16. ročník Ekologických dnů Olomouc slavnostně zahájí varhanní koncert
13. 4. 2006 - OLOMOUC [Středisko ekologické výchovy Sluňákov]
Úterý 18.4.
20:00
Chrám Svatého Michala
VARHANNÍ KONCERT. ALEXEJ A. PARSHIN a ELENA TSYBKO (Ruská federace).
Slavnostní zahájení EDO 2006.
Program:
N. Bruhns: Praeludium (Elena Tsybko), M. Corrette: Magnificat A dur (Alexei Parshin), A. Vivaldi, J.S. Bach: Koncert d moll (A.P.), C. Franck: Piece Heroique (A.P.), M. Dupre: Preludium a fuga g moll (E. T.), S.
Rousseau: Priere (A.P.), F. Liszt: Preludium a fuga na jméno B-A-C-H (A. P.), durata: cca 60 min.
Prof. Alexej A. Paršin se narodil roku 1957 v Moskvě. Jeho první učitelkou hudby byla A. Artobolevskaja. V roce 1975 ukončil moskevskou střední hudební školu (klavírní třída I. Kljačka). V letech 1975-81 studoval klavír u M. Voskressenského a varhany u L. Roizmana na Moskevské konzervatoři P. I. Čajkovského. V roce 1981 promoval a obdržel diplom koncertního umělce, pedagoga a doprovodného klavíristy. Po absolvování postgraduálního studia
hry na varhany začal přednášet na Moskevské konzervatoři. Od roku 2001 je profesorem. V roce 1987 získal A. Paršin francouzské státní kulturní stipendium, které mu umožnilo roční studium na Národní konzervatoři v Rueil-Malmaison u Marie-Claire Alainové. Náročná studia završil absolutoriem a zlatou medailí (udělena jednomyslně). Ve Francii poté uspořádal několik recitálů, mj. v pařížské katedrále Notre Dame, v katedrále v Saint-Denis nebo v Cité International des Arts de Paris. Kromě toho studoval improvizaci u Jacquese Tadeiho.
A. Paršin se poprvé představil veřejnosti coby klavírista jako třináctiletý ve velkém sále Moskevské konzervatoře P. I. Čajkovského. Od roku 1980 se věnuje hře na varhany. Koncertoval v mnoha koncertních síních, katedrálách a kostelích v Rusku, Evropě i Americe a nahrál řadu CD.
Na stylu Alexeje Paršina, kterého pokládám za jednoho z nejtalentovanějších ruských hudebníků, je mi nejsympatičtější virtuozita, barvitý styl hry na varhany, originální způsob myšlení a také hluboké přesvědčení, že vážná hudba může - a musí - zaujmout co nejširší publikum. Michail Tariverděv Alexej Paršin … je podle názoru odborníků jedním z nejlepších současných hudebníků …Díky jeho brilantnímu výkonu se zahajovací koncert 8. festivalu staré i současné komorní hudby změnil ve skutečný galavečer. Večerňaja Ufa, Ufa, Rusko “Gotická suita” Léona Boellmanna v podání Alexeje Paršina zněla košatě a majestátně. Skutečnou událostí však byly skladby J. S. Bacha, především velké preludium a fuga e moll, známé svojí filozofickou hloubkou.
Alexej Paršin, žák známého varhaníka Leonida Roizmana, dokázal, že je špičkovou.profesionální osobností a mistrem svého řemesla. Různorodý charakter skladeb, které si pro tento večer zvolil, mu umožnil předvést zvládnutou techniku v celé šíři a barvitosti nálad. Svoj Golos, Krasnojarsk. Alexej Paršin patří k těm nemnoha varhaníkům, kteří do svého repertoáru zařazují díla francouzských skladatelů 17. a první poloviny 18. století.
Obtížná zvládnutelnost této hudby plyne ze zvláštních pravidel, ozdůbek a rytmických zvláštností francouzské varhanní hudby té doby. Rok strávený v Paříži, po který pobíral stipendium a studoval pod vedením vynikající varhanice a pedagožky Marie-Claire Alainové, mu určitě pomohl dostatečně proniknout do světa francouzských barokních varhan. Vytříbený, elegantní a současně oslnivý styl staré francouzské varhanní školy nalezl v umělecké osobnosti a interpretační dovednosti Andreje Paršina skutečně dokonalé vtělení. Ohromující technika a rozsah umělecké imaginace sahající od
křehkých francouzských miniatur po mohutná dramatická díla Bachova, spolu se smyslem pro sebemenší detail, nepřestávají přitahovat zájem publika.
