Wal-Mart slibuje ofenzívu
13. 9. 2004 - jas, Part
Americkému obchodnímu kolosu Wal-Mart se nelíbí kritika na adresu jeho přístupu k zaměstnancům a jejich pracovním podmínkám a nesouhlas s jeho obchodními praktikami. Rozhodl se svou reputaci pod palbou kritiky ochránit a sáhnout i k ofenzivním prostředkům. „Rostoucí nesouhlas nezpomalí náš růst,“ tvrdí korporace. Výkonný šéf Wal-Martu Lee Scott na konferenci v New Yorku uvedl, že společnost vyrukuje s „outreachovými programy“, jejichž úkolem bude protlačit její verzi příběhu firmy Wal-Mart.
Wal-Mart čelí rostoucímu odsouzení veřejností kvůli nízkým mzdám a špatnému zacházení s dělníky. Na odpor, často organizovaný odbory, naráží korporace i při stavbě a otevírání nových poboček, zejména tam, kde nové obchody společnosti narušují městskou zástavbu.
Firma čelí řadě žalob, včetně žaloby kvůli sexuální diskriminaci, kterou se údajným praktikám Wal-Martu brání na 1, 6 miliónu žen, které tak odstartovaly pravděpodobně největší právní bitvu o občanská práva proti soukromému zaměstnavateli. Další žaloby se týkají nucení zaměstnanců k neplacené práci přesčas.
“Musíme eliminovat tuto stálou hráz negativ, která vedou lidi k tomu, že se obávají, zda Wal-Martu bude dovoleno, aby rostl. Protože je jasné, že zákazník nám to dovolí,“ uvedl Scott.
“Neprorazili jsme s naší verzí tak, jak bychom si přáli. My jako společnost jsme selhali v tom, abychom lidem řekli, že ve skutečnosti u nás není většina pracovních míst pracemi na částečný úvazek – téměř 80 procent našich pracovních míst je na úvazek plný. Platíme víc než minimální mzdu. Loni jsme utratili 2 miliardy dolarů na příspěvcích na zdravotní pojištění,“ dodal výkonný šéf firmy.
Scott také prohlásil, že prozkoumá veškerou kritiku a bude-li oprávněná, napraví chyby. “Kde zjistíme, že se kritika mýlí, budeme proti ní bojovat,“ dodal však.
Silná opozice podle Scotta neměla na rozrůstání se fimy žádný vliv: Letos by měla otevřít 230 či 240 nových obchodů a příští rok ještě více.
Americká společnost Wall-Mart, největší zaměstnavatel v USA, provozuje síť diskontních prodejen a hypermarketů. V Americe je nyní celkem 1600 prodejen a 1300 hypermarketů. Své obchody otevřela také v zahraničí – např. v Mexiku (657), Kanadě (236), Brazílii (145), a také v Evropě – v Německu (92) a Velké Británii (271).