Hnutí DUHA komentuje programové prohlášení vlády
10.5.2005
PRAHA [Hnutí DUHA]
Autor: Vojtěch Kotecký, tel: 604 202 470, 222 514 759
Paroubkův kabinet ve svém programu výslovně slibuje, že „[n]epřipustí snížení úrovně ochrany životního prostředí a přírody jako důležitého předpokladu pro zajištění kvalitních podmínek pro život občanů“ a „zachová současnou úroveň občanských práv“ v ekologických zákonech. Ministerstvo průmyslu a obchodu minulý týden představilo svůj návrh, kde požaduje razantní škrty v legislativě, která chrání zdraví lidí před znečištěním.
Mezi klíčové pozitivní body vládního programu podle Hnutí DUHA patří:
· závazek projednat koncepci ekologické daňové reformy a předložit návrhy příslušných zákonů;
· záměr investovat do péče o krajinu přinejmenším stejný díl evropských zemědělských dotací jako v letech 2004-2006;
· plán podpořit „rozvoj kombinované dopravy s cílem snížit počet kamionů na silnicích“, slib zajistit „financování údržby a oprav…železniční sítě“ a rozhodnutí připravit takovou dopravní politiku, která dokáže „snížit vliv na životní prostředí“.
Vojtěch Kotecký z Hnutí DUHA řekl:
„Nedovedu si představit, jak by někdo dokázal s vážnou tváří interpretovat materiál ministerstva průmyslu jako záměr, který je v souladu s tímto programovým prohlášením. Kabinet zkrátka razantní škrty v zákonech, které mají chránit zdravý život každého z nás a zajišťují lidem informace o znečištění, hned v zárodku rázně zatrhl. Že to vláda nevzdala a hodlá ještě do voleb navrhnout ekologickou daňovou reformu, je velmi dobrá zpráva. Vláda letos a příští rok rozhodne o investicích zemědělských dotací až do roku 2013 a dosavadní rozdělení je poměrně dobré, takže rozhodnutí dát stejný díl opět do péče o krajinu znamená dobrou zprávu.“
Kontakt:
Vojtěch Kotecký, telefon 604 202 470, 222 514 759, email vojtech.kotecky@hnutiduha.cz
Podpora zemního plynu - 11. 5. 2005 - HonzaA jakpak se Hnutí DUHA a ostatní ekologické organizace tváří na novou podobu Programu podpory alternativních paliv v dopravě? Pan exministr Bursík, poradce ministra Ambrozka prosadil, aby se tento program vztahoval pouze na zemní plyn. Zcela tak ignoruje další možnosti - vodík, palivové články, apod.Je zajímavé si zjistit, čí bratr sedí v managementu RWE, majitele Transgasu... |
Omyl pana Honzy - 12. 5. 2005 - Daniel VondroušObava pana Honzy ze záměrného "utiskování vodíku" je mylná ze 4 důvodů:1) Změnu názvu PPAP si v meziresortním řízení vyžádalo MD a další hospodářské resorty s logickým odůvodněním, že druhou klíčovou oblast - biopaliva - mezitím pokryla jiná vládní usnesení a zákon o OZE. 2) MŽP - s významnou pomocí pana Bursíka (poradce ministra pro energetiku a ŽP) - poprvé prosadilo do zákona o ochraně ovzduší a do Státní energetické koncepce velmi ambiciózní nárůst podílu alternativních paliv na spotřebě v dopravě - na 20% v roce 2020, včetně konkrétních podílů zemního plynu, biopaliv a vodíku. 3) Návrhy daňových úprav, které by zvýhodnily automobily s menšími dopady jejich provozu na ŽP připravuje na MŽP tým vedený Martinem Bursíkem. V nejbližší době by o nich měl vyjednávat s MF v rámci opětovného pokusu prosadit koncepci Ekologické daňové reformy. 4) Vodík není energickým zdrojem, ale nosičem energie. Pro výrobu jedné energetické jednotky vodíku je potřeba tří energetických jednotek elektřiny pro elektrolytické štěpení vody. Podpora výroby vodíku v podmínkách ČR by byla v tuto chvíli podporou fosilní a jaderné energetiky (z obnovitelných zdrojů se v ČR loni vyrobilo zanedbatelných 3,5 % elektřiny). Nástupu komerčního využití vodíku (s podporou státu) se dočkáme za splnění několika předpokladů - zásadní zvýšení podílu OZE na vyráběné elektřině - dotažení výzkumu technických aplikací využití vodíku (nejnadějnějším směrem je výzkum v oblasti vodíkových palivových článků) - snížení současných astronomických nákladů na jejich výrobu. Cíl zásadního nárůstu podílu vodíku do roku 2020 zůstává. Výrazný nárůst znečištění z automobilové dopravy ale volá po řešení hned. Proto MŽP (včetně svého poradce) přednostně prosazuje rychlé zavádění biopaliv a větší využití zemního plynu v dopravě. |