Změňme dnešní spotřební vzorce - pro budoucí rozvoj
10.5.2005
PRAHA [Ústav pro ekopolitiku, o.p.s.]
Autor: Barbora Šafářová
Ve snaze dostát závazkům mezinárodních dohod a změnit neudržitelné spotřební vzorce koordinuje vláda ČR v současné době několik aktivit, jejichž cílem je zatím především zmapovat domácí situaci. Jedním z nich je i výzkumný projekt vedený Ústavem pro ekopolitiku, o.p.s., který se zaměřuje zejména na dobrovolné nástroje udržitelné spotřeby v ČR. Výsledky ukazují na nedostatečnou práci veřejné správy, malé množství motivujících nástrojů, slabou propagaci v médiích a především minimální informovanost spotřebitelů.
Na vině je nedostatek informací a reklama
Informace v oblasti jsou nedostupné, nestrukturované, málo cílené a ještě méně srozumitelné. Důsledkem minimální informovanosti spotřebitelů je přijetí životního stylu, který na trhu nepodporuje uplatnění výrobků a služeb šetrných k životnímu prostředí. Společenské nedoceňování takových výrobků a služeb způsobuje také velmi slabá propagace v médiích, vliv konzumní reklamy a malý výskyt a účinek environmentální reklamy v naší zemi. Zapojení reklamních agentur do propagace udržitelné spotřeby a zároveň redukování škodlivé a zavádějící reklamy (alkohol, tabák,..) je ostatně trend, který nastoupila už řada západoevropských zemí. Část reklam se osvětově zaměřuje na děti a mládež – budoucí generaci spotřebitelů.
Velké příležitosti pro nastartování udržitelné spotřeby má ve svých rukou veřejná správa, která nejenže disponuje ekonomickými nástroji a je tvůrcem a implementátorem zákonů, ale především sama jedním z nejvýznamnějších spotřebitelů. ÚEP proto doporučuje zásadní změnu spotřebitelského chování institucí veřejné správy, které může být vzorem pro ostatní spotřebitele a svojí poptávkou může ovlivňovat chování výrobců na trhu. Doporučuje také zaměřit se nikoli na regulativní - ale motivující a dobrovolné nástroje a na efektivní programy a impulsy, které podporují podniky zaměřené na inovace produktů nebo na nové přístupy k výrobě a spotřebě.
Změně v ČR by dle výzkumu ÚEP prospělo i další aktivnější zapojení nevládních organizací podporujících zájmy spotřebitelů, které fungují jako „hlídací psi“ a upozorňují na firmy poškozující životní prostředí, lidská práva apod. Je nezbytné více podporovat vzdělávací instituce a zajistit odbornou kapacitu konzultačních a vzdělávacích firem v této oblasti.
Nadspotřeba je označována za jeden z nejpalčivějších problémů bohatých zemí Severu.
Nejbohatší pětina světové populace:
spotřebuje 45% veškerého masa, nejchudší chudá pětina 5%
spotřebuje 58% veškeré energie, nejchudší pětina 4%
používá 74% telefonních linek, nejchudší pětina 1,5%
spotřebuje 84% veškerého papíru, nejchudší pětina 1,1%
(zdroj: Human Development Report 1998)
Dotazníkový průzkum – kolik víme o udržitelné spotřebě?
Vysoký stupeň znalosti uvedli respondenti dotazníkového průzkumu (provedeného ÚEP mezi zástupci veřejné správy, nevládních organizací a soukromých podniků) u nástrojů jako ekoznačení, biopotraviny, environmentální vzdělávání, energetické štítkování, alternativní paliva, veřejná doprava. Naopak nízký stupeň znalosti byl zaznamenán u nástrojů jako ekologická stopa, zelené nakupování, ozeleňování veřejných zakázek atd.
Webové stránky projektu http://ekopolitika.cz/usv.php
Projekt VaV – 1C/4/38/04 Výzkum podpory udržitelné výroby a spotřeby
KRAJINA A SÍDLA BUDOUCNOSTI – 1C
Finanční prostředky na realizaci projektu poskytlo MŽP ČR