Využijte nového práva na paragon
29.6.2005
PRAHA [Sdružení obrany spotřebitelů ČR]
Autor: Ivana Picková, tel: 604 956 114
Sdružení obrany spotřebitelů ČR (SOS) vítá tuto novelu živnostenského zákona (1). Z dotazů spotřebitelů směřovaných na SOS jasně vyplývá, že se poměrně často setkávají s problémy při reklamaci, protože nemají paragon. „Ačkoliv je možné koupi prokázat i jinak, paragon je tou nejjednodušší variantou. Spotřebitelé se již nemusí strachovat, že by si sami zapomněli o paragon říct. Stačí si ho jen pečlivě uschovat pro případnou reklamaci,“ uvedla Ivana Picková z SOS.
Nově je podnikatel povinen vydat zákazníkovi doklady o prodeji zboží a o poskytnutí služby vždy, přesahuje-li cena částku 50 Kč. Na dokladu musí být uvedeno označení podnikatele obchodní firmou, popřípadě názvem nebo jménem a příjmením, a identifikačním číslem, datum prodeje zboží nebo poskytnutí služby, druh zboží nebo služby a cena, pokud zvláštní právní předpis nestanoví jinak.
Mnozí čeští spotřebitelé mají zkušenosti ze zahraničí, kde není problémem vydávat na tržišti doklad o koupi k jednomu salátu či dvěma jablkům nebo v kavárně na jednu kávu; nikdo se nad tím nepozastavuje. „Nevidíme proto důvod ke zpochybňování novely ze strany některých podnikatelů a jejich asociací. I v jejich zájmu by mělo přeci být, aby se situace na českém trhu zlepšila, aby se zkultivovala. Vítáme tento krok jako zlepšení postavení spotřebitelů a zvýšení jejich právní jistoty,“ doplnila Picková.
Pokud prodávající doklad o koupi na zboží či služby v hodnotě přes 50 Kč automaticky nevydá, mohou se spotřebitelé se stížností obrátit na místně příslušný živnostenský úřad. U menších částek dozoruje vydávání dokladu na vyžádání podle zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele i Česká obchodní inspekce.
(1) Zákonem č. 215/2005 Sb. je s účinností od 1. července 2005 novelizován § 31 odst. 17 zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání. Nově budou mít prodávající povinnost vydat spotřebiteli doklad o prodeji zboží či poskytnutí služby, a to při ceně nad 50 Kč nově i bez jeho vyžádání spotřebitelem. Po novele zní § 31 odst. 17 zákona č. 455/1991 Sb. od 1. července 2005 takto:
Podnikatel je povinen vydat zákazníkovi doklady o prodeji zboží a o poskytnutí služby, přesahuje-li cena částku 50 Kč. Na dokladu musí být uvedeno označení podnikatele obchodní firmou, popřípadě názvem nebo jménem a příjmením, a identifikačním číslem, datum prodeje zboží nebo poskytnutí služby, druh zboží nebo služby a cena, pokud zvláštní právní předpis nestanoví jinak.
Kontakt:
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky, tel.: 224 239 940, fax: 224 239 941
www.spotrebitele.info, sos@spotrebitele.info
Ivana Picková, public relations, pickova@spotrebitele.info 604 956 114
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky, založené v roce 1993, je nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra v osmi krajích ČR, vydává elektronický časopis Svět spotřebitelů (www.spotrebitele.info) i tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International. Od roku 2003 je signatářem Etického kodexu občanských spotřebitelských organizací; rejstřík signatářů je přístupný na adrese kodex.spotrebitele.info.