Kytarista Tcheka objevuje blues na Kapverdách
26. 11. 2007 - PRAHA [Econnect/Respect Music]
Jose da Silva, manažer Cesarie Evory a Tcheky, tvrdí: "Nikdo jiný nezní jako Tcheka. Je pro mě tajemstvím, odkud se vzala jeho hudba." Jeho kytara hraje v africkém perkusivním rytmu a díky svému hlasu, který dokáže vykreslit nejjemnější ozdoby, je Tcheka stejným překvapením, jakým byl kdysi Otis Redding na poli amerického soulu. Roku 2005 získal cenu francouzského rozhlasu Prix RFI Musique du Monde a jeho druhé album Nu Monda patří k objevům sezóny.
Kapverdské ostrovy leží sice o plných dvanáct rovnoběžek jižněji od Evropany vyhledávaných Kanárů, ale turistickou atrakcí nikdy nebyly. Vinu na tom má nejen vzdálenost - nacházejí se totiž na úrovni tropické Afriky - ale i fakt, že na těchto vulkanických, uprostřed oceánu rozesetých troskách pevniny převažuje chudoba nad luxusem a silné větry Atlantiku spolehlivě přebijí blahodárné účinky slunce. Kapverdy vděčí za svoji pověst něčemu zcela jinému - a to hudbě.
Ostrovy byly pusté až do éry zámořských výprav, kdy je osídlili Portugalci, pro které získaly funkci příhodně umístěné přestupní stanice na půl cesty mezi Lisabonem a Brazílií. Kapverdy se tehdy staly průsečíkem hudebních stylů z Afriky i Evropy. Ostré africké rytmy na ostrovech půl tisíciletí vyzrávaly, aby se proměnily v líbezné houpavé tance coladeira či písně morna, které ve světě zpopularizovala zpěvačka Cesaria Evora, dnes bezpochyby světově nejznámější Kapverďanka.
Kytarista, autor a zpěvák Tcheka je o více než generaci mladší a kapverdské hudbě dodává dosud netušené souvislosti. Narodil se roku 1975, kdy Kapverdy, do té doby portugalská kolonie, získaly nezávislost, od dětství vystupoval se svým otcem, který hrál na housle a ve své době patřil k prvořadým hudebníkům souostroví. Jeho hudební slovník vychází z rytmu batuque, byl v době otrokářství symbolem černošské revolty. Tchekovou druhou profesí se stala práce kameramana pro kapverdskou televizi. S jedním ze svých žurnalistických kolegů tehdy začal skládat písně, a když oba autoři hráli v baru v hlavním městě Kapverd, objevil je tam manažer Cesarie Evory, Jose da Silva.
"Vyrůstal jsem bez elektřiny, měli jsme jen přenosné radio a baterie byly drahocenné. A já jsem se pomocí radia učil hrát: naladil jsem hudbu a potichu jsem zkoušel vybrnkávat doprovod na kytaru. Musel jsem ale uzavřít smlouvu s maminkou: ta hlídala, jestli se otec neblíží, protože kdyby mě přistihl jak mu vybíjím baterky, byla by to tragédie," vzpomíná Tcheka.
Od Cesarie Evory a dalších kapverdských zpěvaček se Tcheka liší hlavně koncentrací na detail a ponorem. Zatímco Cesaria Evora pochází z ostrova Sao Vicente, Tcheka je ze Santiaga, což je ten "nejafričtější" ostrov Kapverd, a orientuje se na syrové černošské styly, které zatím ležely stranou. Díky svému vysoko položenému hlasu, který dokáže vykreslit nejjemnější ozdoby, je Tcheka stejným překvapením, jakým byl kdysi Otis Redding na poli amerického soulu. A nemají náhodou kapverdští černoši a míšenci nějaký rys, který lze přirovnat k americkému blues? Pokud ano, jmenuje se sodade, což znamená touhu a stesk, a je vzdáleným příbuzným portugalského fada.
Roku 2005 získal Tcheka cenu francouzského rozhlasu Prix RFI Musique du Monde. Jeho druhé album Nu Monda patří k objevům poslední sezóny, zásluhu na tom má i Tchekův zcela fascinující koncert na loňském veletrhu Womex v Seville.
Vystoupení Tcheky se uskuteční v rámci přehlídky etnické hudby a world music Respect Plus ve čtvrtek 29. listopadu od 19:30 v Paláci Akropolis. Tento festival založil před desíti lety Borek Holeček z agentury Rachot ve spolupráci s týdeníkem Respekt jako odpověď na vlnu rasově motivovaného násilí v České republice.