Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - vše
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > tiskové zprávy
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

„Třicítkou? Ale jistě!“

15.3.2004
PRAHA [Ústav pro ekopolitiku]
Autor: Michaela Valentová, tel: 224 828 257

Ústav pro ekopolitiku ve spolupráci s Ministerstvem dopravy - BESIP, Pražskými matkami a Dopravním klubem Německa uspořádali seminář o zkušenostech německých měst se zřizováním oblastí „Tempo 30“.

Německo začalo budovat zóny „Tempo 30“ – tj. oblasti s rychlostí omezenou na 30 km/hod. – v polovině 80. let, aby snížením rychlosti v obytných zónách zvýšilo bezpečnost dopravy v urbanizovaných oblastech a výrazně tak snížilo závažnost dopravních nehod. (viz tabulka UPI www.upi-institut.de) To se také v dopravně zklidněných oblastech prokázalo – počty nehod oblastech s rychlostí omezenou na 30 km/hod. poklesly v průměru cca o 20 %, nejvýznamnější je pokles počtu nehod s těžkými následky na zdraví.

Od 90. let zavedla řada měst zóny s rychlostí omezenou na 30 km/hod na velké části svého území. V Berlíně tvoří více než 70 % ulic, v Bonnu je zřízeno 133 oblastí, které pokrývají 70 % uliční sítě, Karlsruhe prosadilo zóny na celém území města, ve Frankfurtu nad Mohanem je zřízeno 175 z 220 plánovaných, v Hamburgu se rozkládají na 1800 km, tedy zhruba na polovině uliční sítě, Drážďany už stihly vybudovat 110 z plánovaný 280 km, v Mnichově jsou zóny 30 po celém městě – celkem 322 oblastí „Tempo-30“ atd. Dopravně zklidněné zóny ale najdeme i v Rakousku, Švýcarsku a jinde v Evropě.

Prokázalo se, že zóny Tempo 30 mají i další příznivé dopady na životní prostředí, např. výrazně se zasluhují o snižování hlučnosti. Německé studie udávají snížení o 3 až 5 dB (A), což je vnímáno jako snížení dopravní zátěže zhruba na polovinu. Dlouhodobá hluková zátěž vyvolává kromě poruch sluchu i řadu dalších onemocnění, stres, neurózy a chorobné změny krevního tlaku. Např. podle nové studie Spolkového úřadu pro životní prostředí (UBA) zvyšují dopravní hluk a hluk na pracovišti nebezpečí infarktu u mužů cca o 30 %, pokud dlouhodobě bydlí v oblasti, kde hladina hluku venkovního prostředí přesahuje ve dne 65 dB(A). (Studie „Chronischer Lärm als Risikofaktor für den Myokardinfarkt – Ergebnisse der „NaRoMI-Studie, WaBoLu-Hefte Umweltbudesamt Nr. 02/04, 426 Str., 10,- €. Informace www.dnr.de/publikationen/infoservice nebo info-berlin@dnr.de)

Rychlost „třicet“ při dobrém způsobu jízdy snižuje i emise: Při plynulém způsobu jízdy v nízkých otáčkách vypouštějí osobní automobily při rychlosti 30 km/hod. některých škodlivin méně než při rychlosti 50 km/hod. Významně se snižují především oxidy dusíku, z nichž se vytváří ozón. (Oxidy dusíku: –14 až –33 %, uhlovodíky: + 4 až – 8 %, oxid uhelnatý: nárůst o 3 % až pokles o 20 %). Příznivé hodnoty se ukazují u silnější redukce rychlosti a při stejnoměrném způsobu jízdy. Nepříznivé hodnoty jsou spojeny především s nerovnoměrným způsobem jízdy.

Omezení rychlosti znamená i větší prostor pro chodce a parkující vozidla. Rychlá jízda vyžaduje široké jízdní pruhy, protože je potřeba zajistit bezpečné boční odstupy. Při nižší rychlosti potřebují automobily méně místa. Osobní vozidla, která dnes ještě často parkují na chodnících, by mohla při zavedení třicítky uvolnit místo pro chodce a cyklisty.

Tři zlatá pravidla pro řidiče v oblastech s třicítkou:
1. Zachovejte klid. Nikdy nejezděte v zónách 30 rychleji. Nenechejte se nutit ostatními řidiči. Berte vážně svou odpovědnost za zdraví ostatních účastníků silničního provozu. Myslete především na děti.
2. Při třicítce se jízdní doba moc neprodlouží. Při srovnání jízd při zachovávání konstantních rychlostí 50 a 30 se dá sice vypočítat časová úspora 4 minuty na 5 kilometrů. Protože ale ve skutečnosti rychlostí 30 pojedete mnohem rovnoměrněji než při nejvyšší povolené rychlosti 50 km/hod., nebudete se tolik rozjíždět a brzdit. Při třicítce pojedete sice déle, při padesátce budete zase častěji stát. Jednou si to na nějaké vhodné trase vyzkoušejte!
3. Třicítkou jeďte na trojku. Spotřebujete tak významně méně pohonných látek než se zařazeným druhým rychlostním stupněm. Vaše auto tak bude vypouštět méně škodlivin a pojede tišeji.
VCD - Dopravní klub Německa, pobočka v Duisburgu

Ústav pro ekopolitiku, o. p. s. a občanské sdružení Pražské matky ve spolupráci s Ministerstvem dopravy -BESIP a za laskavé podpory VCD – Dopravního klubu Německa

Kontakt: Michaela Valentová, Michaela.Valentova@ecn.cz
Ústav pro ekopolitiku, 110 00 Praha 1, Hradební 3; tel.: 224 828 257, 224 828 557
Pražské matky, 120 00 Praha 2, Lublaňská 18; tel.: 721 303 100

Projekt byl podpořen z prostředků Evropské unie z programu Phare, nadací Stichting Bescherming Milieu Goirle a firmou DHV CR, spol. s r.o.

DISKUSE - KOMENTÁŘE:


Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz