´Libeňák´ se má proměnit v dálnici. Do ulic se ale další tisíce aut nevejdou
6. 8. 2009 - PRAHA [Econnect/Auto*Mat]
"Dnes má Libeňský most v každém směru jeden jízdní pruh pro auta a poměrně široké chodníky. Toto uspořádání dává dostatek prostoru chodcům a zároveň umožňuje jízdu na kole jak po chodníku, tak i přímo ve vozovce. Jízdní pruh je totiž také dostatečně široký," vysvětluje Michal Křivohlávek z Auto*Matu.
To se však má změnit. Podle projektu, který nyní čeká na vydání stavebního povolení, má být zachován středový tramvajový pás, ale v každém směru má přibýt jeden jízdní pruh. Zároveň má být každý z chodníků zúžen o 60 centimetrů. Celková šířka mostu by se tak zvýšila ze současných 21 na 26 metrů. Pro srovnání, Nuselský most, který je nejvytíženější dálnicí v centru Prahy, je široký 26,7 metru.
"Problém je v tom, že projekt omezuje chodce a zcela ignoruje cyklistickou dopravu. Projektanti nepočítají s cyklistickým pruhem ani ničím podobným," vysvětluje důvody nesouhlasu s návrhem mluvčí iniciativy Auto*Mat Michal Křivohlávek. "Snad ještě horší je však plánované zdvojnásobení kapacity mostu pro automobily. Jak ukazuje severojižní magistrála, čtyři jízdní pruhy umožňují provoz až sta tisíc aut denně. Kam by se ale tolik aut vešlo v ulicích Libně a Holešovic?," klade řečnickou otázku Křivohlávek.
Podle něj je rozšíření mostu nesmyslné. Nový projekt by měl zachovat současnou kapacitu a umístit v každém směru pouze jeden jízdní pruh.
Auto*Mat se dnes obrátil otevřeným dopisem na pražského radního pro dopravu Radovana Šteinera. Iniciativa žádá, aby radní vysvětlil obyvatelům města, proč se má zvyšovat počet jízdních pruhů na Libeňském mostě, proč zde chybí cyklistické pruhy a proč chce magistrát zužovat chodníky. Zároveň na něj apeluje, aby se zasadil o změnu projektu.
Iniciativa Auto*Mat poprvé upozornila na nedodržování vlastních slibů politiků města a ignorování pravidel pro výstavbu v roce 2007 v souvislosti s rekonstrukcí Štefánikova mostu. Také tam projektanti zapomněli na cyklistické pruhy a slavnostní otevření mostu se proměnilo v ostudu. Rada Hlavního města Prahy totiž slíbila ve svém programovém prohlášení, že při všech rekonstrukcích a novostavbách bude do silnic integrována infrastruktura pro cyklistickou dopravu. Zatím se tak ale vždy neděje.