život a smrt vražedkyně, pojednávající o dvou procesech se ženou, která před deseti lety zavraždila několik lidí, a snímek Biggie a Tupac, který si jistě nenechá ujít žádný milovník americké hiphopové scény.

 

Přijímání jinakosti

V této sekci budou promítnuty filmy zabývající se osudy lidí, které jsou společností z nejrůznějších důvodů odmítáni. Tak jako v případě doktora Allana Leviho v britském snímku Jasno, polojasno, místy přeháňky, který po propuknutí maniodepresivní psychózy přichází o práci a následně i o rodinu. Hlavními postavami švédského dokumentu Neboj, to přejde jsou pro změnu odlišně sexuálně orientované dívky Joppe, My a Natalie, které se obávají, jak tuto skutečnost přijme jejich okolí.

 

Důstojné stáří

Jedním z možná banálních, ale nezadatelných lidských práv je právo na život a jeho plnohodnotné prožití. Filmy v této sekci dokumentují, že ne vždy je jednoduché toho dosáhnout. Jak významným prvkem pro život je nezdolný optimismus a dobrá nálada nás přesvědčí dokument Hugo a Róza, jež zobrazuje stoleté sourozence spokojeně žijící v malém domku na švédském venkově. Dvojice amerických filmařů ve zdánlivě chladném a odtažitém snímku Jistý způsob smrti v duchu cinéma vérité podrobně zachycuje, jaký osud čeká mrtvá těla a osobní věci osamělých lidí. Švédský snímek Žít dál je intimní a velmi citlivý pohled na vážně nemocného Jockea, balancujícího na hranici života a smrti, natočený jeho vlastní ženou.

 

Special Reports

V rámci tohoto tematického bloku rozděleného do několika sekcí budou představeny snímky čínského disidenta a aktivisty Harryho Wu „Komunistická charita“ a „Čínský gulag“, který se festivalu osobně zúčastní. Současnou situaci v Rusku přiblíží filmy zařazené do sekce Putinovo Rusko.  Snímky ze sekce Socialismo o Muerte přiblíží situaci na Kubě, Jiná Amerika pro změnu Spojené státy a v sekci Divoký východ budou moci diváci shlédnout kupříkladu snímek Živé kontejnery, zabývající se situací tádžických žen, které kvůli finanční nouzi pašují ve svých tělech heroin. Sekce Lidé v pohybu připomene, že tisíce lidí z různých koutů světa se každý den snaží překročit ostře střežené hranice a dosáhnout vytouženého cíle – bezpečné a bohaté Evropy, Severní Ameriky nebo Austrálie. Za jakou cenu? Pro mnohé Afričany, jejichž země je sužována hladem, nemocemi, válkami a chudobou, je jediným východiskem a poslední možností, jak přežít, útěk z rodné země. Ve filmu Smrt v Gibraltaru se skrze záběry na dramatické přistání přeplněného člunu afrických běženců a výpovědi španělských policistů, novinářů a pracovníků Červeného kříže můžeme dozvědět, pro jak velký počet z nich končí cesta do vysněné Evropy smrtí.

 

Visegrádský výběr

Pod názvem Visegrádský výběr uvedeme 16 filmů vybraných čtyřmi významnými dokumentaristy z Polska, Maďarska, Slovenska a České republiky. Z každé země vybrali tvůrci na naši žádost jeden  klasický dokument od režiséra starší generace, další natočený v letech 1980 až 2000, třetí by měl být nejnovějším dílem zástupce nastupující generace a poslední jejich vlastní. České filmy vybrala Helena Třeštíková, maďarské Tamás Almási, polské Marcel Lozinski a slovenské Dušan Hanák.

