Odborná dopravní studie potvrzuje: R52 Pohořelice-Mikulov je zbytečná
2. 11. 2007 - BRNO [EPS]
EPS spolu s dalšími jihomoravskými občanskými sdruženími opakovaně poukazuje na skutečnost, že projekt výstavby silnice R52, která má být součástí evropské páteřní dopravní sítě TEN-T 2), by měl být přehodnocen, jelikož existuje ekologicky šetrnější a výrazně levnější alternativní řešení, což prokázaly již dříve zpracované odborné studie 3), 4).
„Občanská sdružení tím, že z vlastních zdrojů financují odborné studie, suplují práci státních institucí, zejména Ministerstva dopravy a Ředitelství silnic a dálnic, které by samy měly z vlastní iniciativy hledat dopravně, ekologicky a ekonomicky nejlepší řešení jednotlivých dopravních projektů“ uvedla Barbara Homolová z EPS. Navíc v případě sporné R52 byly požadavky na komplexní posouzení vzneseny od veřejného ochránce práv 5) a od zástupců Evropské unie - komisařky pro regionální rozvoj Danuty Hübnerové a komisaře pro životní prostředí Stavrose Dimase.
Nová studie dokládá, že silnice R52 po svém dokončení nepřitáhne dopravu z jiných komunikací (dopravní intenzity narostou maximálně o 10 %), což znamená, že její efektivita je velmi nízká. Naopak na obchvatu Břeclavi jako čtyřpruhové rychlostní silnici mohou intenzity v roce 2020 dosahovat více než 20 tisíc vozidel denně. Hraniční přechod Poštorná v alternativní variantě bude mít přibližně o 30% vyšší intenzity dopravy než hraniční přechod Mikulov v oficiální variantě. Dalším pozitivním efektem alternativního dopravního řešení by bylo také snížení dopravních intenzit na Vídeňské ulici v Modřicích o 7 %. Studie rovněž dokazuje, že obchvat Břeclavi v obou variantách výrazně uleví městu od tranzitní dopravy, přičemž předpokládaný efekt je v alternativní variantě dokonce lepší.
EPS věří, že údaje, které přinesla tato studie, budou zohledněny příslušnými úřady v dalším rozhodování o trase dálničního spojení Brna s Vídní.
(1) Mgr. Jiří Dufek: Dopravní studie variant rychlostní silnice R55 a silničního spojení Brna a Vídně, 2007
(2) prioritní osa č. 25 Gdansk – Brno/Bratislava – Vídeň, podrobněji viz - http://ec.europa.eu/ten/transport/priority_projects_minisite/index_en.htm
(3) Mgr. Ondřej Volf: Hodnocení vlivů dle §45i zákona č. 114/1992 Sb., v platném znění, záměru - rychlostní silniční spojení Brna s Vídní na základě podkladů k záměrům: R52 Pohořelice - Mikulov, I/55, Břeclav - obchvat, R55 - úsek obchvat Břeclavi a návrhu ÚP VÚC Břeclavska, leden 2007
(4) Ing. Milan Strnad: Posouzení alternativní koncepce komunikační sítě v širším okolí brněnské aglomerace, leden 2007.
(5) Podrobněji viz http://www.eps.cz/php/index.php?cat=arch&art=news&x=2001846
Kontakty pro další informace:
Ekologický právní servis
Barbara Homolová, telefon 775 154 085
email: barbara.homolova@eps.cz
Jiří Hummel, telefon 545 575 229
email: jiri.hummel@eps.cz
Barbara Homolová