Větší práva cestujících v letecké dopravě
16.2.2005
PRAHA [Sdružení obrany spotřebitelů ČR]
Autor: Ivana Picková, tel: 604 956 114
Nová pravidla pamatují v zásadě na tři nejčastější situace, s nimiž se cestující v letecké dopravě setkává. Jde o odepření nástupu na palubu a zrušení letu, dlouhá zpoždění a náhradu za poškození, zpoždění či ztrátu zavazadel. Samozřejmostí jsou kompenzace, když dojde ke zranění či úmrtí osob cestujících letadlem. Přitom se netýkají jenom pravidelné letecké dopravy, ale i charterových letů.
Cílem nových pravidel je především zabezpečit korektní chování vůči cestujícím. I když pravidla jasně stanoví mechanizmus pro výplatu peněžních kompenzací, je jejich účelem dosáhnout dobře fungující letecké přepravy, tedy toho, aby se cestující dostal včas a bez problémů do cíle své cesty.
„Například cestující, kterým bylo prodáno více letenek na jedno sedadlo a je jim proti jejich vůli odepřen nástup do letadla, mají nárok na náhradu, cestující při významném zpoždění (od 2 hodin při vzdálenosti letu nejvýše 1500 kilometrů) na bezplatné občerstvení, při vyšším zpoždění na ubytování v hotelu stejně jako na přepravu mezi hotelem a letištěm atd. Pravidla podrobně popisují různé situace, nicméně ze všech vyplývá, že péče o cestujícího v letecké dopravě se díky jim dostává na vyšší úroveň,“ zdůraznila Ivana Picková ze Sdružení obrany spotřebitelů České republiky.
Významné jsou i informace pro spotřebitele o těchto nových právech. Spotřebitel musí dostat základní informace při odbavení na letišti. Pokud příslušná letecká společnost nesplní své povinnosti, vyplývající z nových pravidel, může cestující podat stížnost k příslušnému vnitrostátnímu orgánu, v ČR to je ministerstvo dopravy. Aby se každý mohl dozvědět více o svých právech, vydala Evropská komise letáček, který je vysvětluje. I v českém jazyce je možné si ho stáhnout na adrese http://europa.eu.int/comm/transport/air/rights/index_en.htm.
„Naše SOS vítá nová pravidla i proto, že se týkají také spotřebitelů při organizovaných turistických zájezdech, kteří se na poradny SOS každoročně obracejí kvůli problémům s leteckou dopravou,“ řekl František Lobovský, předseda Republikového výboru SOS, a dodal: „V každém případě budeme sledovat letecké společnosti. Věříme, že nezneužijí změn k navyšování ceny letenek.“
Kontakt:
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky tel.: 224 239 940, fax: 224 239 941
www.spotrebitele.info sos@spotrebitele.info
Ivana Picková, public relations; pickova@spotrebitele.info, 604 956 114
František Lobovský, předseda Republikového výboru; lobovsky@spotrebitele.info, 603 248 266
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky, založené v roce 1993, je nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra v deseti krajích ČR, vydává elektronický časopis Svět spotřebitelů (www.spotrebitele.cz) i tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International. Od roku 2003 je signatářem Etického kodexu občanských spotřebitelských organizací; rejstřík signatářů je přístupný na adrese kodex.spotrebitele.info.