Za účelem zviditelnit středoevropskou dokumentární tvorbu vznikl v rámci Mezinárodního filmového festivalu Jeden svět projekt Visegrádské knihovny dokumentárního filmuwww.visegrad-doc.cz.  V rámci projektu byla vytvořena databáze a videotéka nejvýznamnějších dokumentů ze zemí Visegrádské skupiny natočených v období po roce 1989 a na nekomerčním základě byly zpřístupněny  informace o těchto snímcích zahraničním zájemcům. Mezinárodní filmový festival Jeden svět se těší narůstajícímu uznání v zahraničí a navázal úspěšnou spolupráci s řadou významných světových dokumentárních přehlídek. Snímky z této webové databáze budou tak mít větší šanci upoutat na sebe pozornost ve velmi silné mezinárodní konkurenci. O projekt projevil zájem i Mezinárodní visegrádský fond, který zajistil finanční prostředky na jeho zahájení.

Visegrádská databáze momentálně obsahuje základní informace o zhruba 400 dokumentárních filmech natočených režiséry a/nebo (ko)produkované producenty z Visegrádských zemí bez ohledu na to, kde se děj filmu odehrává. Mnoho těchto filmů mohou zájemci shlédnout na VHS kopiích, uložených ve videotéce Jednoho světa. Tituly, které jsou průběžně začleňovány do databáze a do videotéky vybírá komise ustavená z odborníků a filmových profesionálů ze všech zemí Visegrádu. Dramaturgie projektu vychází z programové koncepce MFF Jeden svět a je tedy orientovaná především na filmy s politickou a sociální tematikou.

V závěru roku 2003 také vznikl tištěný katalog v anglickém jazyce obsahující základní informace o  více jak 200 vybraných dokumentech, které v zemích Visegrádu vznikly v letech 1989-2002. Katalog postupně rozesíláme nejdůležitějším dokumentárním festivalům a filmovým trhům ve světě a zahraničním kulturním centrům zemí Visegrádu.

 

 

Retrospektivy

 

Cinéma Vérité

Šestý ročník festivalu Jeden svět uvede retrospektivu dokumentů cinéma vérité. Klasici tohoto žánru byli pozváni, aby se zúčastnili promítání v Praze. Jednou z klíčových osobností cinéma vérité je i člen hlavní poroty Robert Drew, jehož film Primárky o volebním boji mezi Kennedym a Humphreym je považován za jedno z prvních děl cinéma vérité. Dalšími lahůdkami pro filmové labužníky bude snímek klasika kanadského dokumentu a čelní postavy direct cinema Allana Kinga Warrendale (důkaz, že film může fungovat i jako terapeutický prostředek) a dva filmy nedávno zemřelého francouzského filmaře Jeana Rouche Šílení mistři a Kronika jednoho léta. Diváci se mohou těšit i na snímek režisérky Beryl Foxové Boží mlýny, který svým obsahem a formou (filmaři například natáčeli z letadla bombardování vesnice a pak se do ní vypravili) zásadním způsobem ovlivnil veřejné mínění o vietnamské válce. Z dílny bratří Mayslesů bude uveden jeden z jejich nejznámějších filmů Obchodní cestující, představující v rámci direct cinema specifickou odnož takzvaného nekontrolovaného filmu.

 

Válka, film a propaganda

Ve spolupráci s Národním filmovým archivem připravujeme rovněž retrospektivu filmů válečné propagandy, které budou doprovázeny debatami a semináři. Vedle nacistického propagandistického filmu Leni Riefenstahlové Triumf vůle o sjezdu Hitlerovy NSDAP bude uveden krátký dokument Johna Forda Bitva o Midway, který režisér na přání prezidenta Roosevelta natočil v roce 1942 pro americké matky. Dalším filmem americké válečné propagandy z doby druhé světové války je známá série Franka Capry z roku 1944 Zač jsme bojovali, určená americkým vojákům a natočená ve spolupráci například se skladateli Alfredem Newmanem a Dmitrim Tiomkim. Animované mapy ve filmu pocházejí z dílny Walta Disneyho. Z úplně opačného úhlu pohledu je natočen slavný film V roce prasete, kterým režisér Emilio de Antonio natolik pobouřil prezidenta Nixona, že se rázem ocitl na seznamu jeho nepřátel. Působivé obrazy z vietnamské války, na kterých nechybí známý záběr na upalujícího se buddhistického mnicha, a skvělý soundtrack od Johna Cage vytvořily z tohoto snímku kultovní dílo, jehož styl výrazně ovlivnil Andyho Warhola. Nenechal chladnými ani americké kritiky, kteří film nominovali na Oscara. Zajímavým pohledem na první světovou válku je dokument Odvážná kamera, který konfrontuje archivní záběry a deníkové záznamy německého a francouzského kameramana.

