Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - vše
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > tiskové zprávy
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

SOS upozornilo na prošlé potraviny

15.12.2004
PRAHA [Sdružení obrany spotřebitelů ČR]
Autor: Ivana Picková, tel: 604 956 114

Potraviny s prošlou dobu použitelnosti nelze prodávat. Přesto se spotřebitelé s nimi setkávají v prodejnách neustále. Sdružení obrany spotřebitelů České republiky dalo na základě opakujících se upozornění svých členů podnět státní inspekci na jednu pražskou prodejnu Julius Meinl.

Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS) dalo Státní zemědělské a potravinářské inspekci (SZPI) podnět ke kontrole potravinářské prodejny společnosti Julius Meinl, a. s., v Praze 1, Rytířská 10. S prodejem výrobků s prošlou dobou použitelnosti, tj. označených slovy „Spotřebujte do:…“, se v této prodejně setkávali členové pražské organizace SOS opakovaně a personál prodejny na jejich žádosti o nápravu nereagoval přiměřeným způsobem. Podnět inspekci podalo SOS kvůli konkrétnímu výrobku – mléčnému krému Lipánek s prošlým datem použitelnosti.
Jak SOS následně informovala ředitelka pražského inspektorátu SZPI Ing. Inka Laudová, pracovníci inspekce uskutečnili na základě podnětu v prodejně kontrolu.

„Při kontrole bylo zjištěno namíchání tří druhů mléčných výrobků s prošlými daty použitelnosti mezi ostatní mléčné výrobky s platnými daty. Dále byl zjištěn prodej jednoho druhu mleté kávy s prošlým datem minimální trvanlivosti a nabízení k prodeji tří druhů balených pekařských výrobků s označením 50% sleva; u žádné z těchto potravin nebyla uvedena informace, že se jedná o potraviny s prošlým datem minimální trvanlivosti,“ uvedla v odpovědi Ing. Laudová.
Podle vyjádření inspekce byly potraviny s prošlým datem použitelnosti po vydaném zákazu prodeje neprodleně vyřazeny z oběhu. Potraviny s prošlým datem minimální trvanlivosti byly odstraněny do zázemí prodejny. Kromě uvedených nedostatků byly při kontrole zjištěny i další ojedinělé nedostatky v úchově potravin. Na základě zjištěných nedostatků byla kontrolované osobě Julius Meinl, a. s., uložena opatření k jejich odstranění, a bude s ní zahájeno správní řízení ve věci uložení pokuty.

„Někteří prodávající bohužel profitují z toho, že spotřebitel při nákupu nekontroluje každý výrobek, a když dodatečně zjistí svůj omyl, že se nebude vracet kvůli reklamaci. Naše SOS všemi dostupnými způsoby upozorňuje spotřebitele, aby pečlivě četli údaje na obalech výrobků,“ řekl František Lobovský, předseda Republikového výboru SOS, a dále dodal: „Pečlivým výběrem a kontrolou kupovaného zboží se mohou spotřebitelé vyvarovat i případných zdravotních obtíží, které by je mohly po konzumaci staré potraviny postihnout.“

Totéž však může hrozit i u potravin s prošlou dobou minimální trvanlivosti, tj. označených slovy „Minimální trvanlivost do:…“, které lze uvádět do oběhu i po uplynutí této lhůty, ale musí být zdravotně nezávadné a musí být jako prošlé označeny a umístěny odděleně od ostatních potravin. Označení slovem „Sleva“ či „Akce“ není v žádném případě dostačující.

„Byť prodávající bude tvrdit, že jde o výrobcem uvedené minimální datum a výrobek je i poté v pořádku, pokud ho prodává neoznačený, porušuje zákon. Právě v předvánočním období se dá předpokládat, že se staré potraviny znovu objeví v nabídce. SOS vyzývá spotřebitele, aby četli údaje na obalech, a aby si své poznatky nenechávali pro sebe. Uživatelé internetu mohou své sdělení vložit přímo do Databáze spotřebitelských zkušeností(www.databaze.spotrebitele.info), ostatní spotřebitelé mohou využít další kontaktní adresy SOS, anebo podnět předat přímo Státní zemědělské a potravinářské inspekci,“ zdůraznil F. Lobovský.

Kontakt:
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky, tel.: 224 239 940, fax: 224 239 941
www.spotrebitele.info sos@spotrebitele.info
Ivana Picková, public relations, pickova@spotrebitele.info, 604 956 114
František Lobovský, předseda Republikového výboru, lobovsky@spotrebitele.info, 603 248 266

Sdružení obrany spotřebitelů České republiky, založené v roce 1993, je nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra v osmi krajích ČR, vydává elektronický časopis Svět spotřebitelů (www.spotrebitele.info) i tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International.

DISKUSE - KOMENTÁŘE:

16. 1. 2005

Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz