Někteří studenti se stále cítí poškozeni
7.8.2003
PRAHA [Sdružení obrany spotřebitelů ČR]
Autor: Ivana Picková , tel: 224 239 940
Na Sdružení obrany spotřebitelů České republiky se na začátku tohoto roku začali obracet studenti, kteří se cítili být poškozeni jednáním České spořitelny, a. s. Tito studenti uzavřeli s bankou smlouvu o účtu Sporostudent. Při uzavírání smlouvy jim ČS přislíbila nejen každoroční prémii ve výši 400 Kč, ale hlavně přidělení mimořádné prémie ve výši 10 000 Kč v případě, že absolvují vysokou školu s tzv. červeným diplomem. V lednu 2003 se Česká spořitelna, a. s., rozhodla snížit výši každoroční prémie na 40 Kč a mimořádné prémie na 1 000 Kč.
SOS se od počátku domnívalo, že Česká spořitelna, a. s., není oprávněna jednostranně měnit podmínky, za kterých studenti smlouvu uzavřeli. Protože výše mimořádné prémie byla vyhlášena veřejně a studenti se na základě této informace rozhodovali při volbě bankovního ústavu, je pro banku závazná.
SOS se proto opakovaně obrátilo na zástupce České spořitelny, a. s., a žádalo zachování mimořádné prémie ve výši 10 000 Kč. Protože zástupci banky odmítli změnit svůj postoj, rozhodlo se SOS shromažďovat kontakty na studenty, kteří se cítí být jednáním České spořitelny, a. s., poškozeni, pro případné podání žaloby k soudu a pro medializaci celého případu.
Na základě těchto okolností se Česká spořitelna, a. s., rozhodla změnit své rozhodnutí a přidělit mimořádnou prémii ve výši 10 000 Kč všem studentům, kteří ukončí studium s vyznamenáním do konce roku 2003.
„Sdružení obrany spotřebitelů ČR vítá posun v postoji vedení České spořitelny. Zároveň se domníváme, že Česká spořitelna je povinna dodržet podmínky, za kterých všichni studenti uzavírali smlouvu o vedení účtu Sporostudent. Tyto podmínky se netýkaly jen těch studentů, kteří ukončí studium v letošním roce, ale také studentů, kteří jsou např. v prvním ročníku svého studia. SOS se proto domnívá, že Česká spořitelna, a. s., by měla v budoucnu proplatit mimořádnou prémii ve výši 10 000 Kč všem studentům, kteří uzavřeli smlouvu do konce ledna 2003, kdy Česká spořitelna prémii snížila, a kteří splní stanovené požadavky, tzn. ukončení vysokoškolského studia s vyznamenáním,“ uvedl František Lobovský, předseda RV SOS ČR.
SOS ČR také nepříznivě vnímá tvrzení České spořitelny, a. s., že prémie bude ve výši 10 000 Kč studentům přidělena přesto, že na ni nemají právní nárok.
„Domníváme se, že studenti mají právní nárok na mimořádnou prémii ve výši, v jaké jim byla slíbena. Z toho důvodu je také tato prémie podle našeho názoru v krajním případě vymahatelná i soudní cestou,“ zdůraznil František Lobovský.
Nově se na SOS obracejí studenti, kteří studují v rámci bakalářského studijního programu. Při uzavírání smlouvy o účtu Sporostudent byla mimořádná prémie přislíbena všem studentům, kteří ukončí vysokoškolské studium s vyznamenáním. V minulých letech byla v souladu s tímto slibem přidělována prémie také těm, kteří získali bakalářský titul. Nyní ale pracovníci infolinky České spořitelny, a. s., tvrdí, že „bakalářům“ odměna vyplácena nebude. „Podle zákona o vysokých školách i podle prohlášení většiny vysokých škol je získání bakalářského titulu řádným ukončením vysokoškolského studia. Banka by proto při udělování mimořádné prémie měla splnit své závazky také vůči studentům, kteří absolvují bakalářský studijní program s vyznamenáním“, uvedla k tomu Jana Luhanová ze Sdružení obrany spotřebitelů ČR.
Sdružení obrany spotřebitelů ČR bude i nadále sledovat situaci studentů, kteří byli při uzavírání smlouvy informováni o prémii ve výši 10 000 Kč. „Věříme, že Česká spořitelna splní svůj závazek vůči všem svým zákazníkům z řad studentů a že proto nebude nutné přikročit k soudnímu řešení,“ uvedla Jana Luhanová
Studenti, kteří se cítí i nadále být poškozeni jednáním České spořitelny, a. s., mohou kontaktovat SOS na e-mailu luhanova@spotrebitele.cz.
Kontakt:
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky
tel.: 224 239 940, fax: 224 239 941
www.spotrebitele.info
sos@spotrebitele.info
Ivana Picková, public relations
pickova@spotrebitele.info, 604 956 114
František Lobovský, předseda Republikového výboru
lobovsky@spotrebitele.info, 603 248 266
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky, založené v roce 1993, je nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra v osmi krajích ČR, vydává elektronický časopis Svět spotřebitelů (www.spotrebitele.info) i tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International.