Výbor Senátu PČR projednává v Brně petici k R43 a k obchvatu města
19. 6. 2006 - BRNO [Občané Brna proti stavbě rychlostní komunikace R43 v trase Kuřim-Troubsko, o. s.]
Brno je přetíženo dopravou, nemá obchvat a veškerá tranzitní doprava musí jet městem. Tranzitní doprava po vstupu do EU dramaticky narostla a dále poroste. V Bosonohách a Troubsku jsou dlouhodobě překračovány limity hluku a prašnosti. Brno a JMK překvapivě nežádají odklonění tranzitní dopravy z brněnské aglomerace. Naopak prosazují vybudování transevropské dálniční komunikace R43 v 65 let staré trase „Hitlerovy dálnice“, a to nejen přes Troubsko a Bosonohy, ale i přes doposud nepoškozené oblasti Bystrce, Kníniček a Brněnské přehrady. Tím umožňují zavlečení další tranzitní dopravy do města.
Zástupci státní správy a samosprávy byli vyzváni, aby vysvětlili, proč chybně informují občany, že R43 je závazně schválena v územním plánu, proč MD a ŘSD nerespektovali usnesení vlády č.741/99 a po mnoho let vydávali milionové částky na neschválenou trasu. Zastánci obchvatu vyzvali ŘSD k okamžité nápravě a zastavení financování R43 v jakékoliv trase přes město Brno.
Jednání senátního výboru provázel skandál. Zástupci státních orgánů se pokusili odejít ve chvíli, kdy jim bylo uděleno slovo. Následně přednesli svá krátká a věcně neodpovídající stanoviska až po opakované výzvě senátora Zlatušky. Drtivá většina z nich jednání opustila před započetím diskuze.
Proběhlo úřední odborné prověření usnesení vlády č.989/05, které předložil v červenci 2005 ministr Šimonovský. Závěrem šetření je, že „při předkládání návrhu usnesení vlády č.989/2005 došlo ze strany předkladatele zřejmě k nesprávné interpretaci stavebního zákona, tj., že je možné budovat hlavní koridory dopravy pouze na základě územních plánů obcí a tedy nebrat v úvahu platný a nadřazený územní plán velkého územního celku (ÚP VÚC), kterým je v daném případě ÚP VÚC Brněnské sídelní regionální aglomerace“.
Jana Pálková, předsedkyně občanského sdružení, které je iniciátorem petice za obchvat města Brna, k tomu uvádí: „Díky rozhodnosti desetisíců občanů, kteří podepsali petici probíhá nyní její projednávání na nejvyšší úrovni před předními zákonodárci ze Senátu parlamentu. Vzhledem k tomu, že se dosavadní postupy v souvislosti s územním plánováním a R43 ukázaly chybnými, věříme, že senátoři přispějí k uvedení přípravného procesu stavby R43 do souladu se zákony“.
„Brno dosud žádný obchvat nemá a nutně jej potřebuje. Závěr vyhledávácí studie v roce 2005 doložil, že vedení R43 obchvatovou trasou mimo celé město Brno je možné. Očekáváme, že zastupitelé města, kteří vyjdou z podzimních voleb, se zamyslí nad špatnou dopravní situací v městě Brně a budou rozhodným způsobem podporovat vybudování obchvatu města.“ řekl Mgr. Karel Taft, zástupce občanského sdružení stavícího se proti dálničním průtahům brněnskou aglomerací“.
Ing. Miroslav Michal, zástupce občanského sdružení z Troubska, dodal: „Je již na čase, aby Ředitelství silnic a dálnic přestalo plýtvat desetimiliony korun z veřejných financí na nerealizovatelnou trasu R43 přes Troubsko a Bystrc a konečně po 34 letech urychleně vybudovalo maximální možná protihluková v Troubsku a Bosonohách, kde již nastal stav ohrožení veřejného zdraví,“
„Prvním krokem k trasování jakékoli dálnice je územní plán. R43 v územním plánu není, ale úřady už na její virtuální vedení utrácejí peníze daňových poplatníků a chtějí dosáhnout na peníze dalších Evropanů. Kvůli nezákonným postupům úředníků ovšem finance z Bruselu nepřitečou. Nejen ke škodě Brna,“ uzavírá Mgr. Luděk Šikola, právník EPS.
Jana Pálková, předsedkyně OS Občané Brna proti stavbě rychlostní komunikace R43 v trase Kuřim-Troubsko, mobil 608 470 415
Mgr. Karel Taft, předseda OS Občané brněnské aglomerace proti dálničním průtahům svým městem, mobil: 724 647 777
Ing. Miroslav Michal, předseda OS za ochranu kvality bydlení a životního prostředí v Troubsku, mobil: 732 774 781
Mgr. Luděk Šikola, právník EPS Brno, mobil: 731170074
doc. Petr Firbas