Emise CO2 z nových automobilů v EU opět klesly, korejský průmysl je pozadu
2. 3. 2004 - PRAHA/BRUSEL [EkoList]
Cílem Unie je dosáhnout snížení emisí 35 % nejpozději do roku 2010. Evropští a japonští výrobci automobilů jsou na cestě ke splnění těchto závazků, korejský automobilový průmysl je poněkud pozadu. Silniční doprava produkuje více než pětinu všech emisí oxidu uhličitého v Unii, přičemž osobní auta jsou zodpovědná za polovinu z tohoto množství.
Snížení emisí oceňuje komisařka pro životní prostředí Margot Wallströmová: "Cením si úsilí automobilového průmyslu, zvláště evropských a japonských výrobců, že přispívají k omezení CO2 a tím ke zmírnění jeho efektu na globální klima. Je to důležité také proto, že emise v dopravě rostou. Od roku 1990 došlo k dvacetiprocentnímu nárůstu," varuje komisařka. "Pokud chceme dosáhnout cílů z Kjótského protokolu, musíme emise z dopravy skutečně snížit. Proto povzbuzuji průmysl, aby pokračoval v zavádění nových technologií a těším se na naše diskuse o budoucích redukcích oxidu uhličitého."
Klíčové dohody Komise uzavřela s asociacemi výrobců ACEA (Evropská asociace výrobců automobilů) v roce 1998, JAMA (Japonská asociace výrobců automobilů) a KAMA (Korejská asociace výrobců automobilů) v roce 1999. Výrobci se zavázali dosáhnout snížení limitů u nových aut především technologickým vývojem a ne kosmetickými změnami na trhu jako například větším podílem malých vozů nebo aut na dieselový motor.
Závazky představují redukci CO2 na 140 g/km v letech 2008-2009, což je úhelným kamenem oficiální strategie EU. ACEA dosáhla loni 165 g/km, JAMA 174 g/km a KAMA 183 g/km, což je redukce pouze o 7,1 %. Znamená to riziko, že KAMA nestihne splnit prozatímní limit pro rok 2004, v němž bylo dáno, že každé dva roky je třeba emise snížit o 13 gramů na kilometr. Komise opakovaně upozornila KAMu na tento problém, a KAMA znovu potvrdila, že cíle splní.
Všechny zmíněné asociace zaznamenaly ve sledovaném období zvýšení počtu prodaných aut s naftovými motory. Přestože auta s dieselovým motorem produkují méně emisí CO2, vypouštějí zase částice škodlivé pro lidské zdraví. Jde o to, že by mohly být v mnohých státech EU překročeny 24hodinové limity pro koncentraci prachu a sazí v době, kdy tyto limity mají vstoupit v platnost, tj. v roce 2005. Omezení emisí prachu a sazí je tedy s přihlédnutím k růstu počtu naftových motorů o to vyšší prioritou. Nutná technologie - zejména dieselové filtry - je dostupná. V současnosti Komise začala pracovat na nových emisních limitech pro auta (EURO 5), které vstoupí v platnost v roce 2010.
Rozdíl mezi cílem EU 120g/km a 140g/km, který přijali výrobci automobilů by měl být srovnán ještě dalšími opatřeními. Prvním je štítkování automobilů z hlediska spotřeby paliva, aby bylo dosaženo informované volby zákazníka před nákupem auta. Toto opatření, schválené ve Směrnici 1999/94/EC, už schválily všechny členské státy Unie kromě Německa.
Další, fiskální opatření, navrhla Komise v září 2002 (COM/2002/421) a doporučuje v něm mimo jiné, aby se zdanění automobilů - registrace a roční daň z obratu -, odvozovalo od emisí CO2. Evropský parlament reagoval na návrh pozitivně. Rada ministrů zahájila diskusi o něm v květnu 2003, ale dosud ji neukončila. Komise během letošního roku vypracuje návrh budoucího zdanění automobilů.
Článek jsme převzali se svolením redakce on-line deníku EkoList po drátě. Ukázkový výtisk tištěné verze časopisu si můžete objednat zde.
Iva Nachtmannová