Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - vše
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > 
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Ekologové mají výhrady k vybrané trase R35 u Komárova

14. 10. 2004
David Lacina [Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu] -


Podle občanských sdružení Děti Země, Česká společnost ornitologická, Svoboda zvířat Hradec Králové a Za Dašice zdravější není dokumentace o hodnocení vlivů plánované silnice R35 v úseku Opatovice nad Labem - Vysoké Mýto dostatečně kvalitní, takže by ji mělo Ministerstvo životního prostředí nechat dopracovat. Sdružení především kritizují neposouzení variant R35 mimo území ptačí oblasti Komárov, která je součástí soustavy NATURA 2000. Kromě toho jsou také neodborně vyhodnoceny vlivy této silnice na chráněné ptáky motáka pilicha a kalouse pustovky.

„Nelíbí se nám poněkud povrchní přístup zpracovatele dokumentace, který v rozporu s evropskými směrnicemi klidně doporučí postavit R35 přes ptačí oblast Komárov,“ říká Miroslav Patrik z Dětí Země.

Ty proto ve svém vyjádření doporučily vyhodnotit jejich námět trasy R35, která vede jihozápadně od Dašic, namísto severovýchodně jako všechny čtyři posuzované trasy napříč ptačí oblastí. Občanské sdružení Za Dašice zdravější zase upozornilo na nutnost posoudit variantu umístěnou blíže k Holicím.

Česká společnost ornitologická hlavně kritizuje absenci systematických ornitologických průzkumů a nevyužívání zahraničních studií, které zjistily, že umisťování velkokapacitních komunikací v blízkosti biotopů obou dotčených ptáků jsou pro ně likvidační.

Další postup nyní závisí na MŽP, které může nechat dokumentaci buď přepracovat a znovu předložit veřejnosti k vyjádření anebo vypracovat na ni posudek, který se pak bude projednávat na veřejném jednání. Výsledkem celého procesu bude odborné stanovisko jako důležitý podklad pro zahájení územního řízení.

Na předchozí úsek silnice R35 Sedlice – Opatovice nad Labem bylo územní rozhodnutí vydáno 11. října 2004, zatím ale nenabylo právní moci.

Další informace:
David Lacina, Česká společnost ornitologická – mobil 608 731 426

========================================

Popis varianty rychlostní silnice R35 u Ptačí oblasti Komárov
dle návrhu Dětí Země (říjen 2003 a červen 2004)

1. Úvod

Ministerstvo životního prostředí připravuje z důvodu vstupu ČR do Evropské unie ve smyslu vytvoření soustavy NATURA 2000 vyhlásit Ptačí oblast Komárov. Oblast se nachází v Pardubickém kraji v blízkosti plánované rychlostní silnice R35. Předmětem ochrany je biotop a populace dvou zvláště chráněných druhů ptáků - motáka pilicha (Circus cyaneus) a kalouse pustovky (Asio flammeus). Cílem ochrany je pak zachování a obnova jejich ekosystémů a současně i zajištění podmínek pro zachování jejich populací.

Přestože se tato ptačí oblast nachází v zemědělské krajině, představuje významné zimoviště a hromadné nocoviště obou ptáků - motáka pilicha a kalouse pustovky. K nocování jsou užívány podmáčené plochy s ostřicovými enklávami, se starými neposečenými travními porosty a s nesklizeným obilím a vojtěškou. K lovu kořisti jsou pak přednostně využívány nízké travní porosty, podmáčené neobdělávané plochy a sklizená obilná a vojtěšková pole. Pustovky v území rovněž nepravidelně hnízdí v počtu až 3-5 párů. Území je zároveň významnou tahovou lokalitou pro dravce, bahňáky a jeřába popelavého (Grus grus), v zimě se tu pravidelně vyskytuje káně rousné (Buteo lagopus) a dřemlík tundrový (Falco columbarius) a na pastvu zalétávají severské druhy hus.

2. Popis navržené varianty Dětí Země

Varianta Dětí Země (DZ) je stejně jako varianta Ministerstva životního prostředí (M) vedena v novém dopravním koridoru vůči původní variantě, která je schválena v ÚP VÚC Hradecko-pardubické sídelní aglomerace. Je však vedena ještě západněji než var. M. Aby nedošlo v oddělení katastru obcí Choteč a Časy, jako u var. M, je varianta DZ vedena západně od obce Choteč, a to v zářezu. Křižující silnice III. třídy prochází na mostech v mírném násypu, přičemž přes Kabátecký les prochází v překrytém zářezu, který bude mít funkci ekoduktu (migrační trasa pro malou i vysokou zvěř). V křížení přes silnici Sezemice – Časy je naplánována velká mimoúrovňová křižovatka (MÚK), která zajistí dobrou dopravní obslužnost v okolí.