Rossijskij Muzykant, Moskva, Rusko Je to mimořádně talentovaný umělec… Jeden z největších ruských varhaníků současnosti…Alexej Paršin, profesor varhanní hry na Moskevské konzervatoři P. I. Čajkovského,… který využil svého pobytu ve Valenciennes k natočení kompaktního disku, proslul jako koncertní mistr, ale také jako odborník na otázky spojené s interpretací varhanní hudby…La voix du Nord, Francie Přednes Alexeje Paršina se vyznačuje zanícenou střízlivostí, vysokou kulturou, logikou a zdánlivou snadností, jaká je vlastní jen skutečným mistrům. Rossijskaja Muzykaľnaja Gazeta, Rusko Paršinův styl byl především průzračný. Z barokní hudby vyrůstaly bohaté a monumentální obrazy. Nižněnovgorodskije Izvestija, Rusko
Středa 19.4.
19:30
Divadlo hudby Olomouc
VLADIMÍR VÁCLAVEK, FENG JÜN-SONG
INGWE - KONCERT S VIDEOPROJEKCÍ
Opětovné setkání s Vladimírem Václavkem, tentokrát se skupinou. Vladimír Václavek (nar. 1959 v Rýmařově) - jedna z nejvýraznějších postav tzv. "brněnské alternativy". V Dunaji, kde se setkal mimo jiné s Pavlem Fajtem a Ivou Bittovou, začínal na baskytaru, ze které později přesedlal na kytaru. Jako kytarista prošel kapelami E, Rale, a Čikori, jako producent spolupracoval s Deep Sweden. Dále se věnoval různým krátkodobým projektům jak hudebním (např. s Ivou Bitovou, vynikající Bílé inferno, nebo Jofesem Ostřanským a Zuzanou Jelínkovou), tak divadelním (hudba k představení
francouzké taneční skupiny Kublai Khan Investigations a ke hře Staré ženy aneb tacet - Divadlo na provázku). Vyšly mu 2 sbírky jeho veršů - Stín stromů (1994) a Obrazy cesty (2000). V současné době se mimo své sólové dráhy věnuje i hraní v kapelách V.R.R.M. a Klar. V roce 1994 vydal u Indies svůj sólový debut, nazvaný Jsem hlína, jsem strom, jsem stroj. Druhým albem byly “Písně, nepísně”, jež sklidily úspěch na prosincovém ekologickém večeru v minulém roce.
Feng Jün-Song je zpěvačkou, která se pohybuje napříč žánry. Dokazují to i projekty, ve kterých vystupuje v pražském divadle Archa. Od opery Marné tázání nebes, přes férii Čajovna Karma až po pravidelné oslavy nového lunárního roku.
Její hlasový rejstřík se pohybuje od altu až po soprán. Zpracovává a interpretuje autentické lidové písně z různých lokalit Číny, Tibetu, Mongolska a písně dalších východních národů a etnik. Vydala dvě autorská alba.
INGWE znamená v africkém jazyce Xhosa Modrý jeřáb. Hudebník Vladimír Václavek je znám svou svobodnou a formami nespoutanou hudbou. Před více než rokem se sešel při doprovodném programu Letní filmové školy v Uherském Hradišti s čínskou zpěvačkou Feng Jün-Song. Úspěšná poloimprovizace spojená se čtením inuitských pohádek a různých taoistických textů rozvinula projekt i na jiná pódia (mj. i v pražském Divadle Archa) a dala vzniknout novému hudebnímu tvaru, inspirovanému mýty Afriky, staré Číny, severoamerických Indiánů a Inuitů. Z recenze na toto album: “Meditativně
vystavěné rozsáhlé skladby svědčí o autorově umanutí, přesvědčení o správnosti cesty bez ohledu na komerční dopad, nadčasovosti a pevnosti názoru. … Vhodná jen pro toho, kdo je ochoten se oprostit od zavedených schémat, nesmírně svobodná ve svém vyjádření, a pravděpodobně dost nudná a monotónní pro posluchače hledajícího jen zábavu a povrchní kulisu.”
Hudba: Vladimír Václavek - akustická kytara, zpěv, Feng Jün-Song - zpěv,
Miloš Dvořáček - perkuse, zpěv, Vladimír Dudek - elektrická kytara, Taras
Vološčuk - kontrabas
Pořádáno ve spolupráci s Divadlem hudby. Vstupné 150,- Kč.
Varhanní koncert - vstup volný. Vladimír Václavek - lístky před koncertem i v předprodeji Divadla hudby Olomouc: 585223565.
Mgr. Michal Bartoš
Sluňákov
Středisko ekologické výchovy Odboru životního prostředí Magistrátu města Olomouce
Horní nám.1, 77127 Olomouc
Sídlo v Olomouci: Kateřinská 8, 3. poschodí
t: 585513225, 5813222
fax: 585513271
slunakov@mmol.cz, michal.bartos@mmol.cz
Bližší informace: programy ekologických večerů a dnů, činnost, Projekt Sluňákov, nízkoenergetická budova, texty:
www.olomoucko.cz/slunakov
Mgr. Michal Bartoš