Podaří se vymýtit dvojí ceny po vstupu do EU?
6.5.2004
PRAHA [Sdružení obrany spotřebitelů ČR]
Autor: Ivana Picková, tel: 604 956 114
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS) nabízí poradenství i zahraničním turistům přijíždějícím do ČR. Turisté se na poradny SOS často obracejí také se stížnostmi na účtování rozdílných vyšších cen.
„Zákon o ochraně spotřebitele jednoznačně zakazuje prodávajícímu chovat se při prodeji výrobků a poskytování služeb v rozporu s dobrými mravy; zejména nesmí žádným způsobem spotřebitele diskriminovat. Ani jazyk, barva pleti, nebo země původu nevypovídá automaticky o výši příjmů, kterou podnikatelé při obhajování dvojích cen někdy argumentují,“ říká František Lobovský, předseda Republikového výboru SOS a dodává: „Dvojí ceny budou odůvodněné jedině tehdy, jsou-li poskytovány různé služby. To například znamená, že cizinec dostane navíc výklad průvodce turistů ve svém rodném jazyce. Vždy však musí mít možnost vybrat si také levnější službu.“
Na základě dotazu zahraničního spotřebitele podalo SOS počátkem dubna České obchodní inspekci podnět týkající se dvojích cen účtovaných společností Tourbus. Tato společnost na trase z Brna do Vídně prodávala jízdenky za eura za cenu až o 50 % vyšší. V ceníku přitom bylo uvedeno: „Ceny v Kč jsou pouze pro občany ČR pro zakoupení jízdenky ve směru z ČR nebo jízdenky obousměrné“. Na základě těchto podkladů a provedené kontroly konstatovala Česká obchodní inspekce účtování dvojích cen a pro podezření z porušení zákona zahájila správní řízení.
„SOS vyzývá spotřebitele, aby na protiprávní jednání prodávajících upozorňovali, a tím pomáhali měnit poměry na trhu,“ připomněl F. Lobovský. Dotazy a podněty mohou spotřebitelé předávat dozorovým orgánům státu a rovněž Sdružení obrany spotřebitelů ČR, Rytířská 10, 110 00 Praha 1, poštou i prostřednictvím poradenské linky 900 969 091 (s dotovaným tarifem 6 Kč/min) nebo pomocí internetových stránek www.spotrebitele.info. V odůvodněných případech předává SOS získané podněty příslušným dozorovým orgánům.
Kontakt:
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky
tel.: 224 239 940, fax: 224 239 941
www.spotrebitele.info
sos@spotrebitele.info
Ivana Picková, public relations
pickova@spotrebitele.info, 604 956 114
František Lobovský, předseda Republikového výboru
lobovsky@spotrebitele.info, 603 248 266
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky, založené v roce 1993, je nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra v osmi krajích ČR, vydává elektronický časopis Svět spotřebitelů (www.spotrebitele.cz) i tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International. Od září 2003 je signatářem Etického kodexu občanských spotřebitelských organizací; rejstřík signatářů je přístupný na adrese kodex.spotrebitele.info.