Řada internetových obchodů své zákonné povinnosti neplní
12.3.2004
PRAHA [Sdružení obrany spotřebitelů ČR]
Autor: Ivana Picková, tel: 604 956 114
Od 1. ledna 2001 nabyla účinnosti novela Občanského zákoníku 40/1964 Sb., která implementuje z evropské směrnice o uzavírání smluv na dálku 97/7/ES i informační povinnost internetových obchodů. SOS provádělo testy jejího plnění v březnu a září 2001 a následně i v červenci 2003. Výsledky ukázaly významné nedostatky v dodržování zákona.
Na přelomu února a března 2004 SOS test zopakovalo na vzorku 100 internetových obchodů. Test se zaměřil na poskytování nejzákladnějších informací před uzavřením smlouvy (adresa, IČ, poučení o možnosti odstoupení), jež musí být podle platné legislativy zveřejňovány. Dalším kritériem byla absence zavádějících informací o délce záruky. Výsledky jsou následující:
• o své adrese informovalo předem spotřebitele 97 % obchodů;
• další základní identifikační údaj, kterým je IČ, poskytlo 70 % obchodů;
• pouze 58 % z nich správně informovalo předem o právu spotřebitele na odstoupení od smlouvy;
• 12 % obchodů klamavě informovalo o délce záruční doby;
• všechny čtyři testované informace spotřebitelům správně poskytuje 44 % obchodů.
„Přestože proti předchozím testům lze hovořit o zlepšení, nynější stav, kdy 56 % prodávajících neplní své povinnosti, za uspokojující rozhodně považovat nemůžeme a na dlouhodobě přetrvávající problém jsme již upozornili představitele České obchodní inspekce,“ uvedl František Lobovský, předseda Republikového výboru SOS a dodal: „Ukazuje se, že v některých případech prodávající o svých povinnostech jednoduše neví, nebo si neuvědomují, že již skončilo přechodné období, ve kterém bylo možné prodávat zboží ještě s šestiměsíční záruční dobou. Proto SOS dál pokračuje v osvětě a organizuje odborné semináře pro prodávající, aby mohli uvést své obchody do souladu se zákonem.“ Postih státním dozorovým orgánem může v uvedeném případě činit až 1 000 000 Kč.
Text Závěrečné zprávy provedeného testu včetně podrobných výsledků i přesného popisu výběru obchodů i metodiky testování jsou k dispozici na internetovém serveru Svět spotřebitelů, provozovaném SOS na adrese www.spotrebitele.info.
Kontakt:
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky
tel.: 224 239 940, fax: 224 239 941
www.spotrebitele.info
sos@spotrebitele.info
Ivana Picková, public relations, pickova@spotrebitele.info, 604 956 114
František Lobovský, předseda Republikového výboru, lobovsky@spotrebitele.info, 603 248 266
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky, založené v roce 1993, je nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra v osmi krajích ČR, vydává elektronický časopis Svět spotřebitelů (www.spotrebitele.cz) i tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International. Od září 2003 je signatářem Etického kodexu občanských spotřebitelských organizací; rejstřík signatářů je přístupný na adrese kodex.spotrebitele.info.