Úspěšný rok spotřebitelů
6.1.2004
[Sdružení obrany spotřebitelů ČR]
Autor: Ivana Picková, tel: 604 956 114
Sdružení obrany spotřebitelů ČR na prahu Nového roku děkuje všem, kteří mu poslali svá novoroční přání. Poděkování adresuje jak všem jednotlivcům z řad minulých, současných či budoucích klientů poraden SOS, tak např. zástupcům Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, Ministerstva průmyslu a obchodu, Ministerstva zemědělství a dalších státních institucí včetně České obchodní inspekce, Puncovního úřadu, či Komise pro cenné papíry. Přání úspěšného nového roku SOS poslalo také Informační centrum Evropské unie, a řada partnerských spotřebitelských organizací ze Slovenska, Polska, Rumunska, Islandu, Belgie, Francie, Itálie i Portugalska.
„Blahopřání, která naše SOS obdrželo, považujeme za ocenění významu, který ochraně spotřebitelů přísluší, i za dobrou známku za naši dosavadní práci. Mimořádně si ceníme zejména novoročních gratulací od zástupců Mělníka, Roudnice nad Labem a dalších jednotlivých radnic, se kterými bychom chtěli v rámci poradenství pro spotřebitele i spotřebitelské osvěty a sběru informací o akutních spotřebitelských problémech zlepšit vzájemnou spolupráci,“ zdůraznil František Lobovský, předseda Republikového výboru SOS.
U příležitosti vstupu do nového roku SOS připomíná, že od 1. ledna letošního roku platí již bez výjimky dvouletá záruční doba na veškeré spotřební zboží. SOS nyní zaznamenává porušování příslušného ustanovení zákona od některých prodejců, kteří poukazují na to, že zboží bylo vyrobeno před 1. lednem 2003. Ani na toto zboží se přechodná ustanovení občanského zákoníku již nevztahují, od začátku letošního roku má dvouletou záruku veškeré spotřební zboží, ať bylo vyrobeno kdykoli.
Se vstupem do Evropské unie se už ve spotřebitelské legislativě mnoho nezmění, protože všechny podstatné zákony už byly přijaty. Dá se ovšem očekávat, že tlak konkurence a vstřícného přístupu ke spotřebiteli, který známe z členských zemí EU, by mohly mít pozitivní vliv i na kvalitu českého trhu.
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky vítá každého, kdo se chce aktivně zapojit do spotřebitelského hnutí. Existuje pro to několik možností, nejnověji jde o možnost zapojit se jako přispívající člen. Spotřebitel za poplatek 300 Kč za rok získá bezplatný vstup na odborné semináře, pořádané SOS, bezplatný vstup do informační sekce na internetovém serveru Svět spotřebitelů, zdarma časopis Štít spotřebitele, 30% slevu na publikace vydané SOS a samozřejmě přednostní právo na vyřízení svého dotazu v korespondenční, elektronické či osobní poradně SOS.
Vstup do nového roku však přinesl i jednu méně příjemnou změnu, a to zvýšení DPH u telekomunikačních služeb, v jejímž důsledku se zvyšuje i cena za volání na poradenskou linku SOS po telefonu 900 969 091 z 6 na 7 Kč.
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky, založené v roce 1993, je nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra v osmi krajích ČR, vydává elektronický časopis Svět spotřebitelů (www.spotrebitele.cz) i tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International. Od září 2003 je signatářem Etického kodexu občanských spotřebitelských organizací; rejstřík signatářů je přístupný na adrese kodex.spotrebitele.info.
Poradna „SOS po telefonu“
tel.: 900 969 091
sos@spotrebitele.cz
www.spotrebitele.cz
fax: +420-224 239 941
tel.: +420-224 239 940