Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - vše
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > tiskové zprávy
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Kde se na ministerstvu dopravy ztrácejí miliardy?

26.7.2010
PRAHA [Hnutí Duha, EPS, Dopravní federace]

Dvacet let nekoncepčnosti, iracionálního snění o finančních možnostech státu a plýtvání veřejnými prostředky na často nepřesvědčivě odůvodněné projekty. Tato praxe musí skončit. Je čas, aby ministerstvo dopravy zpracovalo seriózní analýzu priorit v údržbě a budování dopravní infrastruktury. Uvádí to dnes zveřejněná analýza „Kde se ztrácejí miliardy?“[1], která vznikla ve spolupráci Ekologickéhoho právního servisu, Hnutí DUHA a Dopravní federace v rámci iniciativy Cena dálnic [2].

Analýza rozebírá klíčové problémy v oblasti plánování a financování dopravní infrastruktury v ČR, které vedou k plýtvání finančními prostředky, ohrožení financování projektů a neplnění základních očekávání, která veřejnost vůči rezortu právem má (kvalitní dopravní obslužnost, racionální nakládání s veřejnými prostředky, odpovědný přístup ke zdraví občanů a životnímu prostředí).

Studie obsahuje i konkrétní návrhy opatření, jak opakovaným problémům předcházet, ušetřit, stavět rozumně a s ohledem na potřeby lidí a ochranu jejich životního prostředí [3].

Existence koncepce s několika jasně definovanými prioritami by měla být základní podmínkou pro rozhodnutí, kam nasměrovat finanční prostředky, kterých je ve veřejném sektoru z podstaty věci vždy nedostatek.

Jeden z autorů analýzy, Martin Fadrný z Ekologického právního servisu uvedl: „Analýza ukazuje, proč je výstavba silnic chaotická a neefektivní. Celých dvacet let po revoluci nevznikl v rezortu strategický plán a nedošlo k závaznému určení priorit pro výstavbu. Kdyby tyto věci existovaly, předešlo by se jak zbytečně rozestavěným úsekům silnic na straně jedné, tak nedostatku financí na potřebné stavby na straně druhé.“ [4]

Pavel Přibyl z Hnutí DUHA k tomu uvádí:
„Rozhodnutí vlády o modelu financování v sektoru musí následovat až po ukončení debaty o potřebnosti a prioritách na úrovni strategie. Není možné zapřahat vůz před koně. Nejprve je třeba vědět, co a proč chceme stavět, a teprve potom je možné strategicky rozhodovat o modelu financování nebo o výši rozpočtu pro rezort.“

Pavel Doucha z Dopravní federace doplňuje:
„Předražování a netransparentní tvorba rozpočtů jednotlivých projektů i rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury, miliardové položky na tzv. globální určení, plýtvání ve veřejných tendrech, znevažování nálezů kontrolních mechanismů – to všechno jsou fakta, která by měla zajímat daňového poplatníka i politiky“ [5].

---

Kontakty: Martin Fadrný, EPS, tel: +420 775 154 079
email: martin.fadrny@eps.cz,

Eliška Bartošová, EPS, tel: +420 734 440 603
email: eliska.bartosova@eps.cz,

Pavel Přibyl, Hnutí DUHA, tel: +420 603 207 249
email: pavel.pribyl@hnutiduha.cz,

Magda Koutská, Hnutí DUHA, tel: +420 728 033 727
email: magda.koutska@hnutiduha.cz

---

Poznámky:

[1] Analýza je ke stažení na www.cenadalnic.cz
přímý odkaz na https://aa.ecn.cz/img_upload/98a9a0fe3779d35f22dc8d93fe87df89/kde_se_ztraceji_mld_LD.pdf
shrnutí na https://aa.ecn.cz/img_upload/8d7362970723bd7ec5a17e791cf88d95/shrnuti_kde_se_ztraceji_mld.pdf

[2] Cenadalnic.cz je společným projektem nevládních organizací, který vznikl z iniciativy Ekologického právního servisu. Jeho cílem přispět k hledání skutečných důvodů špatného plánování, předražování a zdržování silničních staveb v ČR.
Na projektu se aktivně podílejí nevládní neziskové organizace
Ekologický právní servis
Dopravní federace NNO,
Hnutí DUHA,
Oživení,
CEE Bankwatch,
Transparency International - ČR a
Trast pro ekonomiku a společnost

[3] Analýza považuje za nezbytné:
Vytvoření strategie rezortu dopravy, identifikování prioritních opatření a projektů a závaznou alokaci finančních zdrojů pouze na tyto priority.
Zkvalitnění tvorby cenových odhadů jednotlivých projektů a redukování tzv. globálních položek rozpočtu SFDI na minimum.
Dokončení auditu financování jednotlivých projektů a zavedení povinné expertní oponentury technického řešení projektů tak, aby nemohlo dojít k jejich předražování.
Na pilotních případech vyzkoušet, jaké úspory by rezortu přineslo rozdělení zakázek do menších tendrů, přístupných i malým firmám.

[4] Viz kapitola 2 analýzy.
[5] Viz kapitola 4 analýzy.




DISKUSE - KOMENTÁŘE:

27. 7. 2010

Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz