Vánoční dárky lze měnit
10.12.2003
PRAHA [Sdružení obrany spotřebitelů ČR]
Autor: Ivana Picková, tel: 604 956 114
„Celkem SOS oslovilo 38 internetových obchodů sdružených v Asociaci pro elektronickou komerci (odpovědělo 11) a 12 běžných „kamenných“, (odpovědělo 9).“, informovala Ivana Picková ze Sdružení obrany spotřebitelů.
Většinou vycházejí obchodníci v těchto případech svým zákazníkům vstříc, i když jdou – pokud je věc bez vady – nad rámec svých zákonných povinností. Z toho také vyplývá jejich možnost stanovit si pro podobné výměny své podmínky. Základním požadavkem obchodníků je, aby zákazníci vraceli zboží čisté, nenošené a předložili paragon. Některé firmy požadují, aby například na textilních výrobcích zůstala originální visačka, byť může na ní být přeškrtaná cena.
Většina obchodníků odmítá měnit CD, DVD, audio a video kazety a počítačové hry, také prádlo a šperky. Nicméně jsou obchody, kde taková výměna – i výše uvedeného zboží - nejenže nepředstavuje žádný problém, ale dokonce ji neomezují pouze na Vánoce a mění zboží, pokud se zákazníkovi nelíbí, v průběhu celého roku.
Obchodníci umožňují ve většině případů výměnu zboží za jiné, jen některé firmy vracejí zákazníkům peníze. Některé obchody mají stanovenou lhůtu, do kdy je možné zboží přijít po Vánocích vyměnit, většina prodávajících omezuje lhůtu koncem ledna.
„Každopádně platí zvlášť v těchto dnech, kdy pořizujeme vánoční dárky, zboží nejen pečlivě vybírat a dobře si uložit doklad o koupi, ale v obchodě se také informovat, zda jsou ochotni – a za jakých podmínek – vybrané zboží vyměnit,“ říká Ivana Picková ze Sdružení obrany spotřebitelů ČR.
Trochu jiná je situace u internetových obchodů, které jsou ze zákona povinné zboží přijmout zpět do dvou týdnů po dodání, aniž by zákazník musel sdělit důvod, proč odstupuje od smlouvy. Internetové obchody jsou v povánočním období v podstatě ochotné měnit zakoupené zboží, ale také si stanovují svá pravidla. Některé požadují, aby zákazníci při vracení zboží uvedli, že jde o vánoční dárek, obchodníci stanovují také termín – většinou do poloviny ledna, jedna firma požaduje po zákazníkovi za svou vstřícnost storno poplatek. Nemění se většinou baterie do mobilních telefonů, CD, audio a video kazety, DVD, software, cartridge. A pokud se nosiče obrazu a zvuku mění, musí být v originálním neporušeném obalu. Samozřejmostí je doklad o koupi, případně odůvodnění žádosti o výměnu.
Kontakt:
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky
tel.: 224 239 940, fax: 224 239 941
www.spotrebitele.infosos@spotrebitele.info
Ivana Picková, pickova@spotrebitele.info, 604 956 114
František Lobovský, předseda Republikového výborulobovsky@spotrebitele.info, 603 248 266
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky, založené v roce 1993, je nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra v osmi krajích ČR, vydává elektronický časopis Svět spotřebitelů (www.spotrebitele.info) i tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International. Od září 2003 je signatářem Etického kodexu občanských spotřebitelských organizací; rejstřík signatářů je přístupný na adrese kodex.spotrebitele.info.