"Plzeňským krajem autem na ropu z našich polí,“ hlásá Eva Tylová, lídr Strany zelených Plzeňského kraje
22. 5. 2006 - PLZEŇ [Strana zelených]
Martin Bursík, předseda Strany zelených, říká: „V současné době nastává ropný zlom a my nabízíme alternativu. Již 25 let vyvíjená technologie je cestou k odstranění závislosti na fosilních palivech a výrazně snižuje emise CO2. Nahrazením 1 tuny nafty se v přírodním koloběhu sníží emise CO2 asi o 2,8 tuny.
Zelení chtějí touto akcí upozornit na využívání alternativních paliv pod heslem
„Ropa z našich polí “.
Eva Tylová doplňuje: „Jeden hektar řepky znamená produkci asi 1,2 tuny oleje, což pro průměrného řidiče osobního auta odpovídá ujetí cca 15 - 20 000 km. Pěstební plocha řepky je v ČR asi 350 000 ha. Stačila by při průměrném ročním ujetí vzdálenosti 10 000 km a průměrné spotřebě 6 l/100 km pro provoz 350 000 osobních automobilů. Pěstování biopaliv ušetří životní prostředí i pomůže venkovu.“
Základní technické a provozní údaje
Zařízení je možno velmi snadno instalovat jako doplněk k naftovým motorům s výjimkou rozdělovacích nástřikových čerpadel (CAV, Lucas, Stanadyne, Roto Diesel a Delphi). Možné je prozatím využití u všech motorů koncernu VW (AUDI, SEAT, Škoda a VW), u některých typů motorů Ford a Volvo a Renault 1,9 TDI. Modifikace je také v širokém rozsahu použitelná i pro těžké stroje, nákladní automobily a dieselové lokomotivy.
Existují dva systémy:
- s jednou nádrží pouze na řepkový olej, kde je úprava motoru a příslušenství náročnější, pro zimní provoz je nutno přidat naftu
- se dvěma nádržemi, úprava je jednoduchá a zvládne ji běžný autoservis, pro zahřátí motoru (7-10 km) se používá nafta. Tento systém není vhodný pro jízdy na kratší vzdálenosti (taxi, autoškola...)
Zavedení systému dále vyžaduje na polovinu zkrácený interval výměny oleje, tedy asi po 7.500 – 15.000 km.
Výkon, spotřeba, akcelerace, životnost motoru zůstávají ve srovnání s provozem na naftu beze změny, oproti provozu na bionaftu je spotřeba o 5-8 % nižší.
V současné době je cena sady s přídavnou malou naftovou nádrží asi 28.000 Kč, cena včetně montáže u výrobce asi 54.500 Kč. Cena paliva se pohybuje mezi 19 a 22 Kč.
Je jistě povzbudivé, že příznivých efektů lze dosáhnout i za nižší cenu. Lze zajisté předpokládat, že s rozšířením modifikace na rostlinný olej budou náklady na úpravu dále klesat a zařízení bude používáno i v sériově vyráběných vozidlech. Další výrazné úspory pro řidiče předpokládáme v souvislosti s vyšším zdaněním pro životní prostředí „špinavých“ paliv.
V nejbližší době bude zahájen prodej a montáž zařízení v ČR, palivo je již k dispozici. Informace na www.aniveg.cz, sponzor předváděcího vozidla Škoda Octavia-Ambiente 1,9 TDI-PD, 77 kw. Dva takové automobily byly sponzorsky zapůjčeny Straně zelených, která má ve svém volebním programu (www.zeleni.cz) podporu obnovitelných zdrojů energie největší.
Harmonogram cesty Plzeňským krajem:
22. 5. - návštěva Martina Bursíka s řepkovým autem na Plzeňsku:
9. 00 v Plzni, 12. 30 ve Stříbře a v 15. 30 v Rokycanech
23. 5. - jízda s řepkovým autem na Tachovsku – 10. 00 Planá,
13. 00 Tachov
24. 5. - 9. 00 Sušice, 12. 00 jízda s řepkovým autema na Domažlicku:
Domažlice, Horšovský Týn, Holýšov, Kdyně, Klenčí pod Čerchovem
25. 4. – 11. 00 Nepomuk
26. 5. – 10. 00 Klatovy
Kontakty a další informace
Eva Tylová, volební lídr Strany zelených v Plzeňském kraji eva.tylova@zeleni.cz ,
mobil: 776088244
Zdeněk Paul, člen Strany zelených, zdenek.paul@zeleni.cz, mobil: 732885125
Eva Rolečková, tisková mluvčí Strany zelených, eva.roleckova@zeleni.cz, mobil 774725625
Eva Tylová