Západně od obce Lány je pak var. DZ na terénu, silnice III. třídy na Velké Koloděje a Zminný pak přechází opět na mostech. Jihozápadně od obce Dašice by byla vybudována druhá MÚK (je asi 5,8 km od předchozí MÚK), takže trasa by zde procházela na násypu, což je výhodné i pro křížení na mostech nad železniční vlečkou Kostěnice – Dašice a také nad železniční tratí severně od obce Platěnice.

3. Výhody a nevýhody navržené varianty Dětí Země

Varianta DZ je sice delší asi o 1,2 km než var. M, na druhou stranu je ale plynulejší s plochými oblouky o velkém poloměru (pro řidiče bezpečnými a pohodlnými), které nevyžadují dostředivý příčný sklon a tedy jeho nebezpečné překlápění v oblasti malých podélných sklonů (především úsek var. M od obce Újezd u Pardubic až po Velké Koloděje).

Varianta DZ se vůči území Ptačí oblasti Komárov nachází buď mimo něho (v malé variantě dle MŽP a ve střední dle Dětí Země) nebo uvnitř něho v délce 1,6 km podél západní hranice (ve velké dle České společnosti ornitologické). Větší vzdálenost trasy od hranice území je důležité a výhodně především z hlediska ochrany ptáků před hlukem.

Z výzkumu 43 druhů ptáků v blízkosti dálnic, které provedla britská Královská společnost pro ochranu ptáků totiž mj. vyplývá, že při intenzitě 60.000 aut za den dochází k negativnímu ovlivnění ptáků až do vzdálenosti tří kilometrů od dálnice, při intenzitách provozu 10.000 aut za den pak do vzdálenosti 1,5 km. Ptáci v této „postižené“ oblasti mají pak drsnější zpěv, ztrácejí sluch, těžko si hledají partnera a dochází ke snižování jejich počtu druhů.

V případě Ptačí oblasti Komárov je ale nejdůležitější zajistit ochranu pustovek před osvětlováním automobily za soumraku a v noci, neboť v zemědělské krajině umírá srážkou s automobily až čtvrtina sov. Proto čím by byla trasa R35 dále od jejich výskytu, tím lépe. Tuto podmínku varianta DZ splňuje pro malou a střední variantu území, neboť je od jejich západní hranice vzdálena 1,2 km. V případě velké varianty je nutné zvážit, zda „zisky“ z větší plochy jsou vyšší než možné střety s ptáky. V každém případě se jako optimální velikost území jeví střední varianta.

Pro vyhodnocení v procesu posuzování vlivů na životní prostředí (EIA) v říjnu 2003 (s úpravou v červnu 2004) vypracovaly Děti Země – Klub za udržitelnou dopravu, Cejl 48/50, 602 00 Brno, tel./fax 545210393, dz.brno@ecn.cz.


David Lacina

DISKUSE - KOMENTÁŘE:

28. 3. 2009

-
Stavební povolení pro R35 u Sedlice se zpozdí
Krajský úřad v Hradci Králové musí řešit odvolání Dětí Země

Ekologické sdružení Děti Země z Brna podalo proti stavebnímu povolení na dvě polní cesty v rámci výstavby velké křižovatky na rychlostní silnici R35 v úseku Sedlice – Opatovice, které vydal Magistrát města Hradec Králové, odvolání ke krajskému úřadu.

Magistrát podle nich porušil zákon o ochraně přírody a krajiny, neboť je neinformoval o zahájení tohoto stavebního řízení, takže se ho nemohly zúčastnit. Zahájení výstavby se tak pravděpodobně oddálí o několik měsíců.

„S oznamováním o zahájení stavebních řízení ze strany stavebních orgánů máme potíže jen občas, vždy to pak řešíme odvoláním k nadřízenému orgánu, který nám dá samozřejmě za pravdu,“ vysvětluje Miroslav Patrik z Dětí Země, které výstavbu R35 od Sedlic přes Zámrsk až po Mohelnici monitorují od konce roku 2002.

Další stavební řízení již přímo na stavbu obří křižovatky u Sedlic probíhá na Ministerstvu dopravy. Pokud opět dojde k porušení zákonů, jsou Děti Země odhodlány podat odvolání. Územní rozhodnutí pro křižovatku u Sedlic bylo vydáno v říjnu 2004, přičemž řízení trvalo šest měsíců.

Děti Země na území Pardubického kraje podporují výstavbu silnice R35 v jižní variantě, jak doporučily odborné posudky a preferují obce a místní sdružení v trase severní varianty. Zastupitelé kraje se však v konceptu územního plánu kraje přiklonili k variantě severní. Pokud svůj názor nezmění, lze očekávat, že výstavba R35 na Pardubicku se odsune na vedlejší kolej a dojde spíše k rozšíření dálnice D1 o dva pruhy.

Další informace o stavebních řízeních na R35:

Magistrát města Hradce Králové, odbor dopravy:
M. Mládková, tel. 495 707 801
Ministerstvo dopravy, odbor pozemních komunikací:
Petr Vůjtěch, tel. 972 231 126

Související články

-

Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz