Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - vše
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > 
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Protesty proti návrhu zmenšit ptačí oblast Komárov

30. 6. 2004
Miroslav Patrik [Děti Země/Česká společnost ornitologická/Ekologický právní servis] -


Ekologické organizace upozorňují na porušení evropské směrnice o ptácích

Mezi ekologickými organizacemi a Ministerstvem životního prostředí se rozhořel spor o velikost ptačí oblasti Komárov, kolem níž má vést rychlostní silnice R35. Ministerstvo patrně pod politickým tlakem Pardubického kraje totiž účelově změnilo její západní hranici, což je v rozporu s již kompromisním návrhem České společnosti ornitologické. Se změnou hranic také nesouhlasí Děti Země, které navrhly vést silnici R35 v alternativní trase, a Ekologický právní servis, který upozorňuje na možné porušení evropské směrnice o ptácích. Řešení všech připomínek k návrhu vládního nařízení, kterým se ptačí oblast Komárov vyhlásí, proběhne ve čtvrtek 1. července 2004 od 13 hodin na MŽP.

„Stále upozorňujeme, že nelze námi navržené hranice této ptačí oblasti politicky měnit, neboť hlavním smyslem je ochrana dravce motáka pilicha a sovy kalouse pustovky. Pokud by ale došlo k této účelové změně, byla by to pro Českou republiku velká ostuda,“ domnívá se David Lacina z České společnosti ornitologické.

Podle Dětí Země je nutné vyhlásit tuto ptačí oblast v hranicích podle ornitologů a pak porovnat několik variant R35. Rozhodně ne nejprve určit její trasu a podle ní pak měnit hranice. „Jako námět jsme proto navrhli vlastní alternativní variantu, která vede aspoň podél západní hranice,“ upozorňuje Miroslav Patrik z Dětí Země.

„Vyhlášená ptačí oblast musí především splňovat kritéria evropské směrnice o ptácích a teprve pak se musí vyhodnotit, zda uvažované stavební záměry v této oblasti mohou být a za jakých podmínek,“ doplňuje dále Pavel Doucha z Ekologického právního servisu, který odkazuje na výklad Evropského soudního dvora.

Pokud tedy bude ptačí oblast Komárov podle názoru ekologických organizací vyhlášena ve stávajících nevyhovujících hranicích, jsou připraveny zaslat Evropské komisi stížnost. Než se začne rychlostní silnice R35 kolem Komárova stavět, je poměrně vysoká šance, že bude kladně vyřízena. Zkušenosti s řešením konfliktů při vyhlašování ptačích oblastí v Nizozemí a v Rakousku tomuto výsledku dávají za pravdu.

Děti Země mohou zájemcům poslat mapu (200 kB) se dvěma variantami silnice R35 a s hranicemi ptačí oblasti Komárov podle původního návrhu České společnosti ornitologické a podle současného od MŽP.


Další informace poskytnou:
David Lacina – Česká společnost ornitologická, mobil 608 731 426, lacina@birdlife. cz
Miroslav Patrik – Děti Země, mobil 603 574 289, dz.brno@ecn.cz
Pavel Doucha – Ekologický právní servis, mobil 608 873 437, eps.tabor@ecn.cz

Příloha k tiskové zprávě ze dne 30. června 2004:

Základní údaje o ptačí oblasti Komárov

Cílem ochrany je zachování a obnova biotopů a zajištění podmínek pro zachování populací dvou zvláště chráněných druhů ptáků - dravce, motáka pilicha, a sovy, kalouse pustovky. Oblast totiž představuje významné zimoviště a hromadné nocoviště obou těchto ptáků. K nocování jsou užívány podmáčené plochy s ostřicovými enklávami, se starými neposečenými travními porosty a s nesklizeným obilím a vojtěškou. K lovu kořisti jsou pak přednostně využívány nízké travní porosty, podmáčené neobdělávané plochy a sklizená obilná a vojtěšková pole. Území je zároveň významnou tahovou lokalitou pro další ptáky.

Nejzávažnějším problémem je plánované vedení rychlostní silnice R35 přes tuto oblast. Sovy totiž za soumraku a v noci přitahuje světlo z projíždějících automobilů, což pro ně může být likvidační. Podle řady výzkumů umírá v zemědělské krajině srážkou s automobily až čtvrtina jedinců. Proto čím dále od oblasti trasa silnice R35 povede, tím je větší šance, že tyto ohrožené sovy nebudou zbytečně umírat. Z tohoto důvodu je nutné posoudit několik variant tras silnice R35, zejména ty, co by vedly mimo ptačí oblast.

Dva příklady řešení sporů s vyhlašováním ptačích oblastí – Nizozemí a Rakousko

Evropský soudní dvůr ve svém rozsudku v kauze C-3/96 Evropská komise versus Nizozemské království z 19. května 1998 mimo jiné konstatoval: „Při určování ptačích oblastí a vymezování jejich hranic se nesmí brát v úvahu hospodářské požadavky, o kterých se zmiňuje článek 2 směrnice o ptácích.“

Evropská komise zaslala Rakousku poslední písemné varování na základě prověření stížnosti, že ptačí oblast Lauteracher Ried byla vyhlášena s hranicemi, které z hlediska vědeckého nejsou správně vytýčené. Důvodem účelového vymezení hranic byla snaha usnadnit výstavbu nové silnice. Komise došla k závěru, že dvě lokality (Soren a Gleggen), které jsou významné pro chřástala polního a další luční ptáky, byly neoprávněně vyjmuty z ptačí oblasti a že rakouské úřady neaplikovaly správně odpovídající legislativu EU na ochranu přírody (Brusel, 24. 7. 2003). Protože Evropská komise s reakcí Rakouska na její varování není spokojena, rozhodla se případ předat Evropskému soudnímu dvoru (Brusel, 29. 1. 2004). Miroslav Patrik

DISKUSE - KOMENTÁŘE:


-

Související články

-

Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz