Pryč s průnikem dalších aut do vnitřní Prahy!
28. 9. 2004 - PRAHA [Ateliér pro životní prostředí]
Občanské sdružení Ateliér pro životní prostředí (AŽP) i místní Sdružení pro podporu zeleně a ovzduší v Praze 6 se odvolala proti stavebnímu povolení mimoúrovňové křižovatky (MÚK) Malovanka u severního vyústění Strahovského tunelu. Navržená obrovská MÚK se mezi obytné domy a jen 200 m od Hradčan naprosto nehodí. Dnešní, kapacitně dosud vyhovující křižovatka je od zástavby dosti vzdálená, ale nová MÚK by přenesla omezující úrovňová křížení přímo před obytné domy – na křižovatky Patočkovy s ulicemi Pod Královkou a Myslbekova. Zároveň by tím výrazně vzrostla kapacita pro průnik dalších tisíců vozidel do obytných území Prahy 6. Jde o průjezd mezi Barrandovským mostem, Strahovským tunelem a severozápadním okrajem města (letiště, karlovarská a chomutovská silnice), který by postihl celou řadu obytných čtvrtí (Dejvice, Ořechovka, Petřiny, Břevnov, Bílá Hora), kde by výrazně zhoršil životní prostředí.
MÚK Malovanka má podle Magistrátu postupně zvýšit intenzitu dopravy ve Strahovském tunelu až na pětinásobek současného stavu. Přitom u jeho jižního vyústění jsou již dnes překročeny limity znečištění ovzduší. Zhoršování životního prostředí jeho znečišťováním nebo jinou lidskou činností nad míru stanovenou zvláštními předpisy je poškozováním životního prostředí, které je zakázáno zákonem. Uskutečněním a užíváním navržené stavby MÚK Malovanka by byl zároveň ohrožen veřejný zájem na ochraně životního prostředí a zdraví obyvatel. Potenciální nedostatek kapacity úrovňové křižovatky Patočkova – Strahovský tunel je třeba řešit především přednostní výstavbou severozápadní části silničního okruhu Ruzyně, která významně sníží objem průjezdné dopravy po Patočkově ulici. Potřebného zvýšení kapacity Strahovského tunelu pro uzavření průjezdu přes Malou Stranu a Křižovnické náměstí lze dosáhnout jednoduchým přemostěním stávajícího výjezdu z tunelu. Tato úprava by sála malý zlomek nákladů na MÚK Malovanka.
Výstavba MÚK Malovanka podle dosavadního návrhu a jako součást severní části tzv. Městského okruhu (ve skutečnosti „trojské radiály“ Pelc Tyrolka – Troja – Hradčany) již ztratila své opodstatnění. Podrobné rozbory dopravních vztahů v oblasti Letné a účinků „trojské radiály“, provedené až po schválení územního plánu, vyvrátily jeho původní předpoklad, že velkokapacitní komunikace Malovanka – Pelc Tyrolka odlehčí Letenskému náměstí. A naopak se potvrdilo, že značný vzrůst dopravy vyvolaný touto komunikací by způsobil poškození životního prostředí, zejména v ulicích Svatovítská a V Holešovičkách. Severní objezd památkové rezervace, který bude zároveň obchvatem obytné části Letné, je třeba vést zcela jiným směrem. Stačil by k tomu jen malý zlomek z cca 20 miliard potřebných na severní část tzv. Městského okruhu. V důsledku nedávno schváleného požadavku Prahy 6 na urychlení výstavby velkokapacitní Břevnovské radiály musí být změněna její poloha, protože pro dnešní generaci vozidel s výbušnými spalovacími motory ji nelze vést středem obytné zástavby. Bude-li její výstavba skutečně zdůvodněna, musí tomu odpovídat i podzemní řešení na Malovance. MÚK Malovanka se rozhodně nesmí stát velkým otevřeným vředem na tváři Prahy 6, nedaleko Pražského hradu, jak o to nyní usiluje pražský magistrát.
JUDr.Petr Kužvart
právní zástupce AŽP
Petr Kužvart