Praha utratí nejvíce peněz za nejméně účinná dopravní řešení
17. 2. 2011 - PRAHA [Econnect]
„Přestože Pražané vykonají autem pouze třetinu svých cest, město vynakládá na nové kapacitní silnice většinu dopravního rozpočtu. Je přitom zjevné, že právě neregulovaný automobilismus je příčinou silného znečištění životního prostředí a nedůstojných podmínek pro chodce v centru města,“ komentuje rozpočet Jakub Stránský z iniciativy Auto*Mat. Ta dnes vyzvala zastupitele, aby změnili mnohaletý trend a výrazně posílili investice do veřejné dopravy, kterou ke svým cestám využívá největší část Pražanů.
„Vysoké investice do dopravních staveb značně zatěžují městský rozpočet. Nezbývají pak peníze na další potřeby obyvatel. Autostrády mají přitom tu povahu, že dopravní potřeby města nikdy nevyřeší. Čím víc je silnic, tím víc je aut, přičemž se neustále zhoršuje kvalita životního prostředí,“ dodává Jakub Stránský.
Praha bude v roce 2011 hospodařit s nižším rozpočtem než loni, přesto rozpočet není vyrovnaný. Město se nemusí zadlužit jen díky tomu, že deficit na straně rozpočtových příjmů se daří vyrovnat z přebytku hospodaření z minulých let. Celkem bude Praha hospodařit s 46,4 miliardou korun. Další peníze, které může Praha využít, přicházejí ve formě dotací EU na rozvoj veřejné dopravy. Aktálně se jedná o prodloužení trasy metra A do Motola.
Rozpočet na letošní rok téměř nepočítá se stavbami pro bezmotorovou dopravu. Na samostatné úpravy chodníků, bezbariérové přechody a cyklistickou infrastrukturu je vyčleněno pouze 85 milionů korun. Vzhledem k tomu, že pěšky chodí po Praze úplně každý, je výše prostředků zjevně podhodnocená. „Můžeme se obávat, že v příštích čtyřech letech se nedočkáme žádného zlepšení ulic Prahy pro chodce a cyklisty,“ říká Jakub Stránský z Auto*Matu.
Město neplánuje žádné investice do železniční dopravy, která by přitom z hlediska své rychlosti a kapacity mohla hrát významnou úlohu v přepravě Pražanů. Rozvoj železnice by mohl urychlit příspěvek Prahy na výstavbu nových zastávek, například v Podbabě, kam se nyní prodlužuje tramvajová trať, dále například Rajská zahrada, Vyšehrad, Kačerov, U Kříže nebo Depo Hostivař.