Dlouhý tunel pro dálnici D8 podpořilo již padesát sdružení. O podporu Litoměřické výzvy je velký zájem.
26.2.2003
BRNO [Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu]
Autor: Miroslav Patrik, tel: 603 574 289
„Výzvu společně se seznamem podpořených sdružení chceme poslat ministrům Liboru Ambrozkovi s Milanu Šimonovskému těsně před jejich společným jednáním, aby bylo zřejmé, že stavba dlouhého tunelu pod Českým středohořím má velkou podporu,“ uvedl Miroslav Patrik z Dětí Země.
Nová varianta dálnice D8 by měla podle signatářů výzvy splňovat tyto předpoklady: většina území CHKO musí být ochráněna tunelem, trasa se musí vyhnout všem obcím, včetně Vchynic, nesmí narušit celistvost jádrové oblasti Evropské ekologické sítě EECONET, nesmí negativně ovlivňovat krajinný ráz a v tak velké míře zasahovat do biotopů zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů.
„Plánovaný termín dostavby dálnice D8 v roce 2005 se podle odborných odhadů již stejně nestihne, takže chceme využít nové politické reprezentace k vyjednání změny trasy ve prospěch přírody,“ prohlásil Patrik. Děti Země proto také zcela nově uvažují o přímém jednání s Ředitelstvím silnic a dálnic.
Text Litoměřické výzvy ze 17. 1. 2003 je v příloze tiskové zprávy.
============================================================
Příloha k tiskové zprávě Dětí Země z 26. února 2003:
Litoměřická výzva ekologických organizací ze dne 17. ledna 2003 k situaci ve výstavbě dálnice D8 přes CHKO České středohoří
Účastníci setkání dne 17. 1. 2003 v Litoměřicích projednali aktuální situaci ve výstavbě dálnice D8 přes Chráněnou krajinnou oblast České středohoří. Konstatují silné znepokojení skutečnosti, že se stále připravuje varianta, která prokazatelně poškodí unikátní krajinný ráz a přírodu tohoto území.
Signatáři této výzvy se shodli na následujícím stanovisku:
1)Ačkoliv nesouhlasíme s výstavbou dálnic v chráněných území, chápeme za současného stavu nutnost vybudovat kapacitní silniční spojení mezi Prahou, Ústím nad Labem a Drážďany přes CHKO České středohoří.
2)Předložená povrchová trasa dálnice však výrazným způsobem poškozuje zájmy ochrany přírody a krajiny, a proto je zcela nepřijatelná.
3)Protože příprava výstavby dálnice nadále probíhá v příkrém rozporu se zákonem, považujeme za zcela legitimní využít všech dostupných právních prostředků, na národní i mezinárodní úrovni, kterými se zjedná náprava tohoto stavu.
4)Výstavba dálnice v předložené povrchové trase přes CHKO České středohoří je závažným precedentem, který významně snižuje úroveň ochrany přírody v České republice.
Z těchto důvodů vyzýváme kompetentní orgány a instituce, aby začaly urychleně jednat o změně trasy dálnice D8 v CHKO České středohoří.
Signatáři této výzvy se dále shodli na níže uvedených minimálních předpokladech, které by měla nová trasa dálnice D8 splňovat, má-li procházet chráněným územím. V případě jejich naplnění jsou připraveni stavbu dálnice akceptovat:
a)většina území CHKO musí být ochráněna trasováním dálnice v tunelu,
b)nová trasa se vyhne všem obcím, včetně Vchynic,
c)nová trasa nenaruší celistvost jádrové oblasti Evropské ekologické sítě EECONET,
d)nová trasa nebude, na rozdíl od trasy stávající, negativně ovlivňovat krajinný ráz,
e)nová trasa nebude v tak velké míře zasahovat do biotopů zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů.
Signatáři Litoměřické výzvy ze dne 17. ledna 2003:
1)Děti Země – RNDr. Miroslav Patrik
2)Ekologický právní servis – Mgr. Pavel Doucha
3)Hnutí DUHA – Mgr. Pavel Přibyl
4)Občanské sdružení k. ú. Boreč – Vladimír Kmoch
5)Poutníci Českého středohoří – Jana Haasová
6)Společnost ochránců životního prostředí – Lubomír Studnička
7)Sdružení pro přírodu – Lenka Dvořáková
8)Společnost přátel města Duchcova – Mgr. Věra Bartošková
9)ZO ČSOP Lovosice – Roderick Slavík
10)ZO ČSOP Teplice – Ing. Jiří Rous
Za správnost ručí: Mgr. Pavel Doucha