Tunel Mrázovka – špatné řešení za deset miliard
26. 8. 2004 - PRAHA [SOS Praha]
Město preferuje individuální automobilovou dopravu
Ačkoli hlavní město ve svých programových dokumentech opakovaně deklaruje potřebu omezovat individuální automobilovou dopravu v širším centru města, v praxi činí pravý opak – investuje miliardy do kapacitních silnic, které mají řidičům nabídnout rychlý a pohodlný průjezd městem.
Po zprovoznění tunelů Mrázovka vznikne mezi Prahou 5 a Prahou 6 atraktivní rychlé silniční spojení. S ohledem na špatné spojení veřejnou hromadnou dopravou (1), je použití auta výrazně výhodnější – jedná se tedy o jasnou preferenci individuální automobilové dopravy.
Tunely – spásné řešení?
Také argument, že velká část okruhu je či bude v tunelu, je velmi zavádějící. Emise nezmizí, pouze se zkoncentrují u portálů a výdechů (pozitivní vliv plynulejší dopravy bude negován celkovým nárůstem objemu dopravy). Vznikají nové bariéry na povrchu – mimoúrovňové křižovatky mají stejně výrazný bariérový efekt jako zatížená komunikace. Tunely s sebou nesou vysoké provozní náklady a nemalá bezpečnostní rizika. A především – tunely neřeší zatížení okolních ulic – ty slouží jako přivaděče na městský okruh.
Důsledky velkokapacitního tunelu na přilehlé komunikace lze dobře ukázat na příkladu Severojižní magistrály – kdyby byla magistrála v tunelu, jak by se zlepšila situace v Ječné, Žitné, Vinohradské, Seifertově, Pobřežní...?
Městský okruh – nefunkční torzo
Protože je Městský okruh koncipován v dlouhých úsecích jako kapacitní autostráda v tunelech, je nad finanční možnosti města zprovoznit jej v dohledné době jako celek. Vedení města permanentně posouvá termíny zahájení i dokončení plánovaných staveb, neboť nemá potřebné peníze. Pražané jsou tak v zajetí slibů, jejichž plnění však bude trvat několik desítek let! Všechny dosud realizované dopravní stavby se prodražily v průměru o více jak 50 % a jak konstatovala minulý týden Evropská investiční banka, hlavním důvodem je špatný systém zadávání veřejných zakázek.(2)
Poznámky:
(1) Z Vítězného náměstí na Smíchov může cestující využít buď trasu metra A a B s přestupem na Můstku, nebo kvůli kongescím IAD nespolehlivé tramvajové spojení přes Malostranské náměstí a Karmelitskou, popř. vyhlídkovou jízdu autobusem přes Strahov.
(2) Podrobné informace ke korupci v pražské dopravě, ekonomických aspektech výstavby Městského okruhu a dopadech MO na dopravu v širším centru města najdete v souborném materiálu Dopravní alternativa pro Prahu – viz internetová stránka http://www.sospraha.cz/doprava/uvod.htm.
Kontakt:
Petra Kolínská
Centrum SOS Praha
776 55 20 22
Petra Kolínská