Další supermarkety ohrozí město Krnov
6. 2. 2004 - KRNOV [Hnutí Duha Jeseníky]
Ivo Dokoupil z Hnutí Duha Jeseníky řekl:
„Je nepochopitelné, že vedení města Krnova upřednostňuje před zájmy krnovských obchodníků a občanů zájmy cizích obchodních řetězců. Je otázkou, čí zájmy vlastně zastupitelé hájí. Především dojde ke snížení zaměstnanosti v regionu, protože supermarkety zaměstnávají méně zaměstnanců na stejný obrat zboží než živnostníci. Dále dojde i k odlivu peněz z regionu, jelikož obchodní řetězce daní svůj zisk mimo region. V neposlední řadě nás čeká další zatížení centra města dopravou (protože zboží necestuje k zákazníkům, ale zákazníci cestují za zbožím) a k ohrožení místních malých obchodníků a tudíž i tváře celého města, zvláště centra, které se bude dále vylidňovat. Supermarkety se soustřeďují na omezený sortiment zboží, které se rychle prodává, a tak snižují obraty v konkurenčních malých prodejnách. Naproti tomu drobný živnostník, který většinou nabízí mnohem širší sortiment a přitom i dokáže odborně zákazníkovi poradit nebo zboží pro něj objednat, je pak ohrožen, jeho tržby klesají, krachuje a v konečném důsledku přijdou obyvatelé Krnova a širokého okolí o možnost výběru a budou stále více cestovat za nákupy do Opavy či Ostravy. Obchodníci budou propouštět prodavače a budou zanikat různé malé a vesnické prodejny, takže se lehce může stát, že budeme muset za nákupem obyčejného chleba cestovat autem na druhý konec města.
Mgr. Ladislav Sekanina, místostarosta Krnova, řekl:
„Projekt výstavby dalších supermarketů v centru města je v přímém rozporu s naším programovým prohlášením, proto jsem hlasoval proti tomuto záměru. Slibovali jsme podpořit podnikání ve městě, ale vpustit další obchodní řetězce do města znamená likvidaci drobných živnostníků. Je to nekoncepční projekt, protože dojde k útlumu hospodářského rozvoje a k nárůstu dopravy v centru. Chystaný obchvat města bude tak zcela zbytečný. Vystavět další supermarkety poblíž centra povede k vědomému odepsání prodejen na Hlavním náměstí. Nebývale se zhorší podmínky k bydlení obyvatelům ulic Opavská a Revoluční. Zohledňování pouze kapitálu a investic řetězců je liché. Kdo zohlední investice drobných podnikatelů, kteří se k zisku nemohou propracovat "podlézáním cen"? Krnov je krásné podhorské město. Nechť si zachová tento ráz i pro budoucnost. Nechť na rovných parcelách místo supermarketů vzniknou architektonicky ztvárněné bytové domy, v jejichž blízkosti bude mnoho zeleně. Město má nástroj, jak tlaku řetězců odolat. Především změnou územního plánu lze dosáhnout změny užívání parcel. Řetězce pak lze odsunout na okraj města.“
**************************************************************************
**************************************************************************
Nevýhodou velkých obchodních center pro obce je skutečnost, že pokud tyto společnosti omezí činnost stávající maloobchodní sítě, nejenže může dojít k poklesu daní z příjmu ze sféry maloobchodu (ať již právnických či fyzických osob), ale zároveň, dojde-li k nárůstu nezaměstnanosti, může takový nárůst znamenat také pokles daní z příjmu fyzických osob ze závislé činnosti.
Přemysl Vaněk: Enviromentální, ekonomické a sociální aspekty rozvoje obchodních center
(autor je členem občanského sdružení Lučina – přátelé přírody Havířova, které se dlouhodobě problematikou vlivu supermarketu zabývá)
************************
Nové kolosy supermarketů a hypermarketů nedeformují zdaleka jen charakter našich měst a předměstí a nepředtavují zdaleka jen ekologické ohrožení. Deformují také sociální strukturu a ohrožují ty vrstvy, které historicky garantovaly rozvoj občanské společnosti.
Jan Keller: Supermarket – další rána středním vrstvám
(autor je sociolog, přednáší na Ostravské univerzitě)
************************
Ve zprávě, která byla publikována v říjnu 2000 v Británii po šestnáctiměsíčním průzkumu vládní Komise pro hospodářskou soutěž, bylo pět největších supermarketových řetězců obviněno z používání „loupeživých cen“ (predatory pricing). To znamená prodávání zboží denní spotřeby, jako je například mléko a chleba, za cenu nižší, než je výrobní cena pekárny nebo mlékárny. Tyto „loupeživé ceny“ jsou inzerovány v rozsáhlých reklamních kampaních, aby přitáhla zákazníky z menších obchodů, které si pochopitelně nemohou dovolit se jim vyrovnat.
Richard Douthwaite: Supermarkety
(autor je britský novinář a ekonom)
Texty převzaty ze sborníku „Zaostřeno na hypermarkety“, které vydalo občanské sdružení Nesehnutí, Brno, 2001
Více informací k problematice vlivu supermarketů najdete na: http://nesehnuti.ecn.cz, http://www.hyper.cz
Ivo Dokoupil