Ekovýchovný filmový klub otevře problém veřejné dopravy v Plzni
7. 1. 2008 - PLZEŇ [Econnect]
-Film Revizoři-
Projekt Ekovýchovný filmový klub navazuje na cyklus Večery pro přírodu, který Děti Země začaly uvádět ve spolupráci s kulturní kavárnou Jabloň v prosinci 2002. Jedná se o projekce celovečerních filmů a dokumentů, ve kterých se objevuje téma poškozování a ochrany životního prostředí, lidských práv apod. Po skončení filmu následuje beseda s účastníky promítání na předem dané téma, více či méně související s tématem obsaženém ve filmu. Promítání probíhá jednou měsíčně.
“Hlavní myšlenkou Ekovýchovného filmového klubu je spojit "klasický" pravidelný filmový klub, který uvádí kvalitní českou i zahraniční filmovou tvorbu, s veřejnou diskusí, jež přináší široké spektrum názorů na dané téma,“ říká Martin Hyťha z organizace Děti Země. Ve středu 9. ledna se bude v rámci tohoto projektu v kavárně Jabloň promítat maďarský snímek Revizoři a po něm bude k diskusi s diváky připraven Ing. Jiří Kohout ze Společnosti pro veřejnou dopravu.
Společnost pro veřejnou dopravu již léta upozorňuje na hlavní problém veřejné dopravy v Plzni, který stručně shrnuje termínem "klesající konkurenceschopnost". Ačkoli je veřejná doprava na první pohled na slušné úrovni, především díky výrazné obnově vozového parku, ve srovnání s individuální automobilovou dopravou s ní neobstojí v rychlosti ani pohodlí. Do centra Plzně je stále nejrychlejší jet veřejnou dopravou, ale do práce nebo na nákup na předměstích jezdí čím dál více lidí autem, protože je to rychlejší. Svědčí o tom obrovská zaplněná parkoviště. Asi nejvíce je to vidět na Borských polích, kam se už deset let plánuje prodloužit tramvajová i trolejbusová trať...
Jiří Kohout vysvětluje: „Dalším faktorem proč lidé nevyužívají veřejné dopravy více je pohodlí. Zastávky v sídlištích bývají dál než vaše auto, v autě nemusíte přestupovat a dnes už standardem bývá i klimatizace. Takže nemám obavu z mediálně propírané ceny jízdného, ale spíše z toho, zda dokážeme zrychlit a přiblížit veřejnou dopravu všem obyvatelům.“
Podle společnosti pro veřejnou dopravu je na tom veřejná doprava v Plzni v celorepublikovém srovnání zatím dobře. V Plzni se hodně pečuje o bezpečnost dopravy a daří se snižovat počet vážných nehod. Došlo k mnoha zdařilým rekonstrukcím zastávek, dobře řešeným přechodům pro chodce a jiným dopravně - zklidňovacím prvkům.
„V jiných městech jako v Českých Budějovicích nebo Ústí nad Labem jsou ovšem mnohem dál v rozšiřování ekologické trolejbusové dopravy a co se týče integrace veřejné dopravy jsou na tom nesrovnatelně lépe Královehradecký či Jihomoravský kraj. Je stále co se učit, vývoj v oboru veřejné dopravy nabral obrovské tempo a stojí hodně úsilí nezůstat na jeho chvostu,“ hodnotí Kohout.
Nezisková organizace Společnost pro veřejnou dopravu (SPVD) v současné době aktivně rozšiřuje své internetové stránky o veřejné dopravě v českých městech i zahraničí. Letos pracuje také na dvou větších projektech - tím prvním je spolupráce na projektu ENVIC, v rámci něhož pořádá odborně populární přednášky a chystá i zpracování informačních publikací. Díky nim se široká veřejnost bude moci seznámit s moderními trendy v dopravě. Druhým projektem bude zpracování studie na téma zlepšení veřejné dopravy v Plzeňském kraji. Členové SPVD se též angažují v rozvoji cyklistiky pro každodenní dopravu do zaměstnání i pro turistické účely.