DETOX kampaň slaví hattrick: Adidas se přidal k Nike a Pumě – přislíbil odstranit jedy ze své výroby
31. 8. 2011 -, Econnect/Greenpeace
Tento slib přichází jen sedm týdnů od zveřejnění studie Greenpeace „Špinavé prádlo“, která odhalila obchodní vazby mezi velkými oděvními značkami, včetně Adidasu, Nike a Pumy, a textilními komplexy, které znečišťují čínské řeky.Minulý týden byla navíc uveřejněna i další studie „Špinavé prádlo II“, která představuje výsledky testů výrobků předních oděvních značek. Studie přinesla alarmující výsledky: odhalila přítomnost nonylfenolethoxylátů (NPEs) v oblečení 14 světoznámých oděvních značek včetně Adidas, H&M a Abercrombie and Fitch. Jedná se o látky, které se rozkládají na nonylfenol (NP) – toxickou persistentní látku, která narušuje funkci hormonů.
„Cesta k odstranění jedů je dlouhá. Jsme rádi, že Nike, Adidas a Puma teď soutěží i spolupracují v závodě za budoucnost bez jedů, ale naprosto zásadní je, aby proměnily slova v činy a předložily konkrétní a ambiciózní implementační plán a začaly s opravdovou změnou v praxi,“ prohlásil dnes Jan Freidinger, vedoucí toxické kampaně Greenpeace ČR.
Jako součást svého závazku uvedl Adidas několik velmi konkrétních a okamžitých kroků, včetně harmonogramu pro celkové odstranění NPE a závazku pracovat s dodavateli na všech úrovních. Adidas se dále přihlásil k uplatnění principu „práva na informace“ tím, že zajistí naprostou transparentnost ve věci chemikálií vypouštěných z továren jeho dodavatelů. Kromě svého vlastního implementačního plánu se firma explicitně zavázala rozvíjet spolupráci napříč celým odvětvím. Adidas přislíbil dodat detailní plán do sedmi týdnů.
„Sportovní značky vyslyšely naši výzvu k DETOXu a veřejně se zavázaly zaujmout vedoucí pozici v procesu změny celého odvětví. Teď je čas, aby se do hry zapojili i ostatní velcí hráči textilního průmyslu. Potřebujeme rychlou změnu a ta je možná, jen pokud se tyto značky přidají k transparentnímu nakládání s chemikáliemi a budou směřovat k nulovému vypouštění jedů,“ vysvětlil Jan Freidinger.
Po vydání studie Špinavé prádlo se zdá, že „detoxikace“ je opět v módě. Řada oděvních značek se veřejně zajímala o Greenpeace výzvu k DETOXu, včetně Lacoste, G-Star Raw, Uniglo a čínské sportovní značky Li Ning. Greenpeace bude v následujících týdnech s těmito firmami jednat s cílem přeměnit jejich počáteční zájem v silný konkrétní závazek k budoucnosti bez jedů.