Do práce na kole? Dvě třetiny cyklistů se necítí bezpečně
27. 6. 2014 - PRAHA [Econnect/Auto*Mat]
„Na otázku ‘Co Vás zásadně omezuje při jízdě ve městě na kole?’ odpověděly dvě třetiny respondentů, že je to v první řadě ‘jízda v provozu, při které se necítí dost bezpečně,’“ popisuje jeden z výsledků průzkumu dopravní specialista iniciativy Auto*Mat, Vratislav Filler. Teprve daleko za tímto číslem jsou obavy z krádeže kola nebo špatné počasí.
Tyto výsledky potvrzují starší průzkum pražské Technické správy komunikací z roku 2012. Podle něho jízdu v běžném provozu považuje za velmi nebezpečnou nebo nebezpečnou 60 % Pražanů, kteří se po Praze na kole pohybují alespoň jednou měsíčně. Srovnání se zahraničím ale ukazuje, že nejde o normální stav. V Kodani se na kole cítí bezpečně 76 % lidí a jen 5 % se bezpečně necítí. „Že se v Kodani bojí na kole každý dvacátý člověk, zatímco v českých a moravských městech jsou to dva ze tří, není pro cyklistiku v ČR příliš pozitivní zpráva,“ hodnotí Filler.
Povzbudivějším výsledkem průzkumu je, že se cyklisté chtějí chovat slušně. 91 % respondentů se obecně ztotožnilo se zásadami slušného chování na kole, tzv. cyklistické etikety. Nicméně pro celých 33% respondentů je za současných podmínek snaha omezovat jízdu po chodníku problematická. „Jízda po chodníku je obecně nežádoucí. Drtivá většina lidí po chodníku na kole jezdit nechce, nicméně se bez toho alespoň někde neobejdou. Jak tedy dosáhneme toho, aby se přesunuli na silnici?“ táže se Lukáš Eršil, manažer kampaně Do práce na kole.
„Důvodem, proč se jezdí na kole po chodníku, je zejména chybějící nebo nekvalitní infrastruktura,“ vysvětluje Vratislav Filler. „Při návrhu by se mělo dbát na to, aby byla opatření pro jízdu na kole souvislá, náhle nemizela a nevháněla jezdce do obtížně řešitelných situací. Dokud se ulice nezmění tak, aby se lidé na kole nebáli jezdit ve vozovce, chodníky patrně neopustí,“ uzavírá Filler.