Temná hudba Mars Volta zaplaví příští sobotu klub Roxy
17. 7. 2008 - PRAHA [Econnect]
Jejich hlasitá hudba připomíná čiré bláznovství, koncerty však jasně potvrzují, proč jsou The Mars Volta po celém světě tak výjimeční: za šíleným skladatelstvím se skrývá excelentní muzikantství, drtivá energická síla zvuku s vychytanými jazzovými vyhrávkami, hardcorem, punkem či salsou jejich oblíbeného klavíristy Larry Harlowa, a především neochota k jakýmkoliv kompromisům. Umění Omara Rodrigueze-Lópeze ocenil i časopis Rolling Stone, který ho umístil na titulní stranu svého červnového vydání věnovaného nejlepším kytarovým skladbám světa vedle B. B. Kinga, Jimmyho Page a Eddie van Halena.
Kapela, co mnohým ještě donedávna připomínala neurotický záchvat, svým čtvrtým albem vzala své posluchače částečně na milost. Dřívější radikální dvacetiminutové skladby zkrátili The Mars Volta na únosnou délku a jejich koncerty už také nepřipomínají maniakální jamy, kdy se málem každý z muzikantů považoval za sólistu. Jinak se ale nic nezměnilo – hutný zvuk na doraz a délka od 2,5 do 3 hodin.
The Mars Volta založila v roce 2001 výše zmíněná dvojice hudebníků. Své rozhodnutí postavit vlastní kapelu oznámili prý zbytku At The Drive In v Praze. Punk ála Fugazzi křtěný Rage Against The Machine se pro ně stal totiž až příliš omezující. S EP „Tremulant“ si okamžitě získali většinu fanoušků někdejších At The Drive In, včetně věrných fanynek hereček Courtney Love a Winony Ryder. Debut „De-Loused in the Comatorium“ (2003) ukázal na další výraznou stránku Mars Volta – koncepční pojetí alb; neveselé až hrůza, protože první nahrávka i ta následující – „Frances the Mute“ (2005) - představovaly svéráznou vzpomínku na předávkované kamarády.
Tomu odpovídaly dlouhé, instrumentálně vypjaté eruptivní skladby, na nichž hostovali Flea a John Frusciante z Red Hot Chili Peppers (vyjeli s nimi také na společné turné po USA) nebo zmíněný hrdina Larry Harlow. „Nechápejte to tak, že bychom mysleli na nějaké hnutí. Možná jsme ale otevřeli bránu pro kapely, které se nespokojí se skládáním dvouminutových skladeb“, řekl tehdy Omar. Sabbatovský metal s punkem, jazz, latina a elektronický ambient vydržel Mars Volta také na desce „Amputechture“ (2006). Smysl pro jednotící příběh už ne. Inspiraci našli ve filmové koláži „Magnolia“ a rýpání do Boha a šamanismu. Nevydané skladby pak fanouškům nabídli ve formě živé nahrávky „Scabdates“ (2006).