Ekologické námitky pro výstavbu brněnských tunelů byly zohledněny
10. 9. 2007 - BRNO [Econnect / Děti Země]
-foto-
Ministerstvo dopravy vydalo 31. srpna podruhé stavební povolení, které v březnu na základě úspěšné žaloby Dětí Země a některých majitelů nemovitostí Městský soud v Praze zrušil. Výstavba tunělů by tedy mohla konečně začít, pokud ovšem nedojde k podání další žaloby. Děti Země ale o tom již neuvažují. Na základě jejich požadavků byla totiž dohodnuta architektonická podoba obou komínových výduchů nad tunely a rozsáhlé vegetační úpravy na nich.
„Díky zájmu nového vedení města o rychlou výstavbu tunelů se během nového stavebního řízení podařilo najít shodu při řešení tvaru výduchů a jejich způsobu zakrytí vegetací,“ upřesňuje Miroslav Patrik z Dětí Země.
Ministerstvo do povolení zapracovalo také přísné podmínky ze stanoviska MŽP, které se týkají monitorování hluku při výstavbě a kontroly dodržování imisních limitů u výduchových komínů. Navíc pokud dojde k poklesům domů nad tunely, tak musí stavebník zajistit na své náklady opravy domů a odstranit další škody.
„Přestože nám text stavebního povolení vyšel vstříc, stejně tu ale hrozí riziko, že někteří nespokojení účastníci stavebního řízení se znovu obrátí na soud,“ předpokládá Patrik další možný vývoj.
Výstavba tunelů Dobrovského délky 1,25 km měla původně začít v březnu 2006 a hotovy měly být do konce roku 2012. Nyní je termín posunut o rok. Náklady mají být asi 8 miliard korun.
Příprava nového osobního nádraží má už nyní více než rok zpoždění, takže se zdá být nereálné, že by se podle plánu začalo stavět příští rok v červnu. Dokončeno mělo být v září 2012, což je také zřejmě nesplnitelné.