Parlament nevydal řeky do rukou lodních dopravců
20. 2. 2004 - PRAHA [ARNIKA - Program Ochrana přírody]
Schválením senátního návrhu ušetřili poslanci Českou republiku rizika vysokých finančních postihů ze strany Evropské unie. V zákoně však stále zůstalo ustanovení, že rozvoj vltavské a labské vodní cesty je ve veřejném zájmu. „Poslanci tak vylepšili pozici pro lobby vodních dopravců při rozhodování o tom, který veřejný zájem v případě vodních děl převažuje. Zda je to zájem lodní dopravy či zájem ochrany vzácných přírodních hodnot,“ uvedl předseda Arniky Ing. Vlastimil Karlík.
O tom, který z těchto dvou veřejných zájmů je pro Českou republiku důležitější, rozhodne vláda na začátku dubna. Stanovisko vlády se bude opírat o vyjádření komise odborných náměstků ministrů, která má celou věc posoudit.
Porovnání veřejného zájmu je důležité kvůli udělení výjimky pro stavbu vodních děl. Tu již jednou odmítlo Ministerstvo životního prostředí vydat, protože zásah do koryta Labe v místech chráněné krajinné oblasti by znamenal příliš velké poškození prostředí a likvidaci cenných ekosystémů. Lobbyisté lodních dopravců se snažily výjimku obejít právě zrušením platnosti zákona o ochraně přírody a krajiny. „Teď, když se jim to nepovedlo, budou hledat jiné cesty jak dosáhnout svého cíle. Doufejme, že se jim to nepodaří a příroda dolního Labe bude zachráněna i pro příští generace,“ dodal Vlastimil Karlík.
Ing. Vlastimil Karlík