 

 

Hrané filmy v Aeru

Společně s kinem Aero připravujeme zvláštní program, v němž představíme kolekci 10 hraných filmů zaměřených na problematiku lidských práv. (Země nikoho, Unaveni sluncem, Diktátor, Lovec jelenů, Vražedná pole, Člověk z mramoru, Nezvěstný, Padlé ženy, Řím, otevřené město, Krátký film o zabíjení).

 

Hosté

Festivalovými hosty, jejichž účast je už nyní potvrzena, budou Harry Wu, Nataša Kandić, Nick Broomfield, Robert Drew a Patricio Guzmán.

 

Festivalu se osobně zúčastní Harry Wu, jeden z nejznámějších čínských disidentů v současnosti žijící v americkém exilu, který zde uvede své filmy Komunistická charita a Čínský gulag. Narodil se v roce 1937 v Šanghaji. Když mu bylo 23 let, byl zatčen a obviněn z kontrarevoluční činnosti. V čínských pracovních táborech strávil celkem 19 let. V roce 1985 se mu podařilo vycestovat do USA na geologickou stáž. Nejprve si přivydělával v restauracích, poté 12 let pracoval jako vědecký pracovník při Stanfordské univerzitě v Kalifornii. Počátkem 90 let se pětkrát tajně vydal do Číny, aby dokumentoval fungování tamějšího gulagu. Při poslední cestě v roce 1995 byl zatčen, odsouzen k 15 letům vězení a na základě přímého tlaku americké vlády po 66 dnech deportován do USA. Podílel se na výrobě řady dokumentárních filmů a je autorem několika knih. Je ženatý a má jednoho syna.

 

Na festival zavítá také Nataša Kandić. Nataša Kandić nepatří v Srbsku mezi nejpopulárnější ženy. Byla nazývána čarodějnicí, prostitutkou, dostává množství nenávistných emailů a nedávno musel být zrušen televizní pořad, kde vystupovala, z důvodu hrozby bombovým útokem. „To prostě patří k mé práci,“ říká 57letá Kandić, která pracuje v Centru pro humanitární právo v Bělehradě a dodává: „Nemyslím si, že tito lidé nenávidí mě, je to spíše poselství, které předávám.“ Více než 10 let zveřejňuje informace o zločinech a porušování lidských práv spáchaných srbskými jednotkami během balkánského konfliktu. V roce 1992 zveřejnila detailní reportáž o etnických čistkách a hromadném znásilňování žen v Bosně. V roce 1999 svojí pozornost zase obrátila k válečným zločinům, spáchaným srbskými vojáky v Kosovu. I přes výhružky pokračuje dál ve svém boji za potrestání lidí, zodpovědných za válečné zločiny.

 

 

Doprovodný program

 

Velice podstatnou součástí filmových projekcí jsou debaty a diskuse s filmaři a odborníky na daná témata. V rámci festivalu Jeden svět se budou konat také panelové diskuse, výstavy (potvrzena je výstava fotografií Jana Šibíka od 1.4. do 22.4. v prostorách Národní knihovny ČR, jejíž součástí budou i fotografie letos oceněné na World Press Photo), hudební večery v Divadle Archa, koncerty a další akce.

 

 

Případné další informace či fotografie k jednotlivým filmům vám ochotně poskytne:

 

Filip Šebek – tiskový mluvčí festivalu Jeden svět 2004

filip.sebek@oneworld.cz

tel. 226 200 454, 776 160 952

www.oneworld.cz



DISKUSE - KOMENTÁŘE:


Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz