Dálnice D3/R3 bude indukovat dopravu!
23.2.2004
ČESKÉ BUDĚJOVICE [Calla], tel: 387 310 166
„Tato studie nám potvrdila jev, který je již nějakou dobu odborné veřejnosti známý a to, že nová komunikace tzv. indukuje (přitahuje) dopravu. Tento jev lze zjednodušeně vyjádřit jako přímou úměru mezi množstvím dopravní infrastruktury a objemem dopravy. To znamená, že čím větší prostor danému druhu dopravy poskytneme, tím větší bude její objem. Stavět novou dálnici, abychom ulehčili současné přetížené silnici se tedy z dopravního hlediska jeví jako kontraprodutivní.“, říká Markéta Šišková ze Sdružení Calla.
K tomuto problému ve své studii ing. T. Otepka uvádí: „ Při porovnání obou, podle mého názoru, plně srovnatelných scénářů, dojdeme ke zjištění, že celková intenzita v silničním dopravním koridoru II/603 ( I/3) a R3 v roce 2020 v porovnání s I/3 v roce 2020 je citelně vyšší. Nárůst intenzit v závislosti na úseku se pohybuje ve dvacetiletém mezidobí v rozmezí 44 až 117%.“
Další závěr, který z posudku vyplývá je, že velikost mezinárodní dopravy (v roce 2000 byla cca 23%) je na současné komunikaci I/3 výrazně menší než objem dopravy regionální. Ve výhledovém časovém období, tedy do roku 2020, by při nulové variantě (bez R3) došlo k minimálnímu nárůstu tranzitní dopravy. Při realizaci dálnice D3 resp. rychlostní komunikace bude nárůst znatelnější (26%), ale přesto nebude tranzitní doprava tvořit ani polovinu celkové dopravy na této komunikaci.
Další informace:
Markéta Šišková, Sdružení Calla, tel. 387 310 166
Ing. Tomáš Otepka, tel. 606 792 679