Šance pro Brno: město mlží a neříká pravdu
21. 4. 2004 - BRNO [Koalice Nádraží v centru]
Autoři oponentury Martin Robeš a Jana Drápalová dokument místopředsedy komise rozvoje RMB Doležala a magistrátního Odboru územního plánování a rozvoje rozdělili na 45 jednotlivých tvrzení, která bod po bodu hodnotí.
Za nejzávažnější manipulace označují tyto:
§ Město se v dokumentu zmiňuje, že železnice je jednou z mála účinných zbraní v boji proti záplavě aut a kamionů.
To je sice pravda, ale v přímém rozporu s tím, co přinese odsun nádraží z centra města. Právě pro zachování konkurenceschopnosti železnice by nádraží mělo zůstat v centru, kde nejvíce vyhovuje cestujícím. Více než 80 % uživatelů železnice jsou denně dojíždějící obyvatelé regionu. Bude-li nádraží odsunuto, prodlouží se doba cesty do zaměstnání a lidé začnou více používat automobily. Dnešní záplava aut v ulicích města se ještě zvýší.
§ Vedení města tvrdí, že přestavba ŽUB s přesunem hlavního osobního nádraží o necelých 700 m na jih od dnešního centra zlepší cestovní komfort pro obyvatele i návštěvníky Brna.
To je naprosto nepravdivé tvrzení. Formálně, vzdálenost mezi vstupem do odbavovací haly stávajícího a odsunutého nádraží není necelých 700 m, ale vzdušnou čarou cca 900 m, pěšky nebo dopravou pak více než 1 km. Fakticky, jízda tramvají z odsunutého nádraží bude do čtyř pětin města trvat až o 10 minut déle než nyní a na polovině směrů přibude jeden přestup navíc. Okrajové části Brna, do kterých se přestupuje na řídce jezdící autobusy, na tom budou ještě hůře. Od vzdálenějšího nádraží pojede tramvaj do přestupní zastávky déle a cestující z ní mnohdy odjedou o spoj později. Prodloužení cestovní doby bude až 20 minut.
§ Představitelé města slibují, že přivedení tras městské hromadné dopravy k novému nádraží je samozřejmostí.
Formálně je to pravda, ale kvalita provedení takového napojení bude z hlediska cestujícího výrazným zhoršením oproti stávajícímu stavu. I při přivedení tras MHD v maximálním možném rozsahu za desítky miliard korun bude cestování od odsunutého nádraží do velké části Brna horší. Dopravně-urbanistické studie zpracované 5 autorskými kolektivy na zakázku města v soutěži v roce 2002 ukazují, že přivedení stejně komfortního spojení MHD není právě kvůli poloze nádraží možné a sami jejich zpracovatelé připouštějí, že zopakovat jedinečnost uzlu MHD před stávajícím nádražím není reálné.
Železnice je součást regionálního integrovaného systému dopravy. Je velkou výhodou, že přiveze cestujícího až do centra. Odsun nádraží je bude nutit k dalším přestupům a zvýší provozní náklady na celý systém.
Martin Ander, ředitel Hnutí DUHA k tomu dodává:
„Přestavba železničního uzlu je šancí Brno jedině tehdy, bude-li spojena s modernizací nádraží v současné poloze v centru města.“
Kompletní text „Přestavba železničního uzlu je šancí pro Brno“ je zveřejněn na internetových stránkách společnosti Jižní centrum, a.s. http://www.jcbrno.cz/rjb_chance.php, jeho kratší verze pak na oficiálních stránkách města www.brno.cz, kde jej občané mohou najít pod přímým odkazem http://www.brno.cz/toCP1250/index.php?nav01=133&nav02=2747.
Bližší informace:
Martin Robeš, Český a Slovenský dopravní klub, tel: 605 286 630
Jana Drápalová, starostka MČ Nový Lískovec, tel: 721 636 486
Martin Ander, ředitel Hnutí DUHA, tel: 732 565 042
Svatopluk Bartík, mediální koordinátor koalice, tel: 776 706 868.
Martin Robeš